1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM 2.1 TD - doen of niet?
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 12 januari 2015 01:41 PM

In juni loopt mijn leasecontract af. Het kriebelt al geruime tijd (weer) en ik betrap mezelf erop dat ik graag weer dagelijks in iets groots, HP-geveerds zou rijden. Alternatief is doorleasen en de komende jaren in iets als een Cactus of 308SW gaan rijden.

Maar het kriebelt dus, daarom een vraag ter algemene orientatie. Gezien mijn jaarkilometers (30.000 ongeveer) zou het een diesel worden. Ik heb begrepen dat de XM 2.1 TD betrouwbaarder en zuiniger is dan de 2.5 TD. Ik heb een aantal jaar 2.0 Turbo CT gereden (2007-2010) en daar mankeerde nooit wat aan. De enige echte kosten die ik had waren het jaarlijkse onderhoud (ca. 750 euro per jaar). En de hartverzakking aan de pomp…

Als ik weer voor een XM ga dan is het (mede door de - vermeende? - grotere betrouwbaarheid) een full options 2.1 TD uit een van de laatste bouwjaren (1998-2000). Ik houd niet zo van afdekplaatjes waar ook een knopje had kunnen zitten, zeg maar. Veel, zo niet alles hangt af van het wel of niet gepleegde onderhoud, maar hoe staan deze auto’s bekend? Is het anno 2015 nog wel zo handig om in zo’n auto te gaan rijden? Het zijn toch auto’s van 15+ jaar oud. En Utrecht mag ik er alvast niet meer mee in…
Is roest inmiddels een probleem? Wat zijn de erkende storingen van deze uitvoering? Moet je een automaat laten staan? Lopen jullie erop leeg als je geen sleutelaar zou zijn (dat ben ik namelijk niet)?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 12 januari 2015 03:49 PM
  [ # 1 ]

Een Xm is een heerlijke auto, maar begint wel wat ouder te worden. De betrouwbaarheid valt of staat met het eerder gepleegde onderhoud.
Een 2.5TD is een heerlijke XM, maar de cilinderkoppen zijn niet heel betrouwbaar. Gaat die kapot, dan ben je meteen goed aan de beurt. Daarbij is de motorruimte van dit type ook gelijk het meest vol, wat de sleuteluren omhoog gooit.

Een 2.1TD heb ik zelf nooit gehad, maar schijnt wel erg betrouwbaar te zijn. De latere bouwjaren even uitkijken met de EPIC pompen. Die schijnen nog wel eens te lekken?

Ik rij zelf al een paar jaar Citroens met een Prins VSI installatie. Waarom geen Xm op gas? Kun je voor een mooie luxe V6 gaan en het rijden op gas is een stuk voordeliger. Qua problemen, wij hebben in de familie nu 2 C5’en gehad met deze installaties op nagenoeg dezelfde V6 motor en dat gaat al bij elkaar 400.000 km zonder enig probleem. ook de 16V motoren lopen perfect op gas!
Daarbij is LPG G3 momenteel steeds interessanter. De prijzen voor gas zijn lekker laag en de wegenbelasting is ook een stuk lager dan een diesel..
Voordeel is dat je een mooie V6 nog steeds wel met lekker weinig km kunt vinden. De diesels zijn vaak wat verder opgereden, alhoewel er in Frankrijk nog best leuke diesels met weinig km voorbij komen.

Let bij de laatste jaren wel even op roestvorming aan dorpels en bodem. Laatst ook weer 1 uit 1998 en een uit 1999 gesloopt omdat ze reddeloos verloren waren ivm roest. Zo van 1995 tot de eerste maanden 1998 zijn een stuk minder gevoelig voor roest dan eind 1998, 1999 en 2000…

Een automaat, sja, hij kán kapot gaan, maar over het algemeen blijven ze het best prima doen. Regelmatig laten spoelen zoals garage Oldenhage doet en netjes het onderhoud bijhouden! Daar valt of staat toch heel veel mee. Kijk vooral bij aankoop of alles stil is en mooi schakelt.

Leeglopen, sja, je kunt net een verkeerd exemplaar hebben. Maar dat kan bij een nieuwe auto ook. Mijn DS3 is ook 12 keer terug geweest ivm problemen met de distributie. De eerste C5 van mijn vader heeft probleemloos tot 340.000 gereden, waar de andere steeds wat kleine dingetjes heeft… Over het algemeen is een Xm een erg degelijk in elkaar gezette auto, maar als de vorige eigenaar hem heeft verwaarloosd..

Nadeel is wel dat de leverbaarheid van onderdelen op sommige punten wat moeilijker begint te worden, maar ik heb nog niets gehad waarvan het echt onmogelijk was. Veelal kunnen dealers in hun systeem wel vinden dat onderdelen elders nog leverbaar zijn, zijn onderdelen uitwisselbaar omdat de motoren zoals de V6 nog veel langer zijn geleverd of heeft citroen de productie hervat. Zo waren de uitlaten voor de laatste type v6 motoren niet meer leverbaar, maar deze zijn sinds 1,5 jaar opnieuw in productie bij Citroen..

Succes met je keuze!

Ps. Ik heb zelf ook de stap gemaakt van een DS3 e-hdi weer terug naar een Xm 16v Exclusive op LPG G3 met een belachelijk lage km-stand…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 januari 2015 04:11 PM
  [ # 2 ]
Mulder schreef:

Lopen jullie erop leeg als je geen sleutelaar zou zijn (dat ben ik namelijk niet)?

Je geeft het al aan. Je bent geen sleutelaar. Onderhoud loopt dan echt wel in de papieren. Vergeet niet dat een xm minimaal 15 jaar oud is. Met een diesel zul je ook steeds meer steden niet meer in mogen omdat ie niet aan de milieueisen voldoet.

Mulder schreef:

Alternatief is doorleasen en de komende jaren in iets als een Cactus of 308SW gaan rijden.

Dat lijkt mij in dit geval gewoon de beste en goedkoopste oplossing.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 12 januari 2015 04:19 PM
  [ # 3 ]

Qua risico en kosten denk ik overigens inderdaad dat een knappe leaser de beste optie is zoals waterman al aangeeft… Is er iets mis, dan zet je hem bij de garage en krijg je een andere auto. En de telefoon gaat vanzelf weer als die weer werkt. Zeker als je er dagelijks van afhankelijk bent. De zoektocht naar onderdelen kan soms iets langer duren..

Zou je hem zelf kopen of voor je werkgever gaan rijden? Dan kan het wel weer interessanter zijn, maar dat moet je werkgever ook maar net willen…

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 12 januari 2015 06:24 PM
  [ # 4 ]

Het zou een privé aangeschafte auto zijn die ik ook zakelijk rijd tegen een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers. Dat kan concurrerend zijn maar is wel sterk afhankelijk van zaken als afschrijving en onderhoudskosten. Qua verbruik doet zo’n 2.1 niet onder voor de leaseauto die ik nu rijd.

LPG, moet zeggen dat ik daar niet zo bij stilgestaan had. Maar vind ze maar eens, XM’s op gas. En zo’n dildo in de kofferbak vind ik onacceptabel, ik wil ook een beetje comfortabel op vakantie kunnen. Onderbouw zal vast kunnen op de plek van het reservewiel, maar wat ik zo gauw tegenkom heeft dat niet.

Waterman heeft wel een punt, daar komt mijn vraag tenslotte ook uit voort.

een Xm 16v Exclusive

Een 2.0 16v Exclusive? Dat is een niet bestaande uitvoering?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 12 januari 2015 09:23 PM
  [ # 5 ]

Belgische uitvoering .... Daar is de 2.0 wel in exclusive geleverd.
Qua onderhoud valt het volgens mij allemaal wel mee zolang de auto niet verwaarloosd is !
Ik laat zelf onderhoud graag aan GJO over , is dan wel geen diesel maar toch , tot nu toe geen klachten over betrouwbaarheid, suc6 met beslissen! Wink

V6 LPG ; http://link.marktplaats.nl/m886690746

Enting heeft nog wat ( dure Wink ) diesels staan
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xm/10213711
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xm/12816873
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xm/12785073
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xm/12257478


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 12 januari 2015 10:01 PM
  [ # 6 ]

Knappe benzine kopen en gas in laten bouwen…. Lijkt me best wel een optie, als je de totale opstartkosten optelt en uitsmeert over pak en beet 4 jaar valt dat denk ik nog wel mee

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 12 januari 2015 10:03 PM
  [ # 7 ]

En als je voor een Xm break gaat dan hou je nog best wat ruimte over hoor naast zo’n dildootje….
😃

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 12 januari 2015 11:16 PM
  [ # 8 ]

Ik ben zojuist gestopt met xm rijden voor mn werk en nu super saaie lease auto(spotgoedkoop dat wel)
Maar het begint wel echt lastig te worden om het op de weg te houden, een XM.
Zoals gezegd, inmiddels minimaal 15 jaar oud.

Ik heb een kleine 80k in een xm td excusieve automaat uit 1999 maar klein jaar geleden liep de bak in elkaar bij 194k
Bij het uit elkaar halen kwam ik gewoon teveel tegen.
Maar los daarvan toch een hoop aan versleuteld tot ie ermee ophield. Kan het allemaal zelf, maar soms was het wel balen dat er weer eens iets afbrak.
En onderdelen niet altijd even makkelijk. Een een TD is eigenlijk best een lastig blok met relatief dure onderdelen. bv thermostaat vervangen, lastige klus. En hele huis erbij kopen best kostbaar.

En mijn xm turbo ct uit 2000 mooir orginele auto. Maar toch ook her en der een dingetje.

Roest is zeker een probleem! goed opletten. Achterusbframe. En ook binnenkant voorstaptborden. En het voorframe waar de motor op rust.

Ik denk zelf dat als je 30k per jaar rijdt en moet met alles naar de garage dat je er op leeg loopt.
Ook al koop je perfecte XM

Het rijdt wel echt goed een xm td automaat! En lekker ruim.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 13 januari 2015 12:13 AM
  [ # 9 ]

Ik ben inmiddels dik 5 jaar en 210.000 km onderweg met mn 2.1TD. Vooropgesteld dat ik er nog steeds tevreden mee ben en ik de auto nog steeds als een relaxte kilometervreter beschouw, is er in die periode best het nodige stuk of gegaan, dingen die met mn LPG-gestookte Xantia 18 16V die ik daarvoor had domweg heel bleven of niet lek gingen. Ik praat dan over een lekke krukaskeering, LHM-lekkages, kachelradiator, de welbekende Lucas Epic-pomp (al heeft die het alsnog 15 jaar en 450.000 km uitgehouden), ruitmechanisme, geknapte multiriem (2x). Dit zijn de wat grotere zaken die me zo te binnen schieten.

Ook heb ik enige tijd geleden wat beginnende roest aan de dorpel (vlak voor het achterscherm) laten weghalen en duiken er her en der op de dorpel wat kleine roestblaasjes op. Ben zelf ook geen sleutelaar en dan kan het redelijk in de papieren lopen. Ik heb dan wel het geluk dat mn garage een Xm-specialist is, die bekend is met de typische Xm-kwaaltjes, een hoop slooponderdelen heeft liggen en creatief omgaat met het moeilijk/niet meer leverbaar zijn van bepaalde onderdelen.

Let wel, dit lijkt een hoop (en dat is het ook) maar je moet het in mijn geval ook afzetten tegen een 2-ton plus aan km’s. Ik heb ooit na de eerste 100.000 km een km-kostprijs berekend en kwam daarbij uit op 22 ct/km.

Desondanks blijft het een heerlijke zweefmobiel, maar realiseer je dat je onderweg bent in een auto van minimaal 15 jaar oud, waarbij een onderhoudsbeurt best prijzig kan uitpakken en waarbij je tussen de beurten door mogelijk ook nog tegen een probleempje kunt aanlopen.

Wat de automaatversie betreft: nog relaxter rijden maar ook duurder (wegenbelasting) en minder zuinig (ca. 1 op 13,5 vs. 1 op 15 en een beetje voor de handbak bij veel snelweg).

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 13 januari 2015 12:24 AM
  [ # 10 ]

Bedankt zover voor de ervaringen en tips. Tsja, je kunt mazzel hebben maar het blijft toch een kwestie van hoeveel gedoe je aan kunt met een auto. Wat dat betreft heb ik wat ervaring met de CX break die de leaseauto voorging en ben ik de afgelopen (bijna) 4 jaar wel verwend natuurlijk. Aan een nieuwe auto gaat niets stuk (afkloppen) en als er wat mis is zet je hem domweg bij de dealer tot het is opgelost zonder ooit de rekening te zien. Die zorgeloosheid heeft ook zn prijs maar als ik het hierboven genoemde verbruik en “dingetjes” meetel dan wordt het plaatje er v.w.b. een XM niet gunstiger door. We denken er nog eens over, zeg maar.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 13 januari 2015 11:22 AM
  [ # 11 ]

Een XM kan het qua kosten nooit ” winnen ” van een leasegebakje , dat is geen vergelijk wat mij betreft Wink


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 13 januari 2015 11:55 PM
  [ # 12 ]

Nou, mijn ‘two pennies’ dan.

Ik weet niets van leasebakken, het zal misschien wel goedkoper zijn. Je mist daarmee wel vele uren lol in zo’n 15 jaar oud ding.

Ervaringen: een 2.1 TD met automaat vind ik -na 30.000 kilometer ermee gereden te hebben- toch een stukje overgewaardeerd. De ZF HP-18 bak is moeilijk te spoelen, zeker niet altijd vrij van storingen en bovenal: niet adaptief. Er wordt dus geschakeld bij een bepaalde snelheid, en daarmee basta.En dat is écht een enorme concessie t.o.v. de HP-20, die schakelt als dat handig is en wél goed te spoelen is. Toegegeven, het TD-blok draait tot het einde als een zwitsers uurwerk.

Aan mijn HP-20 hangt een 3.0 liter V6 met G3-installatie. Gekocht als gokje, maar ik ben niet bang meer voor dat ding na 11.000 perfecte kilometers. Zeker wél aan gesleuteld, maar expert ben ik lang niet…

En daar zit hem in dit topic de kneep. Want met hulp van dit forum valt het geknutsel reuze mee, alles is terug te lezen, en met wat simpele ingrepen maak je er een dijk van een auto van. Gooi die motorkap eens open en begin gewoon. Dan heb je voor 1000 euro de bak van je leven…

(Oh ja, ik ben APK-gekeurd weer… Bij de prima meedenkende dorpsgarage)

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 14 januari 2015 12:05 AM
  [ # 13 ]

Lekker een handbak kiezen ...
Ik ben ook automaat fan maar ben toch voor een handbak gegaan, gaan minder vlot stuk , en een hp18 is niet je van het .... Wink


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 januari 2015 08:19 AM
  [ # 14 ]

Is een XM geschikt voor gasonderbouw?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 14 januari 2015 07:58 PM
  [ # 15 ]

Nou een XM diesel rijden in plaats van een lease-auto kan best. Heb het jaren gedaan.

Hangt alleen van je kilometer-vergoeding af en hoeveel je rijdt. Kreeg altijd zo rond de 25 ct per kilometer en dat kon er wel uit. Moest dan wel veel zelf doen en alleen in uiterste noodzaak een garage inschakelen.
Je hebt bijna geen afschrijving, schaf een nette 2.1 TD (met handbak) aan voor rond de 1000 euro. Werk alle achterstallige onderhoud weg en rijdt er een paar jaar in. Je kunt pech hebben met de dieselpomp, koppeling en de krukaspoelie, waardoor je bijvoorbeeld de distributie moet gaan vervangen.

XM 2.1 TD met weinig kilometers kan ook en daar betaal je veel voor. Ik zou dan wel precies willen weten wat er allemaal aan gedaan is.
Dit jaar zakt de km-vergoeding naar 19 ct/km voor mij, een reden om de XM vaarwel te zeggen en de belangrijkste reden was dat ik het geklus gewoon zat was. Motivatie weg ineens.
Eigenlijk heb ik met de XM 2 keer langs de kant van de weg gestaan met wat gedoe van een losgebroken radiatorslang. Moest wel zo nu en dan flink aan de klus ‘s avonds en in het weekend.

LPG is ook een optie. Onderbouw niet, want dan heb je een tank van ongeveer 40 liter en dan sta je elke dag bij de pomp. Voor mij toen een reden om een Xantia met LPG en onderbouwtank snel door te verkopen. Dus flinke tank in de achterbak en voor de vakantie een dakkoffer.
Automaat zou ik niet doen, gezien de problemen.
Als ik ooit een XM diesel zou kopen zou ik gaan voor een van voor 1996 met een Bosch-pomp.
Of ik ga voor sloom en koop een nog oudere ongeblazen XM, zonder turbo.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook