Problemen met de autoradio
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 20 januari 2015 11:36 PM

Ik heb twee weken geleden een Berlingo 1.9D 600 gekocht.
Nou heb ik de autoradio aan kunnen sluiten zonder al teveel problemen. Op een ding na. Als ik het contact uitzet blijft de radio gewoon doorspelen. Ik heb al meerdere sites bekeken en heel dit forum doorgespit maar niks gevonden hoe ik dit moet oplossen.
De rode en gele omwisselen zou volgens velen de oplossing zijn maar t probleem is dat op beide continu 12v staat.
Hier houden de oplossingen tot dusver op.
Graag heb ik mijn autoradio uit als ik het contact omzet.

Heeft er iemand tips/oplossing voor dit?

Dank u.

a dirty mind is a joy forever

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 januari 2015 11:41 PM
  [ # 1 ]

Gewoon verloopstekker gaan halen, tik eens bij google : verloopstekker berlingo
succes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 20 januari 2015 11:46 PM
  [ # 2 ]

Voegt dat iets toe? Ik heb gebruik gemaakt van de stekkers die al ingebouwd zaten.

a dirty mind is a joy forever

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 21 januari 2015 08:54 AM
  [ # 3 ]

Ja, dat voegt wel degelijk iets toe. Namelijk dat je je tellerklok niet stuk zal gaan. Zo’n verloop stekker haalt zijn 12v + buiten de BSI om. Het probleem is namelijk dat je via de aftermarket radio 12v op componenten kunt krijgen die slechts 5v mogen hebben. Naast de eerder genoemde tellerklok (welke het meest voor komt van wat er stuk kan gaan door foutieve radio montage) kan ook de BSI ontregelt raken.

Profiel  
 
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 21 januari 2015 09:23 AM
  [ # 4 ]

Hahaha!! Nou zeg, dat zo’n simpel autootje zo’n gedoe geeft😜.
Ik ga t in ieder geval eens proberen. Of t gelukt is of niet, jullie horen t van me.
Ik heb dit echt nooit meegemaakt met de vele auto’s die ik heb gehad.
Alvast bedankt voor de reacties.

a dirty mind is a joy forever

Profiel  
 
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 21 januari 2015 12:11 PM
  [ # 6 ]

Even aanhakend op dit topic:

Dit ‘probleem’ heb ik ook en heb me daar maar bij neergelegd. Dit gaat al een aantal jaar goed zonder problemen, en waarschijnlijk nog langer omdat er al een aftermarketradio in zat toen ik de eigenaar werd. Aangezien de mogelijke schade dusdanig groot is en voor een paar euro kan worden voorkomen lijkt het me niet onverstandig om er dus alsnog even een verloopstekker tussen te doen.

Dit ding zou het dus moeten zijn?:

Wat is de bedoeling van die rode draad?

Profiel  
 
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 21 januari 2015 01:11 PM
  [ # 7 ]

Het is al besteld. Ik ben benieuwd.

a dirty mind is a joy forever

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 22 januari 2015 08:53 AM
  [ # 8 ]

De bedoeling van de rode draad is dus om buiten de BSI om je + te halen. Dus rechtstreeks in de zekeringkast. Beschrijving zit er vaak bij, en anders is die vast bij een dealer te verkrijgen.

Profiel  
 
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 25 januari 2015 07:41 PM
  [ # 9 ]

Ik heb het verloopstekkertje binnen en geïnstalleerd. Bij mij is het losse kabeltje zwart. Moet volgens de instructies op de - aangesloten worden.
Ik moet zeggen dat ik maar weinig verschil merk tussen voor en na.

a dirty mind is a joy forever

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 januari 2015 08:05 PM
  [ # 10 ]

Hij werkt nog steeds niet op het contact?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RobinRobout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 25 januari 2015 10:23 PM
  [ # 11 ]

Nope, er is niks veranderd. Maar wat zou het verloopje eigenlijk moeten doen. Als ik er zo naar kijk dan is het op dit moment niet meer dan een verlengstuk.

a dirty mind is a joy forever

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 januari 2015 11:02 PM
  [ # 12 ]

Dat verloopje zorgt dat je enkel de juiste pinnen gebruikt naar de wagen toe, om daar niets kapot te doen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 05 februari 2015 01:18 PM
  [ # 13 ]

Na extensief dit forum uitgeplozen te hebben alvorens ik geregistreerd had (en alvorens ikzelf problemen van andere aard kreeg) kan ik een aardig beknopte omschrijving geven over wat het ‘probleem’ is en waarom je dus moet oppassen:

De stekkers lijken dan wel op ISO-stekkers maar een OEM-radio (die van de fabriek) leest gecodeerde informatie uit de BSI (boordcomputer) die meegezonden wordt over de voedingsdraad. Dat is leuk maar je after market-radio houdt daar geen rekening mee en ‘ziet’ die voedingsdraad gewoon als simpele voeding en past zich niet aan op weerstand en capaciteit. Hierdoor kan de BSI kapotgaan.

Het veiligst is, lijkt mij dan, om dus alleen de ISO-stekker van de speakers te gebruiken en om de voedingsstekker helemaal links te liggen. Afhankelijk van je after market radio heb je namelijk over het algemeen maar drie kabeltjes nodig: Een geschakelde plus (accesoirestandgeschakelde spanning), een constante spanning (voor je geheugen) en een massadraad.

Nu heb ik makkelijk praten want ik heb een Pioneer en die heeft, omdat ze zelf al eigenwijs zijn door de twee plussen door elkaar te gooien, al een verloop van hun proprietary stekker naar ISO meegeleverd met de radio waarin je de twee pluskabels los kan trekken (normaal om om te wisselen maar nu dus ook prima om twee aparte kabels te trekken). Zodra mijn Berlingo’tje weer veilig kan rijden is dat dan ook het eerste wat ik aan ga sluiten; een afgezekerde vaste spanning vanaf de accu en een geschakelde spanning vanaf het zekeringkastje. Ik ga hier zeker nog foto’s van maken en delen, misschien niet meer voor de topic starter maar voor de volgende die dezelfde vraag heeft.

In ieder geval kun je de conclusie trekken: Het is géén ontwerpfout of een rare fout in een voor de rest simpele auto, het is juist vanwege de luxe functies die een standaard radio biedt dat het aanleggen van een after market net even anders moet. Toegegeven, ze hadden wellicht die data beter over één van de andere aansluitingen in de ISO-stekker kunnen sturen (er zijn al een aantal toegewezen aan functies als volume-aanpassing bij snelheidsverandering, afstandsbediening, dimfunctie et cetera) maar dan hadden de duurdere after market-radio’s die die voorzieningen ingebouwd hebben wellicht weer problemen gehad omdat het incompatible was. Het is in elke hard- en softwarebranche nou eenmaal een gevecht tussen standaarden, proprietary en wiens standaard de norm wordt (en wie er dus aan kan verdienen). Dat leidt dus ook tot dit soort dingen.

Profiel  
 
Mickey
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 18-01-2021

Gepost: 21 januari 2021 11:14 AM
  [ # 14 ]

Dag Grijze muis.

Bedankt voor je heldere uitleg.

Zou je de foto’s kunnen plaatsen?

Ik wil namelijk ook een eigen radio inbouwen in mijn Xsara Picasso uit 2006.
Maar door alle verhalen en zo vind ik het een behoorlijke uitdaging.

Je zegt dat je een gezekerde plus trekt vanaf de accu. welke zekering gebruik je hiervoor?
Heb je daar toevallig ook een foto van?

Bedankt alvast Gr M

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook