Ik heb een id 19 F uit 1969 gekocht. Een restauratieproject van een ander dus nog afbouwen. Ze heeft een oude neus. Ik begrijp alleen niet goed hoe ik de voorbumper moet vastmaken en hoe de voorspatborden verbonden worden met elkaar of met het frame. Heeft iemand misschien een handleiding voor dat deel of een detailplaatje?
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wellicht heb je hier wat aan.
Kijk eerst even of je alle onderdelen daadwerkelijk hebt en dan bouw je de bumper eerst volledig op.
1) montage van de nrs 3 met verbindingsplaat nr 11 aan de binnenzijde.
2) montage nrs 6&7 gelijk met plaatsing bovenste bumperdeel nr 2 (inclusief plaatje nr 12)
3) montage nrs 5 aan binnenzijde nr 6
4) montage nr 4 aan binnenzijde 2&3
5) montage nr 8 (op nummerplaathouder nr 4) & 9 (onderzijde bumper)
6) montage nrs 10 aan uiteinden bumper.
Je komt jezelf geheid een paar keer tegen in de volgorde van de boutjes dus zet niets echt vast totdat de bumper in zijn geheel opgebouwd is. Vervolgens :
1) montage deel binnenscherm voorspatbord 17 tegen de snip 11
2) Montage kinnebak 18 tegen onderzijde snip 11 en binnenscherm voorspatbord 17
3) montage bumper met steunen 5 (schema 1)aan binnenzijde van de snip waarbij aan bestuurderszijde
vulplaat 13 (schema 1) tussen steun 5 en snip wordt geplaatst.
4) montage uiteinden bumper met steun 10(schema 1) aan binnenscherm voorspatbord nr 17
Ook hier bij stap 3 & 4 bouten niet echt vastzetten totdat alles goed aansluit.
Montage voorspatbord wijst zich nu vanzelf, schuif spatbord voorzichtig in de steunen bij de voorportieren en zet dan de bouten vast op bovenop steunen 5 en vervolgens met steunen 10.
succes!!
Heel erg bedankt voor je super uitgebreide uitleg met bijbehorende plaatjes! Ik heb echter het gevoel dat mijn bumper wellicht nog een van een ouder type is want er zitten bumpersteunen aan waarmee ik de bumper vast moet maken aan “iets”. Het zijn twee open pijpen die uitsteken met een stukje schroefdraad aan het eind. Misschien hoort deze bumper niet bij deze ID?
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
weet je zeker dat het een ‘69-er is ? Dit is het 2e bouwjaar met een nieuwe neus en die zijn weliswaar soms omgebouwd naar een tweede neus maar houden dan dezelfde soort bevestigingen.
Of bedoel je dat je een 59-er hebt? Dan hoort dit plaatje erbij :
Als het idd een 59-er is (erg bijzonder) dan heb ik daar geen verstand van.
Ik raad je dan aan een warme relatie met SPAM te gaan opbouwen die is nu bezig met de restauratie van een 58-er en beschikt over waanzinnig veel documentatiemateriaal.
Zo te zien is het een achterbumper van het eerste type en die hoort natuurlijk niet aan de voorzijde van een id-19 break familiale…
Waar zijn deze fraaie plaatjes te scoren? Dat maakt het monteren stukken makkelijker
Deze link zal je verder helpen: http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/model-specific-cct-DS-red-Index.htm
Succes met de opbouw. Het kopen van een vroegtijdig beëindigde restauratie levert vaak verrassingen op. Vooral het ontbreken van docuementatie en helaas ook wel eens onderdelen.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
antonvanmeerkerk schreef:Zo te zien is het een achterbumper van het eerste type en die hoort natuurlijk niet aan de voorzijde van een id-19 break familiale…
Waar zijn deze fraaie plaatjes te scoren? Dat maakt het monteren stukken makkelijker
Even klein stukje lager kijken daar is de voorbumper
Werkplaats en spare parts handboeken ( lagen volop te koop op citromobile)
Link Boven is perfect alternatief
Inmiddels heb ik deze auto overgenomen en ik ben er erg blij mee! Wel grappig om berichten op dit forum te lezen van de vorige eigenaar.
De auto betreft een ID19F Break uit 1967, origineel AC421 Bordeaux rood. Ooit was de auto ambulance.
Ik ben nu de tweede eigenaar welke de auto koopt als onaf project. Ook moet ik nog veel leren op DS gebied
Als ik het plaatje zie, wat in dit topic eerder is geplaatst op 9 mei 2013, dan betreft dit volgens mij toch een tweede neus. De keienvanger is helemaal rond van voren!
Waarschijnlijk start ik binnenkort wel mijn eigen topic met de Break “ambulance”. Nu is de auto zwart, erg stijlvol. Zwart met een dak in twee kleuren grijs wat in die jaren origineel was.
Carrosserie is perfect, motor is slecht!
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja! start je eigen topic en maak en post foto’s!!
Succes ermee!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
robbertkars schreef:weet je zeker dat het een ‘69-er is ? Dit is het 2e bouwjaar met een nieuwe neus en die zijn weliswaar soms omgebouwd naar een tweede neus maar houden dan dezelfde soort bevestigingen.
Of bedoel je dat je een 59-er hebt?
En zo is dus de verwarring compleet!
Met alle respect hoor en ik neem niemand iets kwalijk, maar figuur 2 hierboven (afbeelding 562122 uit het onderdelenboek) is het plaatje dat hoort bij de tweede neus tot september 1967.
De bumper, figuur 1 hierboven, past wel bij een tweede neus en een derde of heb ik dat mis?
De auto staat op kenteken februari 1967 en zou dus volgens de boeken een tweede neus moeten zijn. Het chassis is echter van een derde neus (hoe dan ook).
Spatborden, bumper, motorkap en keienvanger van een tweede neus gaan dus niet zo maar passen!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Tweede en derde neus zijn compleet anders en plaatje is definitief 2e neus. Jouw bouwjaar en maand is 2e neus. Als het chassis van een 3e neus is, dan laat zich wel raden wat daar de reden van is.
Matthijs164 schreef:Tweede en derde neus zijn compleet anders en plaatje is definitief 2e neus. Jouw bouwjaar en maand is 2e neus. Als het chassis van een 3e neus is, dan laat zich wel raden wat daar de reden van is.
Jij mag raden, maar ik zou er geen krat bier op zetten als ik jou was
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Sorry, ik kan je niet volgen. Is je chassis definitief 100% zeker 3e neus? Of denk je dat 2e neus bumper zoals in plaatje 1 toch dezelfde is als 3e neus? Mijn bovenstaande post is niet vervelend bedoeld en ben totaal niet uit op het winnen van een krat bier - het is een nuchtere deductie van feiten. De vraag is hoe zeker je bent dat chassis van 3e neus is. Ik kan op basis van de foto’s die inschatting niet maken. Er zijn experts op dit forum actief die dat wellicht wel kunnen.
Matthijs164 schreef:Sorry, ik kan je niet volgen. Is je chassis definitief 100% zeker 3e neus? Of denk je dat 2e neus bumper zoals in plaatje 1 toch dezelfde is als 3e neus? Mijn bovenstaande post is niet vervelend bedoeld en ben totaal niet uit op het winnen van een krat bier - het is een nuchtere deductie van feiten. De vraag is hoe zeker je bent dat chassis van 3e neus is. Ik kan op basis van de foto’s die inschatting niet maken. Er zijn experts op dit forum actief die dat wellicht wel kunnen.
Ik denk dat het zich niet zo maar laat raden! In het jaar 1967 gebeurde er heel veel heb ik begrepen. Auto’s met een tweede neus bleven staan en werden omgebouwd naar een derde neus.
Het zou ook hier in Nederland nog “fout” gegaan kunnen zijn. Bij de RDW kan er wel een verkeerde datum ingevuld zijn.
één ding lijkt vast te staan het chassisnummer is uitgegeven in 1967.
Bumper plaatje 1 is 2e neus en zat met een paar andere steunen op mijn chassis.
Verder vat ik het niet vervelend op hoor, juist niet!