Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-2014
- DS 5 DS5 THP 200 Sport Chic
Beste leden,
Ik ben een tevreden bezitter van een DS5 1.6 THP met 200pk in de sport chic uitvoering.
Vanaf circa 35.000km viel mij op dat ik regelmatig een litertje olie moest bijvullen.
Inmiddels staat de teller op 51.000 km.
Het valt me op dat ik om de circa 3.000 km een liter olie moet bijvullen, mijn inziens een beetje veel.
Bovendien stottert de auto bij het optrekken in de eerste versnelling (“houdt ff in”).
Ik heb binnenkort een afspraak staan bij de garage.
Maar was even benieuwd of iemand anders dit probleem al eens heeft gehad of dat er iemand een idee heeft van de oorzaak.
Alvast bedankt.
Sjoerd
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een litertje op 3000 km zou ik me geen zorgen maken. Citroën geeft aan dat er pas bij een olieverbruik van meer dan 1 liter per 1000 km aanspraak op garantie kan worden gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Daarom zou ik me juist wel zorgen maken .......... los van de kosten is het ook een ergernis om telkens olie te moeten bijvullen, alsof je met een klassieker rond aan het rijden bent.
Bij mijn 1.6THP (156pk) moest ik ook steeds bijvullen (ergens rond de 50.000km) bleek uiteindelijk een lekkage bij (ik dacht) de kettingspanner te zijn.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Hallo Sjoerd,
Het viel mij op dat de auto ook wel een beetje olie lust, ik schat in mijn geval zo’n litertje op de 6000 van de zomer.
Opmerkelijk is wel dat na de 60K beurt in oktober (olie 5W 30 gebruikt) maar zat er ook al in, er nu helemaal geen verbruik meer is ? ! De teller staat nu op 64K en peilstok staat nog steeds op maximaal, zelfde stand als na de oliewissel. Wellicht het koudere weer ??
Nee geen menging met koelvloeistof, deze staat ook nog steeds op max.
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-2014
- DS 5 DS5 THP 200 Sport Chic
Afspraak gemaakt bij garage voor grote beurt (3 jaar oud/50.000km).
Advies van garage om olieverbruiksmeting te starten.
Daarna weer twee keer terug geweest naar garage om oliepijl te meten.
Verbruik momenteel 1 liter op 3.000km.
Reactie garage:
geen uitwendige olielekkage zichtbaar
geen recht op garantie aangezien verbruik niet hoger is 1 liter op 1.000 km is…..
voorgesteld om bij volgende beurt motor te fluschen
gevraagd waar olieverbruik vanaf komt, gaan schouders omhoog, misschien verbruikt de turbo wat olie…
Nou ja ik hou het in ieder geval in de gaten.
Gr sjoerd
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dus in mijn geval met 2 bijna 20 jaar oude XM’s: per 2 weken 2 liter olie bijvullen…..Da’s erg duur en echt bizar in mijn visie. Stel, ik vergeet het eens een keertje.
Edit: ik hoef nog steeds nooit olie bij te vullen tussen beurten.
Mijn conclusie: niet best.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
puffel schreef:Dus in mijn geval met 2 bijna 20 jaar oude XM’s: per 2 weken 2 liter olie bijvullen…..Da’s erg duur en echt bizar in mijn visie.
Mijn conclusie: niet best.
Dan moet je dus vooral geen moderne auto kopen want het is een trend dat moderne motoren weer olie verbruiken. Mijn moderne Subaru doet dat, VW’s doen dat en THP’s doen dat ook. De garantienorm is al jaren 1 liter op 1000 km, bij zo’n beetje alle fabrikanten van motoren.
Dat het olieverbruik van moderne motoren wat hoger ligt is ook niet zo verwonderlijk, gebruik van zeer dunne olie, zeer “korte” zuigers die ook nog eens erg licht zijn en voorzien zijn van low-friction zuigerveren, dunne klepsteeltjes enz enz maken gewoon dat er meer olie in de verbandingsruimte kan komen. Het is gewoon een side effect van de keuzes die gemaakt moeten worden bij het construeren van moderne low friction motoren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman ik geloof je uitleg meteen hoor.
Maar Ik vind het toch niet normaal hoor..
Sinds 2003 heb ik 9 nieuwe citroens gekocht..
En daarvan gebruikte geen 1 olie..(van beurt tot beurt nooit hoeven bijvullen.
Mijn zwager heeft een jumper 3.0 hdi voor zijn bedrijf, die verbruikt nog niet zoveel olie.
Dus 1 liter voor 3000 km bij een vrij nieuwe wagen verbaasd mij enorm.
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
puffel schreef:...Da’s erg duur…
Die kosten kun je beperken met een MyCitroën Card.
Dan kun je iedere keer bij het piepje naar de garage rijden en wordt de olie gratis bijgevuld.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Mijn DS5 met 156pk benzine verbruikt 1:7Kkm, van de week bij laten vullen omdat de boordcompu telkens stond te jengelen bij starten. Precies de 2e keer in 14Kkm. Ontvang ik een rekening van 24,95 voor 1 liter, 0W30 overigens, lekker dun. Anyhow ik gebeld dat ik een mycitroencard heb, alleen is die dus geldig bij de garage welke de kaart uitgegeven heeft Zeker als ik zie dat die 0W30 van Total 14.95 de liter kost voel ik mij een beetje ongemakkelijk.
Verklaring die ik krijg voor olieverbruik, de turbo. Al reed ik hiervoor een zweedse Turbo, T5 met 0,0 olie verbruik. Nu was dat een lage druk turbo en deze een hoge druk turbo. Het schijnt met name na langdurige autorit ‘goed’ te zijn de motor eerst nog stationair te laten draaien voor het uitzetten. Worden de auto’s allemaal zuiniger en schoner krijgen we dit weer. Ik merkte ook al dat bij uitlaat mond in bumper er telkens veel zwart zit, verbrande olie dus, lekker milieu vriendelijk. Nouja heb ook nog een tweetakt motorfiets staan, dus ben het gewend.
The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De reden van het (relatief) hoge olieverbruik komt door interne vervuiling. Bij direct ingespoten benzinemotoren waarbij uitlaatgas wordt gerecirculeerd in de inlaat (EGR) ten behoeve van het verlagen van NOx (stikstofoxiden) in het uitlaatgas bij deellast en carterventilatie in de inlaat, worden de verbrandingskamers, zuigerveren en inlaatkleppen vrij snel erg vuil. Er wordt geen benzine op de inlaatkleppen gespoten zoals bij indirecte injectie, dus geen reiniging. Bij vervuilde zuigerveren is er geen afdichting met de cilinderwand en wordt de motorolie eenvoudig de uitlaat ingeduwd met vieze uitlaatsierstukken en (relatief) hoog olieverbruik als gevolg.
Alleen een kwalitatief goede vol-synthetische motorolie zoals de voorgeschreven Total Quartz Ineo First 0W30 zorgt voor een goede reiniging door detergenten en dispergenten. Daarbij kan deze olie de zeer hoge temperaturen aan en verbrandt niet t.o.v. de eigenlijk half synthetische Total Q. Ineo ECS 5W30.
De 0W30 motorolie is niet DE oplossing, maar draagt wel bij om opbouw van vervuiling te voorkomen met daarbij liever een kortere vervangingstermijn dan om de 30.000km/jaar. Met lease zal dit niet lukken denk ik.
De motor goed laten spoelen met dezelfde 0W30 motorolie en een week ermee rijden om dan weer te verversen werkt. Dit bij iedere grote beurt uitvoeren?
Een afgedopte EGR zal ook veel vervuiling voorkomen, dan pak je de bron aan ook al mag het niet.
In de praktijk zal er altijd wel wat vervuiling blijven, als het hiermee vermindert kan worden waarom niet?
Ten tijde dat ik bij Total werkte, was ik nauw betrokken toen de THP hot news was. Uit olieanalyses kwam telkens zeer ingedikte ECS 5W30 (PSA C2 spec.) naar voren die eigenlijk vervangen had moeten worden maar toch nog bv 15.000km moesten rijden tot de volgende beurt. Vanaf toen is de First 0W30 (PSA C2 spec.) voorgeschreven.
Eigenlijk hebben autofabrikanten op het vervuilings vlak van directe benzine injectie niks geleerd van de Mitsubishi GDI…..
Ook ik ben ermee eens dat de vele gemelde olieverbruik bij THP’s en VTI’s eigenlijk niet zou mogen.
Tip: koop de Total Q. Ineo First 0W30 bij een Total oliehandelaar of via een webshop i.p.v. bij de dealer of bij een tankstation….
Bel Total Nederland in Den Haag, afdeling Specialties voor Customer Service of Technical Support om naar de diverse Total oliehandelaren te vragen over heel Nederland, er is altijd wel één redelijk in de buurt over het algemeen. (@mods, mag dit? Dit is niet als reclame bedoeld)
Succes!
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Dank voor deze duidelijke uitleg! Echter denk ik dat bij de meeste dealer onderhouden THP motoren deze Total Quartz Ineo First 0W30 olie gebruikt wordt, althans bij die van mij wel. Tevens tank ik altijd V-power (omdat ik kortingspasje heb als trouwe mederwerker van de Total conculega) dus zou er ook vanaf boven minder vervuiling onstaan in het verbrandingsproces. Echter nog steeds om de 7,000km moet er een liter bij.
Het is inderdaad betreurigswaardig dat vanwege milieueisen het blok een liter olie per 7,000km omzet in pure CO2…... Ik verwacht overigens over 500km de melding dat olie niveau te laag staat, heb van het weekend gepeild en staat nog net op genoeg maar ik zit nu op 6,500km
The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017
- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Citroen DS5 1.6 THP 200PK: 36.000KM: laatste 12.000KM, pas 600 ML (Total Quartz Ineo First 0W30) toegevoegd.