Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
In mijn huidige GS heb ik ooit een ander luchtfilterhuis gemonteerd.
Dit omdat het in het originele luchtfilterhuis altijd een beetje nattig was van de olie.
Deze olie lekte langzaam weer weg via de aansluiting van de caterventilatieslang (die waarschijnlijk niet erg strak aansloot) en drupte op mijn oliekoeler.
Bij het vervangen van de distributieriemen zag ik dat de onderkant van de oliekoeler door deze kleverige nattigheid helemaal dicht was gekoekt.
Het luchtfilter is aan de onderkant voorzien van een klein terugvoerpijpje wat met een kort slangetje naar de bovenste (rechter) kleppendeksel gaat.
Alle eventuele olie die via de caterventilatie in het luchtfilterhuis terecht komt loopt zo weer netjes terug naar de motor.
Ik heb geen idee waar het luchtfilterhuis en kleppendeksel origineel ooit in gezeten hebben, mogelijk een Axel misschien?
Het werkt in ieder geval perfect!
G-ikX, je beschrijving klinkt inderdaad als dat van een Axel. Je hebt de slang dus niet meer op het linker(vulpijp) kleppendeksel zitten?
Lijkt me ook logischer qua ventilatie. Er is dan altijd een open weg naar het carter, links- of rechtsom.
Ik verdenk het blok d’r van dat het in snelle bochten de olie in het carterontluchtingskanaal stuwt en dat hij dan niet meer vrij kan ademen en dan de olie meebraakt naar buiten.
Ik zal eens een kleppendeksel met vulpijp aan de andere kant zetten, en die aansluiten op het luchtfilter. Want het vinden van een axel luchtfilter lijkt me een lastige klus!
bedenk me net dat dat natuurlijk niet past aangezien daar een filterhuis boven zit…
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Heeft een GS(A) standaard onderdruk in het carter? en zo ja hoe veel?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Een motor met gelijk getal aan cilinders heeft technisch gezien 0 druk in het carter. De zuigers heffen elkaar op.
Maar omdat er altijd wel iets van verbrandingsdruk langs de zuigers lekt is er eigenlijk altijd een lichte overdruk
die dan weer verdwijnt via de carterventilatie die vroeger gewoon naar beneden naar de straat ging. Moderne motoren maken gebruik van het motorinlaatvacuum om het carter van de overdruk te ontdoen, waarmee tevens de vuile carterdampen nogmaals de verbrandingkamer in verdwijnen om daar milieuvriendelijk te worden verbrandt.
Bij versleten zuigers/cilinders en/of verstopte slangen kan de druk uiteraard weer toenemen.
Standaard zal een(nieuwe) gs/a waarschijnlijk 0 druk in het carter hebben.
De peugeot 309 (die nog met de simca motor wat eigenlijk de nieuwe Talbot Horizon zou worden vandaar de rare 09)had vroeger in de dikke carteronluchtingsslang van het blok naar het luchtfilterhuis een olieafscheidertje zitten in de vorm van een lichtgroen plastic eitje met daarin in het midden een gaasje en aan de onderste helft een kleine slangtule met een vacuumslangetje naar het spruitstuk, die zuigt de op het gaasje genevelde olie die onderin het eitje terugstroomt dan weer af richting de verbranding. Het groene eitje werd bij een grote beurt vervangen. Mooi systeem, en ook uit de tijd van de gs/a, mischien een leuk idee voor jouwes?
Gr. Wim.
Ford heeft ook zoiets gebruikt,
De onderste dikke komt van je blok, de bovenste dikke gaat naar t luchtfilterhuis.
Het kleine pikkie op een kleine vacuumaansluiting op het spruitstuk.
Zorg met montage van zo’n dingetje er wel voor dat de trechter mooi naar beneden hangt.
Gr.Wim.
Dat zit er bij mij dus ook tussen, een groene variant (meer bolvormig zoals Wim eerder ook beschreef) soms zijn ze zwart….
Maar goed, ik heb er kennelijk een GS filter op zitten en een GSA filter heeft dit systeem in het filterhuis zitten. Tevens is de uitgang van de ontluchting een stuk hoger waardoor er misschien minder snel olie uitbraakt. Dus eens even wisselen voor een “origineel” GSA filter.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wim V8 schreef:Een motor met gelijk getal aan cilinders heeft technisch gezien 0 druk in het carter.
Voor een 2cv geldt dat niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En dát was nou precies de reden waarom ik me afvroeg waarom er een 2CV achtige vulpijp op sommige GSA’s zit….
Dus als je daar nu ook eens iets zinnigs over kan zeggen dan klopt je onderschrift misschien nog eens
Er zitten tenslotte twee ventielen in zo’n pijp om de carterdruk negatief te houden.
Update: de smiley welke ik selecteer wordt toch echt weergegeven als en die klik ik zeker niet aan
don’t blame me for that!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
waterman schreef:wim V8 schreef:Een motor met gelijk getal aan cilinders heeft technisch gezien 0 druk in het carter.
Voor een 2cv geldt dat niet ;-)
Ah ja, de tweecilinder vergeten, die zuigers gaan natuurlijk gelijk op en neer.
Die zullen dan een flinke be/ontluchting hebben voor zo’n klein blokje?
Gr. Wim.
Nee dat valt dus mee en dat is ook logisch. Er is een klein vacuum aanwezig dus er hoeft inprincipe maar één keer het volume van twee zuigers weg te stromen door dit buisje. Daarna hoeft deze onderdruk enkel onderhouden te worden. Ieder volgende keer dat de zuigers weer het carter in schieten komen ze dus in een vacuum terecht en is er relatief weinig luchtverplaatsing.
Wel is het belangrijk dat de olievulpijp (of een ander systeem wat verantwoordelijk is voor de onderdruk) in goede conditie is. Anders gaat deze vlieger niet op. Wordt nog wel eens onderschat.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Ja idd zo had ik t nog niet bekeken.
Gr. Wim.