Hallo allemaal.
Bij het demonteren van de cilinderkop van mijn ID, brak er natuurlijk een kopbout af aan de uitlaatzijde van mijn DV2 motor. De overige kopbouten lieten zich redelijk makkelijk losdraaien en zien er nog goed uit. De monteur in mij zegt dat ik alle kopbouten zou moeten vervangen, maar aan de andere kant zou het vervangen van die ene kopbout best kunnen volstaan. 17 kopbouten vervangen a €9,- is bij elkaar best een aardig bedrag om extra te investeren in een motorblok waarvan ik nog niet eens weet of, en hoe deze zal lopen. Heb de ID gekocht met defecte motor namelijk.
Lang verhaal kort: Wie heeft de koppakking van zijn Dame al eens vervangen, en wat heb je toen met de kopbouten gedaan? Meningen of suggesties?
Groet,
Gerard
Oost west, BMW is ook niks…....
Als de draad nog goed is, de kop niet rond en de bout heeft geen putcorrosie zou ik ze hergebruiken. Kopbouten blijven meestal vastzitten omdat ze vastroesten, dat heeft niets met de sterkte te maken. “Toen” hadden ze nog geen Strekbouten maar werden alle bouten opnieuw gebruikt.
To err is human, not to err is divine.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb ze altijd hergebruikt zonder probleem.
Kopbouten kan je gewoon hergebruiken als ze niet erg beschadigd zijn.
Wel de draad goed schoon maken en even met een tap de draad in het blok opzuiveren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens met de anderen: bouten schoonmaken, draad controleren en de bouten lichtjes invetten of een drupje olie er op en hergebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En goed opletten of er geen vloeistof in het boutgat zit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die afgebroken bout er uit is gekomen…
Uitgeboord en opnieuw getapt?
Had je daar speciaal gereedschap voor?















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb wel eens de tip gekregen een moer op de afgebroken bout te lassen waarna je de moer kunt uitdraaien. Wellicht breekt dit af en zul je het lassen moeten herhalen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.