2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

Voetenverlichting
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328

Gepost: 12 februari 2006 08:26 PM
  [ # 16 ]

hier ook géén conectors.. Rolling Eyes

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 13 februari 2006 12:05 PM
  [ # 17 ]

Hierbij het resultaat van exroosje: Gelukkig lag er bij mij er wel een kabeltje achter het genoemde paneeltje, er waren er inderdaad 3 kabeltjes die op een 2-polig connector uit kwamen. Heb een armatuurtje uit de koffer gepakt en aangesloten: voila, werkte!

Met stanleymes een stukje uitgesneden en armatuurtje geplaatst. Heb nu dus voetenverlichting.

Wat mij echter niet zinde aan de voeten verlichting is dat ie niet werkt tijdens rijden . Dure mercedessen etc zijn ‘s nachts ook zo verlicht tijdens het rijden.  Bij de C5 alleen bij in en uitstappen.

Heb dus een aantal ledjes gekocht en een draad getrokken vanuit de sigarettenaanstekker verlichting.  De ledjes (4 stuks) heb ik in het armatuur bijgeplaatst en de aarde van het armatuur gebruikt, zodat ik maar 1 draad per armatuur hoefde te trekken.
Heb voor ledjes gekozen omdat de draad naar de sigarettenaansteker verlichting erg dun is. Ledjes hebben minimaal verbruik (en geven ook wat minder licht, het gaat om een beetje sfeer).

Ter info: per armatuur 2 witte en 2 gele leds, in serie. Wit heeft 3,4 volt nodig, geel 2,1. Om de geleverde 13 volt te completeren bij 20mA (standaard waarde voor leds) is een weerstand van 100 ohm nodig.  Verbruik is dus 0,26 watt Heb voor witte en gele gekozen omdat het witte licht nogal hard is. Overweeg zelfs om nog meer gele bij te plaatsen, lichtsterkte en warmte kan iets meer.

Leds zijn eenvoudig te monteren door de pootjes door de achterzijde te laten lopen (gaatjes 1mm boren). Aan de achterzijde aansluiten /doorlussen en eerste led op aarde aansluiten van het lampje.

Wil nu achter eigenlijk ook nog zoiets plaatsen. maar daar is natuurlijk geen armatuur. En ook geen aarde natuurlijk. Enfin wordt vervolgd.

Frank

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 13 februari 2006 09:04 PM
  [ # 18 ]

Op verzoek, C5 by night:

het lampje

de led’s

sfeerimpressie van buiten

sfeerimpressie van binnen

iets meer licht

Zoals je kunt zien is het licht iets wit/blauwiger. Compensatie met amber led’s helpt maar ten dele

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 13 februari 2006 10:03 PM
  [ # 19 ]
exroosje schreef:

Hierbij het resultaat van exroosje: Gelukkig lag er bij mij er wel een kabeltje achter het genoemde paneeltje, er waren er inderdaad 3 kabeltjes die op een 2-polig connector uit kwamen. Heb een armatuurtje uit de koffer gepakt en aangesloten: voila, werkte!

Met stanleymes een stukje uitgesneden en armatuurtje geplaatst. Heb nu dus voetenverlichting.

Wat mij echter niet zinde aan de voeten verlichting is dat ie niet werkt tijdens rijden . Dure mercedessen etc zijn ‘s nachts ook zo verlicht tijdens het rijden.  Bij de C5 alleen bij in en uitstappen.

Heb dus een aantal ledjes gekocht en een draad getrokken vanuit de sigarettenaanstekker verlichting.  De ledjes (4 stuks) heb ik in het armatuur bijgeplaatst en de aarde van het armatuur gebruikt, zodat ik maar 1 draad per armatuur hoefde te trekken.
Heb voor ledjes gekozen omdat de draad naar de sigarettenaansteker verlichting erg dun is. Ledjes hebben minimaal verbruik (en geven ook wat minder licht, het gaat om een beetje sfeer).

Ter info: per armatuur 2 witte en 2 gele leds, in serie. Wit heeft 3,4 volt nodig, geel 2,1. Om de geleverde 13 volt te completeren bij 20mA (standaard waarde voor leds) is een weerstand van 100 ohm nodig.  Verbruik is dus 0,26 watt Heb voor witte en gele gekozen omdat het witte licht nogal hard is. Overweeg zelfs om nog meer gele bij te plaatsen, lichtsterkte en warmte kan iets meer.

Leds zijn eenvoudig te monteren door de pootjes door de achterzijde te laten lopen (gaatjes 1mm boren). Aan de achterzijde aansluiten /doorlussen en eerste led op aarde aansluiten van het lampje.

Wil nu achter eigenlijk ook nog zoiets plaatsen. maar daar is natuurlijk geen armatuur. En ook geen aarde natuurlijk. Enfin wordt vervolgd.

Frank

hoe gaan die lampjes aan? branden ze altijd of alleen als de verlichting aan is of moet je ze zelf aan doen?

zie er wel erg mooi uit!! Cool

kan je voor de verlichtin achter niet gewoon een draad trekken van de voeten verlichting voor?

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 14 februari 2006 01:26 PM
  [ # 20 ]

Natuurlijk mag je komen kijken, maar weet niet of het nodig is.

Als je al voetenverlichting hebt is het erg eenvoudig:

Je trekt een draad vanaf de verlichtingsdraad van de sigarettenaansteker (haal het afdekklepje van de versnellingspook er af, je ziet nu 3 draden lopen naar de sigaretten aansteker, 2 dikke (plus en min van de aansteker zelf) en 1 dunne (verlichting plus).

Deze heb ik afgetapt (kroonsteentje of draadaftapper) en de draad naar de 2 voetenverlichtings armaturen geleid. Daar een aantal led’s en weerstand in serie en naar de daar aanwezige min van de aansluiting (een multimeter is handig). Ik heb voor led’s gekozen omdat het een dun draadje is die dus niet grote hoeveelheden amperes kan trekken.

De voetenverlichting brand dus nu mee met de de koplampen, dus in principe alleen in het donker. Hij dimt ook mee met de dashboardverlichting!

Ik overweeg nog welke soort led;‘s ik ga gebruiken, wer blijken ook witte daglicht led’s te bestaan. 3 van deze in 5mm ultra bright 10000mCd lijkt me voldoende per armatuur. Dat zou beteken 3 keer 3,4V= 10,2V, blijft voor de weerstand 13-10,2=2,8 V over, bij 20mA is dat 140 ohm.

Led’s kun je op internet kopen (google led)

Als je nog geen voetenverlichting hebt, dan moet je natuurlijk ook een min vanaf de sigaretten aansteker trekken. De led’s moet je dan op een andere manier inbouwen, dus moet je iets bedenken als led armatuur.

Frank

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 16 februari 2006 08:17 PM
  [ # 21 ]

—kan je als je geen conectoren voor in hebt, gewoon de spanning aftappen van de plafoniare?? ik heb het getest met een lampje welke draden het zijn (aarde-en een dun draadje daar naast)

zijn deze draden dik genog voor ~20W extra? (voor voeten verlichting voor en achter)

of kan je dat niet aftappen en zo nee, waarom niet?

alvast bedankt pjotr

Edit:
~20W + 10W (bestaand van plafonlamp) = ~30W..

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 17 februari 2006 12:14 AM
  [ # 22 ]
PjotrBlom schreef:

—kan je als je geen conectoren voor in hebt, gewoon de spanning aftappen van de plafoniare?? ik heb het getest met een lampje welke draden het zijn (aarde-en een dun draadje daar naast)

zijn deze draden dik genog voor ~20W extra? (voor voeten verlichting voor en achter)

of kan je dat niet aftappen en zo nee, waarom niet?

alvast bedankt pjotr

Edit:
~20W + 10W (bestaand van plafonlamp) = ~30W..

Niemand Confused:
zit een beetje haast achter….
het is:
2x 5W 12v
2x 5W 12v
4x 2,4W 6v
dus omgerekend 2.06A
zou een draadje van (na schating) 1,5mm dat kunnen hebben??

alvast bedankt pjotr

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 17 februari 2006 12:20 AM
  [ # 23 ]

Het lampje van de sigarettenaansteker heeft is 0,75 mm, daar durf ik dus niet aan deze lampen op aan te sluiten.

Als je bang bent voor te veel stroom kun je 2 dingen doen:
Met led’s gaan werken (mijn schakeling trekt 0,24W per stuk)
een relais gebruiken en ergens veel Ampjes vandaan halen.

Denk trouwens dat 1,5mm wel 2A kan hebben.

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 17 februari 2006 11:07 PM
  [ # 24 ]

bedankt voor je reactie.

ik heb nog eens gekeken, en vergeleken met de sigaretten aansteker en hij is niet veel dikker, ong 1.0mm..

maar hoe bouw je z’n relais? want ik denk dat het verstandiger is om dat te doen dan dat de bekabeling door brand…

(zijn er geen lijsten van hoeveel een bepaalde dikte/soort draad, hoeveel Ampere’s het kan hebben)

alvast bedankt pjotr.

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 18 februari 2006 09:44 PM
  [ # 25 ]

ik heb deze vraag ook gesteld op het forum van Circuits Online ( LINK )
dus 0,75 mm² kan makkelijk 2,5A hebben Very Happy

morgen avond (dan is ie af) zal ik het resultaat posten ( :photo van voetenverlichting vóór en achter…)
als het werkt… Razz

groet Pjotr.

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 18 februari 2006 11:50 PM
  [ # 26 ]

Voor de max. stroomsterke door een draad moet je verschil maken tussen vrij-liggende draden zoals een aansluitsnoer en vaste bedrading zoals in je huisinstallatie. Als je bedrading in je auto gaat aanbrengen en deze zoveel mogelijk wegwerkt zou ik de norm voor vaste bedrading aanhouden en deze is 16A voor 2,5mm2 en 10A voor 1,5mm2 dus nog altijd genoeg voor een paar extra lampjes.

De vraag is echter een andere n.l. de binnenverlichting is automatisch dimmend en dat gebeurd d.m.v een transistor ergens bij de computer of in het ornament denk ik. De vraag is nu of deze transistor deze extra stroom aan kan want hij is daarvoor niet berekend. Het lijkt dus niet zo´n goed idee om de extra verlichting van je plafond verlichting af te takken. M.b.v. een tussen Relais kan het wel natuurlijk want dit behoeft bij 12V niet meer dan 50mA te trekken als je een hoogohmig relais neemt.

Anders kan het altijd nog elektronisch d.m.v. een schakeltrapje met een C-MOS IC (super hoogohmig) een een relais of schakeltransistor. In de laatste gevallen heb je dan wel een afzonderlijke 12V draad nodig die je ergens vandaan moet halen. Hier moet je ook weer weten wat je doet want de C5 meet op diverse draden de stroomafname en die kun je dus niet zomaar verhogen maar b.v. van de sigarenaansteker zal wel gaan verwacht ik.

Groet, Ton

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 18 februari 2006 11:59 PM
  [ # 27 ]

ja, maar als je standaart voetenverlichting én instapverlichting (in de portieren) komt er ook 20W bij (en wat ik nu doe ook) dus mischien zijn die lampjes ook af-fabriek aangesloten op die transistor… Confused

maar hoe maak je z’n relais??

Profiel  

TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 19 februari 2006 01:57 AM
  [ # 28 ]
PjotrBlom schreef:

ja, maar als je standaart voetenverlichting én instapverlichting (in de portieren) komt er ook 20W bij (en wat ik nu doe ook) dus mischien zijn die lampjes ook af-fabriek aangesloten op die transistor… Confused

maar hoe maak je z’n relais??

Ik weet niet of de instapverlichting en bestaande voetenverlichting op dezelfde transistor zit. Je wilt er nu 4 lampjes bijzetten dus waarschuw ik maar even. Je kunt misschien beter geen risico nemen ik heb geen idee hoe zwaar je kunt belasten voor je de zaak opblaast.

Een relais bestaat uit een spoel en een kontakt. Als de spoel spanning krijgt zal het kontakt sluiten. Er zijn ook andere typen maar deze moet je hebben.
Een relais kun je zo kopen of in de automaterialenzaak of in een electronicazaak. Probeer er een te bemachtigen met zo´n hoog mogelijke spoel weerstand 275 Ohm of meer. De stroom die de kontakten moeten kunnen schakelen moet bij 20Watt dus zeg maar 2A of meer zijn.
De spoel sluit je dan aan tussen je bestaande verlichting (waardoor die maar met extra ± 50mA wordt belast) en massa. Het relais kontakt verbindt je met 12V en de andere kant met je extra lampjes. Andere kant van de lampjes gaan weer naar massa.

Als je het via een electronische schakeling wilt uitvoeren welke de bestaande circuits in het geheel niet belast dan moet je een vriendje die daarin rommelt eens lief aankijken. Het is een schakelingetje van niets dus erg veel verstand hoeft hij er ook niet van te hebben.

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 19 februari 2006 10:19 AM
  [ # 29 ]

oke dan koop ik z’n relais met een zo hoog mogelijke spoel weerstand, maar die relais kan alleen aan en uit, dus niet gedimt?

Profiel  

exuserpb
> 1300 berichten

Gepost: 19 februari 2006 07:25 PM
  [ # 30 ]

De LED’s (exroosjes idee..) doe het al wel, 20 led’s (dus 20 LED’s x 20mA = 400mA = 0,4A) afgetapt van de verlichting van de Sigarette aansteker Very Happy—vanavond post ik ff de foto’s :photo

voor voeten verlichting, ga ik morgen even een relais kopen, want ik ben het wel met TonK eens dat dat niet helemaal goed gaat als je die gewoon aftapt.. maar dat komt morgen. (die sluit ik aan op de 12v aansluiting omdat de sigarette aansteker uit gaat als je het contact afzet…)

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook