@verkuilm: er komt een nieuwe plaat onder. ik dacht hem nog wel te kunnen gebruiken maar hij is verrot.
Dit weekend trouwens weer gedemonteerd/gesloopt. een veerpot, de voordraagarmenas dinges eraf en een schokbrekerpen uit het oude chassis gehaald. wat zaten die veerpot en die pen trouwens moeilijk vast! temeer vanwege de abominabel slechte restauratie van een paar jaar geleden waarbij er gewoon platen roest over een rot chassis heen zijn gebakken. om de vooras los te halen moeten er dus 4 bouten los gemaakt worden die door het chassis heen gaan. de bouten zelf zaten niet eens zo moeilijk vast maar er was geen enkele dop die paste omdat er een plaat aan vast gelast was. Uit luiheid (we hadden geen zin om het chassis op te tillen en om te draaien) hebben we het chassis doormidden geslepen/ gebeiteld, net even achter de plek waar de vooras(hoe heet dat ding?) vast zit aan het chassis. toen de bouten bijgeslepen zodat er een dop overheen past en alles was vanaf dat punt zo gefikst. Het was natuurlijk niet alleen luiheid waarom we hem doormidden gekliefd hebben. De rdw wil het oude stuk schroot waar het chassisnummer op staat zien wanneer ze het nummer in het nieuwe chassis slaan dus het moest er toch al af.
Wat rest nu nog? Ten eerste de garage eens goed schoonmaken want er ligt momenteel overal roest, tectyl en plasjes WD40. Daarna krijgen de onderdelen die op het nieuwe chassis gaan een behandeling met terpentine, hammerhite en daarna waar nodig vet. Als het nieuwe chassis weer rollend is, hebben we meteen weer ruimte in de garage om de motor een klein schoonmaakbeurtje te geven. Vooral het oude vet wordt weggehaald en de kappen krijgen een verse laag hammerhite zodat het er straks weer fris uitziet.
Als we zover zijn is het denk ik kerstvakantie en vanaf dat moment wordt het wachten op de koets.
Alle bouten die eraf komen gaan eerst in een ultrasoonbadje met terpentine (buiten vanwege brandgevaar) en worden nadat ze zijn opgedroogd mooi teruggeschroeft met een portie vet. Op die eerder genoemde duitse site zag ik de tip om elke bout en schroef van een beetje vet te voorzien bij het terugplaatsen en ik zie daar het nut wel van in want ‘wat vet is dat roest niet’ in tegenstelling tot oude liefde.
En de rest van het weekend al een beetje kunnen oefenen met hammerhite en vette bouten want we vonden het tijd om de winterbanden te monteren, echter waren de velgen bij de auto van moeder afgebladderd met vele kleuren verf en roest, in ruil voor een bakje erwtensoep heb ik die gemonteerd en geverfd voor haar.
En voordat ik afsluit natuurlijk weer een vraag van de week; de bekleding van een oer-eend is lekker basic en kan nadat er een varken mee is vervoerd door een omgeploegd weiland gewassen worden. Echter, een kleine 40 jaar later is de eend op een paar vlakken geëvolueerd; elektrische ruitenwissers en een ‘zwaardere’ motor behoren tot een van die evoluties. Ook de stoelen en bekleding heeft een kleine upgrade gehad. Mijn vraag luidt dan ook ofdat en op welk standje (69 zit niet op op de wasmachine) de bekleding van een 2cv6 club club uit ‘87 (vinyl grijze zijkanten en stoffen bovenkant) gewassen kan worden?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ten eerste, goed bezig
Wat betreft de bekleding, niet te warm wassen (ik zou beginnen bij 30 graden) want anders zal waarschijnlijk de stof van de bekleding krimpen, vraag blijft altijd, hoe houdt het schuim zich dat in de bekleding zit en de vinyl in de wasmachine…
Waarom koop je trouwens geen nieuwe bekleding?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
een aardige oplossing voor extra warmte: een 12 V ventilator in één van de verwarmingsbuizen bouwen. Bij Burton verkopen ze een type wat precies past.
Al eens op http://www.2cv.nl gekeken? Daar staan hele fotoreportages van restauraties van 2cv’s
Ik heb er zelf twee gerestaureerd en je verhalen zijn heel herkenbaar. Overal opgelaste platen, wegslijpen voor je bij de boutjes kan, etc.
Je schrijft dat je de remleidingen overgezet hebt. Al overwogen om RVS leidingen te monteren? Die gaan ook zo weer 30 jaar mee.
Succes met de verbouwing,
Rob
@2cvMaarten: die bekleding is nog geen dringende zaak maar ik ga tzt eens kijken hoe ik het reinig. De reden dat ik geen nieuwe bekleding koop is omdat de huidige bekleding op een bruinige waas na nog in goede staat is; geen scheuren en gaatjes etc dus een simpele schoonmaakbeurt zorgt ervoor dat die bekleding er weer als nieuw uitziet. Ik hoopte eigenlijk dat dat schuim los is van de feitelijke bekleding maar dat moeten we nog maar zien, als dat niet zo is dan zou een nachtje weken denk ik de manier zijn waarop we het gaan doen.
@rob marklin: ik heb getwijfeld over die remleiding omdat ik er nu toch makkelijk bij kan enzo. Feit is dat de huidige remleiding gewoon nog in erg goede staat is. De rubbertjes worden natuurlijk wel vervangen. Ook het doorzichtige stuk benzineslang is gewoon nog goed en niet hard geworden. De rubberen stukken benzineslang (bij de carb. en benzinetank) worden wel vervangen.
Verder heb ik nog een ronde ventilator uit een oude computer waarvan ik vermoed dat die in de slang past, maar bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad wel eens op die site gekeken maar kwam niet verder dan allerlei mooie reisverslagen (en dan ben je weer een halve dag verder).
Enfin, komend weekend maar weer klussen totdat de goedheiligman mijn vader en mij uit de garage roept.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Je hebt inderdaad je bekleding en daaronder zit los nog een schuim matje. Echter in de bekleding zelf zit ook een dun schuimlaagje en dat is wat ik bedoel.
Je hebt wel gelijk als de bekleding verder goed is om eerst eens te kijken of het schoon te maken is!
Betreffende de remleidingen, ik heb ook alles met rvs vervangen, op den duur loont zich dit zeker, ik zou het zeker overwegen aangezien je nu alles open hebt liggen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Laat bij de remleiding ook zitten. Als er echt geen roest opzit. Bij de minste twijfel wel vervangen inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Zo, afgelopen weekend eerst maar eens alle meuk van uit de garage geruimd en de vloer geschrobt voordat we begonnen zijn met de wederopbouw; een nieuw hoofdstuk in de reincarnatie van deze eend!
De asbuizen voor en achter gemonteerd met de juiste aantrekkracht (jawel, de sint had een momentsleutel in een schoen gestopt!) en de veerpotten bevestigd aan het chassis, de trekstangen aan de wielarmen en de kantelmessen goed van vet voorzien. De achterste bumperhouders en het frame voor over de benzinetank zijn opgeschuurd, geverfd en teruggemonteerd alsmede de benzinetank. De kleppendeksels gedemonteerd en met een staalborstel en daarna met commandant weer mooi glimmend gemaakt. Meteen een rondje vetspuit gedaan waar mogelijk en niet te vergeten; een nieuwe benzineslang gemonteerd vanaf de tank naar het nylon slangetje. In januari pas weer verder; eerst tentamens en een wintersport op het programma.
Wat staat er dan eigenlijk nog op het programma voor de eend? De motor krijgt een klein beurtje nu die toch mooi hoog op een pallet staat. v-snaar, olie en contactpuntjes worden vernieuwd, kleppen worden gesteld en overtollig vet/olie wordt weggehaald. Motorbeplating vindt ik er eigenlijk nog goed uitzien maar mijn vader wil het perse opnieuw spuiten, van mij mag ie’! RUbbertjes voor in de koppelingsstukken van de remleidingen worden vervangen (we hebben geleerd dat dit bij een DS altijd moet als je ze los hebt gehad. Dat gaan we hierbij ook maar doen, zeker aangezien je er achter anders heel slecht bij kunt als het chassis eenmaal op zn plek zit.
Als het chassis eenmaal terug is van chateau deux chevaux gaan we hem eerst (laten…?) spuiten en als ie eenmaal teruggeplaatst is op het chassis ga ik eens goed naar de elektronica kijken; er zitten bijna dubbel zo veel knopjes in als in een andere eend maar de helft werkt niet dus die krijgen een of andere functie of gaan gewoon vervallen.
nu wel een paar foto’s genomen. Op de laatste foto was het zondagavond en heeft de vettige geur van het gourmetstel ons uit de garage gelokt. De twee na laatste foto was zaterdagavond en toen was het bier wat ons weglokte uit de garage.
foto’s: https://plus.google.com/photos/106560575191184580543/albums/5929082560399622241
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
een paar weken geleden alweer sinds de laatste post. In de kerstvakantie een paar dagen bezig geweest met de eend en het schiet lekker op. de motor, ophanging e.d. zijn netjes teruggeplaatst en een aantal zaken hebben we geschuurd en gelakt. Alle vettigheid is van de motor afgehaald en dergelijke. Nu is het eigenlijk wachten op de ‘onderdelen’ die we hebben besteld voordat we verder kunnen. Komende zaterdag halen we de koets op en dan nemen we meteen een waslijst aan bestelde onderdelen mee. Er zijn een paar dingen waar ik nog wel vraagtekens over heb; ik heb de motor aan de voorkant bevestigd met een momentsleutel die volgens het boekje ingesteld is op 40-50 Nm. voordat ik dit punt bereikte merkte ik dat de bouten als het ware deukjes in de chassisbalk, waar de motor voor op rust, trekken en heb ik het niet meer verder aangedraaid. Heb ik een verkeerd aandraaimoment gebruikt? er is niets vervormd aan het chassis verder maar ik weet niet of dit normaal is?
Verder zitten we nog te dubben over hoe we de laklaag gaan afwerken. alles losse delen zoals deuren etc. zijn gewoon goed en hoeven dus eigenlijk niet gespoten/geverfd te worden. alleen de koets zelf moet op de plekken waar nieuwe stukken in zijn gelast wel gespoten worden. De vraag is, gaan we voor een algehele spuitbeurt/verfbeurt? En gaan we het zelf spuiten, laten spuiten of met een kwastje en polijst doen? Het is en blijft een 2cv dus om een bak met geld uit te geven aan een laklaag vind ik zelf een beetje tegen het hele idee van een eend ingaan… wat is jullie opinie hierover?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Moet je de deuren wel heel goed poetsen, kan het best een goed resultaat geven.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Her is net wat voor een resultant je wilt.
Als je gaat voor concoursstaat dan is laten spuiten de beste optie.
Zelf spuiten kan ook, ik heb er twee gedaan zelf.het is beremoeilijk om het echt helemaal goed te krijgen. Als je met een druipertje en een dof plekje kan leven is het goed te doen.
Rollen kan ook. Heb ik er een aantal van gezien. Niet dichter in de buurt komen dan een meter of vier en het ziet er perfect uit.
Of zoals gezecht met een profi poetsmachine. Knapt het ook heel mooi van op.
Kosten zijn ook navenant. Zelf spuiten is ook honderden euro’s. En heeeel veel werk.
Gr Rob
Voorste motorsteunen moet met 60Nm.
Maar ik vermoed dat je geen orgineel chassis heb.
Maar iets minder vast ook prima. Wel borgen die bouten.
Ik laat mijn eend wel compleet overspuiten. Veel werk en zeker duurder.
Maar een eend is dat wel waard. Dus als je haar ooit weer verkoopt zie het geld terug.
Moet het wel netjes gebeuren.
Met zeg bijvoorbeeld een gewone renault 5 uit 1981 heeft dat geen zin, die zijn nooit geld waard
Maar boeit het je niet hoe het er exact uitziet. Dan iets goedkoops doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
tja, het blijft even kijken hoe we het gaan doen, de roller etc gaat het niet worden dus als we voor een leuke prijs een spuiter kunnen vinden die in de avonduren een beetje wil spuiten doen we dat. Afgelopen weekend was het bijna kerstmis; een doos vol spulletjes zoals een elektrische ontsteking, nieuwe schokbrekers en van dat soort spul én de gelaste koets opgehaald. Met de koets eenmaal op de aanhanger hoorden we op de radio dat rijden met aanhanger werdt afgeraden vanwege de storm maar gejaagd door de wind hebben we het heelhuids gehaald!
eenmaal thuis moest eerst de startmotor van de ds gemaakt worden en na een middag prutsen, ontvelde handen en gevloek zat die er weer onder en konden we verder met de eend. (voor diegenen die niet zo thuis zijn in de snoekenwereld; de startmotor zit diep in de motorruimte onder het uitlaatspruitstuk verstopt en als de auto laag ligt kun je er niet onder én kun je hem niet met de krik omohoog zetten. heb je alles uitgebouwd zonder dat bouten van het spruitstuk afbreken of doldraaien, zodat je van bovenaf bij de startmotor kunt, dan moet je het gevaarte ter grootte van een 2 liter colafles en een kilo of 10 er tussenuit wrikken en eruit zien te vissen, dat past allemaal maar op een paar milimeter na. vergeleken met een eend is het een kloteklus.)
Enfin, Gewapend met een kitspuit en natte vingers zijn we begonnen aan het afkitten van de koets van de eend. Volgend weekend dat afmaken en een begin maken met plamuren en schuren. Dan gaan we eerst zelf in de kofferbak proberen hoe het spuiten ons afgaat en als dat er mooi uitziet gaan we de rest ook zelf doen.
Ik vraag me nog wel af wat de handigste manier is van werken; gaan we eerst de koets vastmaken aan het chassis en daarna spuiten (en de onderkant met tectyl behandelen?) of laten we de koets los totdat die helemaal klaar is? Het groostste issue is natuurlijk ruimte; we hebben in de garage maar plaats voor een auto en op de oprit voor de garage nog een plek maar die is niet overdekt. verplaatsen van koets + chassis moet op een ambulance of trailer en verplaatsen van enkel de koets kan gewoon op de aanhanger. Laatste optie is om het rollend chassis gewoon te laten staan en de koets dmv spanbanden aan het plafond van de garage op te takelen zodat we overal goed bij kunnen én beide delen overdekt staan.
als iemand hier een betaalbare spuiter in de buurt van den bosch weet dan hoor ik het trouwens graag! Volgende week hopelijk weer een update met foto’s van de afgelopen tijd!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Nog steeds geen foto’s erbij maar ik heb niemand horen klagen.
Het heeft ook het een poosje stilgelegen; de plamuur moest uitharden en mn vriendin wilde ook aandacht.
Enfin, komende weekenden krijgt de eend weer genoeg aandacht; we zijn op het punt dat de koets helemaal afgekit is en de nodige plekken in de plamuur zijn gezet. De motor hebben we provosorisch al even op de nieuwe 123 gestart en dat loopt netjes.
Binnen nu en een paar weken kan er dus gespoten gaan worden. Veel wisselende verhalen over wat nu slim is om te doen, op http://www.2cv.nl ook gelezen dat je het voor de kosten niet perse zelf zou moeten doen maar een paar dagen geleden hebben we de knoop doorgehakt en bij de lidl een compressor gekocht. spuitpistool e.d. hadden we nog van een jaar of 15 geleden toen we een HY hadden, dat hoefde ook niet spiegelglad te zijn qua spuitwerk.
Op dit gebied zijn we eigenlijk het meest onervaren. Wat we al bedacht hadden is dat we alles wat gespoten gaat worden op moeten schuren en afplakken wat niet geverfd hoeft te worden. Maar welke soort lak gaat er eerst op? En welke als 2e? moet er nog een primer over de menie/opgeschuurde originele lak? En hoeveel liter is er nodig om een eend te spuiten?
Wie het weet mag het zeggen! tips zijn altijd welkom! Als prijs daarvoor zal ik echt proberen zsm wat nieuwe foto’s van het proces op het internet te zetten.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
De dubbele compressor gekocht?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@paso: de enkele was de enige die ze nog hadden. Het is krap aan maar als het kapot gaat dan zit er 3 jaar garantie op en als het niet bevalt kan ik hem binnen 30 dagen terugbrengen. Misschien, als dat niet teveel gedoe is, sluit ik er een oude lpg tank op aan voor extra buffervolume.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!