Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uitlijnen!! En snel…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gewoon uitlijnen bij een professionele bandenboer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Oké, dat kan dus toch? Ik meen gelezen te hebben van niet, maar toegegeven: voor deze ene keer was ik wat lui, en heb er dus niet verder naar gezocht. Bedankt!
Corrosion sympa!
Er valt aan een XM weinig af te stellen. In feite alleen de hoeveelheid toespoor aan de voorwielen.
Als de banden aan de binnenkant slijten dan heb je volgens mij enorm veel toespoor. Dan moet ‘ie ook heel zoekerig rijden.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik denk juist uitspoor.
Als er (veel) meer niet klopt zal er vermoedelijk aanrijdingsschade zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uitspoor idd. Zie http://www.conti.nl/informatie/slijtage-door-foutieve-uitlijning/#
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ehh, uitspoor inderdaad. Oftewel negatief toespoor.
Hoe dan ook, het rijdt voor geen meter.
Wim,
Disciplus Simplex
Hij kan aan de voorkant ook te laag zijn , dan gaan de wielen naar binnen hangen .
Zal daardoor ook minder goed veren voor en duurder gaan rijden.
Geeft geen zoekerig weggedrag in dit geval , wel met teveel uitspoor , da`s vreselijk weet ik uit ervaring.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Ondanks mijn wat ‘slome’ vraag zijn dit erg fijne reacties. Want de auto ‘zoekt’ helemaal niet en stuurt juist heel trefzeker. Wel gaat ‘s ochtends bij het op druk komen de voorkant eerder omlaag dan omhoog. Dat maakt de reactie van Dirk de Pirk plausibel. Veren is namelijk inderdaad matig ondanks een niet-meer-klagende veercomputer. Duurder rijden dan weer niet, ik blijf 1:9 op gas halen.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
1:9 dan met gebruik als volgt:
Maandag: starten in Nieuwe Pekela, in één ruk naar Eindhoven, met tussenstop Amsterdam Buitenveldert terug naar beginpunt.
Vandaag: starten in Nieuwe Pekela, zonder ook maar één keer stil te staan naar Alkmaar, terugweg idem.
Ergo: ik rijd nogal veel snelwegkilometers.
Corrosion sympa!
Geen idee of 1:9 normaal is op gas.
Mijn TCT doet op de snelweg 1:14 op benzine.
Die bandenslijtage zal heus wel wat invloed op je verbruik hebben, wellicht kan het goedkoper als je de hoogte corrigeert en evt. toch ook nog laat uitlijnen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Het probleem van de snel slijtende banden lijkt opgelost: draagarmrubbers links zijn zo ongeveer verdwenen met uiteraard een flinke speling tot gevolg. Draagarm heb ik nog wel op de sloper, met een beetje geluk is ook deze (minimale) crisis weer verholpen…
Daarbij: hoewel dit ongetwijfeld flink uitspoor (inderdaad) heeft veroorzaakt, heb ik toch van zoekend rijgedrag geen last. Hooguit een beetje voelbare reactie bij gas geven en loslaten, wat met deze kwaal ook wel te verklaren lijkt.
Corrosion sympa!
Nou , geweldig Freek , gefeliciteerd.
Hoe ben je daar nou achter gekomen ?
Met een koevoet zitten wrikken of zo?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Dirk
De auto iets te laag of te hoog heeft een verwaarloosbaar effect op de wielstand. Rond de rechtuitstand ook een verwaarloosbaar effect op de sporing.
Je kan dat goed zien als je naar de veerschotels kijkt terwijl je de auto hoog en laag laat gymmen. Die bewegen dan nauwelijks.
Heel anders is dat bij het verdraaien van het stuur van uiterst links naar rechts vv. Dat zie je enorm veel beweging in die veerschotels.
Je herinnert je misschien dat ik erg bezig ben geweest met alternatieve veerschotels. Ik heb die hele geometrie toen grondig uitgezocht.
@ Freek. Dat jij niets merkte aan volledig versleten sliet blocs vind ik opmerkelijk. Doorgaans hoor en voel je dan een flink gebonk bij optrekken en remmen, vooral in bochten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is die apk keurmeester dan blind dat ie vergane draagarmrubbers over het hoofd ziet?
Freek1971 schreef:
Goed, ter zake. Ook de keurmeester vond de auto prima. Afkeurpunt is een stabilisatorstang
Ik vind dat echt wel slecht…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste