



























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
3 maal
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert schreef:Mooi filmpje van een erg gave en goed gelukte auto!
Allemaal jouw schuld Egbert! Zonder jouw website en posts had ik het nooit gedaan.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat is wel heel erg makkelijk om iemand anders de schuld geven
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Voor zo’n mooi project neem ik graag de schuld op mij.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Stef,
Zit nog eens even wat oude foto’s te bekijken en zie dat de versteving van de A-stijl precies op de plek van de hoogteregeling zit. Wat heb je daarmee gedaan na versteviging? Heb je daar nog wat foto’s van?
Gr, Matthijs














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij een rechtsgestuurde ds is die hoogtebediening er op zn frans achterstevoren ingeknutseld. Hij loopt met een stang achter je hakken, vlak voor de uitlaatbult langs, en je hebt er dus geen last van. Bij een linksgestuurde DS zul je een sleuf in het driehoekje moeten zagen voor de hoogtebediening. Het driehoekje geeft niet direct stijfheid aan het frame, maar wel aan de A stijl verstevigingsplaat. Als je het ingelaste driehoekje weglaat is deze veel minder bestand tegen compressiespanning, dus vandaar gewoon een sleufje erin slijpen, of er een rechtsgestuurde hootgebediening links in knutselen














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vanochtend frame van het cabriodak afgemaakt, past makkelijk in de kofferbak.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er netjes! Uit
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Leuk,
ik zou de bogen iets bol maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De achterruiten zitten zonder frame in de deuren; heb je wel eens overwogen om aan de bovenzijde deel te verwijderen (indien mogelijk) om zo de lijn van de kap aan te passen?
Ziet er prachtig uit, stef.
Maar ook misschien een beetje fragiel, misschien wel te fragiel.
Er komen best aardige krachten op als je rijdt. Gek genoeg bolt het dak fors op met dichte ramen, en valt het in als je een raampje open draait bij mij.
Zo te voelen trekken en duwen er zoals gezegd forse krachten op. Ook bij zijwind merk je dat.
Denk er dus aan dat je, als je gaat rijden ook de kap goed vastmaakt, zodat hij er niet afgetrokken wordt als hij opbolt !
Heb je al gereden met de kap er op ?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ben met de koper overeen gekomen dat ik het frame zou maken
Zoals altijd met prototyping is de eerste versie niet optimaal (daar begon dit draadje 2 jaar geleden ook mee). Mijn ervaring is gewoon beginnen en dan verbeteren naar aanleiding van wat je ziet.
Bol aan de bovenkant zou inderdaad beter en mooier zijn.
Omdat het gemaakt is van standaard 15 mm pijp is het heel makkelijk om het model te veranderen; gewoon een nieuwe pijp kopen (4 euro per 6 meter). Buigen in de bankschroef, stukjes 12 mm round bar in de uiteinden lassen en het model is anders. De hoeken waaronder de 45 graden hoekjes op het langsframe zijn gelast zijn ook met mijn fine adjustment tool (= stevige pijp) ruimer te buigen wanneer je het frame deel stevig in de bankschroef zet. Ik zal dit eens aanpassen en kijken of het mooier is.
Het zit er stevig in, ik wil er nog wat overcenter klemmetjes in lassen om alles echt vast te zetten en met een dak erover gespannen denk ik dat alles mooi onder spanning staat. Ik denk ook dat het een goed idee is om de dwarsverbindingen in het dak mee te naaien, zoals bij de eend. Uitgangspunt is een dak om droog mee thuis te komen.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig!
Het dak moet wel iets bolling hebben ivm stevigheid ( doorzakken)
En voor het buigen een mal maken zodat je links en rechts hetzelfde hebt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het opbollen van het dak is bij een “echte” cabriolet (chapron/usine) helemaal niet nodig. Het gebeurt echter vaak omdat mensen niet weten hoe de kap conform het origineel gemaakt moet worden maar gewoon iets doen wat er op lijkt. Bij mijn twee cabriolets bolde het dak slechts zeer weinig op, ook bij 170 km/h. Gewoon, omdat de kap gemaakt was zoals het hoort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels is de koper vanuit de andere kant van de wereld overgevlogen met zijn gezin om proef te rijden en alles is goed bevonden. Volgende week maandag is mijn laatste rit met haar naar de haven van Durban… Heb afgelopen weekend nog wel heerlijk gereden. Ze komt uiteindelijk in zijn garage naast een echte Chapron te staan, zodat de nieuwe eigenaar met een geruster hart in een DS cabrio kan rijden.
En is er weer plek voor Pierre in de garage binnen zodat ik die eens stevig kan gaan uitkleden en opknappen. Over 2 weken komt de vorige eigenaar van Pierre (Pierre!) op bezoek uit Angola en kan hij zijn oude auto weer een weekje hier rondrijden.