ds met compressor
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 augustus 2004 09:06 PM

ziet er mooi uit!! had dit zelf nog niet eerder gezien;wel over gelezen! Cool

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 augustus 2004 09:56 PM
  [ # 1 ]

Wat doet die compressor ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 augustus 2004 10:29 PM
  [ # 2 ]

PERST lucht in de verbrandingskamer,daardoor kan er ook meer brandstof aan toegevoegd worden:deze verhoging van de hoeveelheid lucht en benzine geeft meer power !! Very Happy
zonder compressor: 83 PK
met   compressor: 102 PK (bij volgas) Cool

principe als turbo

verschil:
turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen
compressor d.m.v. een riem/v-snaar (zie Arrow  foto)

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 28 augustus 2004 11:35 PM
  [ # 3 ]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat DS-taxi’s in Parijs met een dergelijke compressor waren uitgerust. De reden daarvan is me echter niet bekend.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 29 augustus 2004 12:42 AM
  [ # 4 ]

Ik zou de precieze werking van die Compressor weleens willen weten.

Ik zie bijvoorbeeld op de foto een olieleiding (?) op een soort *spruitstuk* zitten van dat apparaat…..vreemde plek Confused: .....ik neem aan dat die V-riem op een soort *versnellingsbakje* zit aangesloten die een soort turbine met hoog toerental in werking zet….die daardoor weer de aangezogen lucht met hoge druk de verbrandingsruimte instuurt ?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 augustus 2004 01:22 AM
  [ # 5 ]

ff een link opgezocht:

Deze geeft een goeie uitleg Exclamation

 

zijn er nog vragen dan hoor ik het wel Exclamation

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 30 augustus 2004 01:43 PM
  [ # 6 ]

Je kan op twee manieren extra vermogen creeeren, via een Turbo of via een Compressor. Beiden doen ze hetzelfde, ze blazen samengeperste lucht in de verbrandingskamers. Echter een Turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor en heeft dus toeren nodig om op gang te komen terwijl een compressor aangedreven wordt door de motor zelf en dus meteen werkt.

Voordeel van een turbo is dat geen vermogen kost om deze aan te drijven, nadeel is dat je eerst toeren moet hebben om van dat vermogen gebruik te kunnen maken.

Voordeel van een compressor is dat het vermogen altijd beschikbaar is, nadeel is dat het vermogen kost om de compressor aan te drijven.

De Franse Gendarmerie had vroeger compressor aangedreven DS’en. Deze werden, als ik het me goed kan herinneren speciaal aangepast voor de Gendarmerie en waren ze niet af fabriek beschikbaar voor het normale publiek.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 06 mei 2008 12:25 PM
  [ # 7 ]

Er stond een Chapron DS met compressor op Citromobile, echter de compressor was niet aangesloten. Weet iemand of dit de 83 -> 102 pk verbetering geeft? Ik vond het wel boeiend eruit zien.

Profiel  
 
Gepost: 06 mei 2008 01:44 PM
  [ # 8 ]

Dat zal natuurlijk allemaal afhankelijk zijn van het soort compressor en ook van de motor waar ie op wordt gezet. Niet elke DS motor heeft 83 pk tenslotte, volgens mij is dat de waarde van de laatste langeslagmotoren…

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 06 mei 2008 01:45 PM
  [ # 9 ]

Het was zeker een langeslagmotor, op een 2e neus DS dus het zal wel een van de laatste types zijn geweest.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 mei 2008 02:18 PM
  [ # 10 ]

De DS-en waar de Gendarmerie mee reed, waren voorzien van 2100-blokken, met compressor. Die 2100-blokken hadden zonder compressor echt al meer dan 83 pk….

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook