Hallo, ik heb een ds special uit 72. Rijdt goed en alles functioneert. Hij lekt helaas hydraulische olie onder bij het motorblok. Kan echter niet zien waar het vandaan komt. Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken? Alvast bedankt grtz Marcel van der Snoek. (Is echt mijn achternaam) LOL
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi

Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Bij mijn dspecial was het de zogeheten treiterleiding, een pijpje van ca 40 cm middenonder. Als het die leiding is, loopt de olie er in weinig tijd helemaal uit, maar ik ben onvoldoende deskundig om te zeggen of er andere oorzaken kunnen zijn…
Het gaat niet heel erg snel kan er gewoon mee rijden en af en toe bijvullen! Maar wil het probleem weten en repareren!
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
:smt204
welkom in de wereld van de hydraulische olie. Er zullen vele tips volgen en ze zijn allemaal mogelijk, of zullen allemaal op termijn op kunnen gaan treden. De groene olie (maar ook de rode)hydraulische olie heeft een paar filosofische eigenschappen bij de productie meegekregen waardoor alle simpele problemen lastig zijn op te lossen. Een groot voetbalfilosoof zei al: “als je het weet, zie je het”. En dat gaat buitengewoon vaak op voor de groene levensvloeistof van de snoeken.
De tip is veel lezen op dit forum, vragen aan mensen met ervaring (doe je al, maar bijvoorbeeld ook bij de club of meetings) en een goede brug met een sterke lamp willen ook helpen zodat je met een draaiende motor onder de auto kan kijken.
Veel succes, het is wel altijd op te lossen!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
snoekhuizen schreef:(Is echt mijn achternaam)
Geweldig zeg
Welkom op het forum!
Misschien kan je nader zeggen waar precies. Rechts of links, voor, midden achter?
Lekt hij altijd of vooral bij stilstand ?
Dan zou de hogedrukpomp verdacht zijn. Lekt tussen poulie en pomphuis.
Verder lekken oude stuurhuizen vaak
Natuurlijk kan elke connectie lek zijn of bv onderaan de leegloopslang van het groene expansievat. Maar dan lekt het links voor. Kan dan ook de remaccu zijn.
Tip van de hobbyist : doe een schoon stukje doek of keukenrol om de diverse onderdelen. Zie je vanzelf waar het groen wordt. Ziet er niet professioneel uit, maar je kunt anders veel dure onderdelen vervangen voor je het gevonden hebt !
(Bij mij wel eens alleen een connectie aangedraaid en het was opgelost)






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wijze raad:
EERST de oorzaak zoeken, dan pas (dure) dingen vervangen.
Garagisten doen dat dikwijls andersom, hoe duurder de showroom, en hoe meer dure meneren achter de balie, des te vaker.
Alle retourleidingen zijn verdacht, want van kunststof of rubber en vaak 40+ jaar oud.
Rubberslangen vertonen dikwijls brosheidsscheurtjes, die je pas ziet als je ze in handen hebt.
Op de brug, schoonblazen, overvloedig met remmenreiniger in het rond spuiten, op laten drogen en dan starten.
Meestal zie je dan wel waar het vandaan komt.
Officieel moet je nieuwe rubbertjes monteren als je een HD leiding hebt losgemaakt. Dat doen weinigen. Uiteindelijk is de rek er uit en dan moet je ze te vast draaien om dicht te zijn. Een doodlopende weg.
Wartels UITSLUITEND met de speciale open ringsleutels benaderen. Dus niet met een zelf opengeslepen gewone ringsleutel. Iedere autozaak heeft ze, een goede investering, want je hebt maar een paar sleutelmaten nodig.
Ik noem dit LHM hygiene.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
In plaats van remmenreiniger spuit ik eerst met hogedrukreiniger en daarna in het rond met paraffine (of diesel) in zon goedkoop spuitbekertje die je bij een compressorset koopt (niet de verfspuit maar kannetje met lange tuit) Compressor dr achter en je hebt een heerlijke ontvetter. (en een boze vrouw omdat de oprit erg smerig wordt, maar tenminste stop ik geen onderdelen en rubbers in de vaatwasser)
Werkt ook goed van onder; rij hem op een verhoging, buikplaat eraf (achter de kinnebak), oude kleren aan, veiligheidsbril op en spuiten maar!





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lekker voor de kwaliteit van het grondwater….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Maar goed tegen termieten! Een waanzinnige plaag hiero. + het idee is om het lek te ontdekken zodat er niet constant LHM of motorolie uitloopt. Dat is namelijk de hele tijd en overal slecht voor het grondwater en levensgevaarlijk op de weg. Deze manier van schoonmaken beperkt de schade tot mijn eigen oprit
Een plastic bak voor onder de wasmachine er onder en je stoep of garage vloer blijven ook schoon.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had een oud DS-dak, uit een sloper. Dat past er perfect onder, is groot en werkt super.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert schreef:Een plastic bak voor onder de wasmachine er onder en je stoep of garage vloer blijven ook schoon.
gebruik ik ook! Ook opvang voor het makkelijk terugvinden van gereedschap/boutjes/moeren/ringen etc. die uit je vingers glippen…..
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Goede tip; Ik heb dak over (want cabrio!)
van de voorpagina.
Een luchtige les
Forumlid “snoekhuizen” woont in Frankrijk en heeft een DS die geen goed remgedrag vertoont. Door hulp op afstand in de vorm van het forum en DS Technisch Team krijgt hij zelf de auto weer goed rijdend en succesvol door de contrôle technique. We lezen de avonturen van een beginnend DS-sleutelaar.
Als beginnend DS-sleutelaar heb ik het een en ander gedaan en geprobeerd: eerst maar eens begonnen met de remmen achter ontluchten en meteen de eerste legendarische fout gemaakt. Om overal lekker makkelijk bij te kunnen, heb ik de auto op bokken gezet, bandjes eraf en ontluchten maar! Helaas niet dus: er kwam geen lucht en olie uit de nippels! Na een hulplijntje vanuit Nederland heb ik te horen gekregen dat La DS een ingenieus systeem heeft en pas remdruk krijgt als de auto op zijn eigen gewicht balanceert.
Derhalve de auto weer op de bandjes gezet en ontluchten maar weer, want geen remdruk achter is het gevolg van lucht in de leidingen! En inderdaad: een paar luchtbelletjes en dito LHM-druppeltjes. Maar waar blijft die straal olie als je op de standaardmanier probeert te ontluchten? Ik laat moeder de vrouw het rempedaal intrappen en vasthouden, vervolgens draai ik de ontluchtingsnippel open en dicht en moeders vraag ik het pedaal weer los te laten. Wederom na een hulplijntje vanuit Nederland krijg ik te horen dat je bij La DS gewoon het pedaal ingetrapt kan blijven houden en de LHM stroomt er dan als het goed is rijkelijk uit. Helaas ook deze keer niet…
Mijn hulplijn had ook verteld dat de remcilinders door het eventuele lange stilstaan vast kunnen blijven zitten. Dit hebben we dus ook gecontroleerd; de remcilinders kon ik gewoon indrukken zonder enige weerstand.
Wat kan dit nou toch zijn? De leidingen verstopt of toch de remservo kapot? Maar de remmen voor werken wel! Dus na beraad met mijn hulplijn eerst maar eens de belangrijkste leidingen controleren. De leiding van de hoogteregelaar achter naar de remservo getest en deze geeft volle druk. Op de leiding van de remservo naar de remmen achter bleek totaal geen druk te staan; er kwamen slechts wat LHM-druppeltjes. Zal het dan toch de remservo zijn? Vervolgens weer eens goed naar het hydrauliekschema gaan kijken. Wat is en doet een remservo? Eigenlijk is het gewoon een hydraulische doorvoerschakelaar!
Aha! Vorig jaar heb ik de treiterslang laten vervangen bij een lokale garagist en ook nog een gesprongen leiding van de hoogteregelaar naar de remservo. Deze had de garagist hard gesoldeerd. Eind vorig jaar heb ik deze zelf gerepareerd door de leiding te vervangen, omdat hij weer gesprongen was. Door het hardsolderen van de garagist is er waarschijnlijk toch vuil in het systeem gekomen.
Met dit verhaal in mijn achterhoofd en kijkend naar het huidige probleem kom ik op het idee om de leiding van de hoogteregelaar naar de remservo kruislings aan te sluiten. Dit met het idee om de leiding en de eventuele remservoverstopping omgekeerd schoon te spoelen.
In ruggespraak met mijn hulplijn wordt dit idee goedgekeurd. Dit was blijkbaar nog niet eerder uitgevoerd. Zo gezegd en zo gedaan. Het brengt niet die LHM-straal bij het ontluchten die ik in gedachten had, dus wordt de boel weer aangesloten zoals het hoort met de hoop dat het probleem opgelost zou zijn! Auto in de hoogste stand gezet, slangetje aangesloten op de ontluchtingsnippel, slangetje in een fles en opendraaien. Moeder de vrouw is boodschappen doen, dus ik trap zelf het rempedaal in en daarna kijk ik in het flesje. Eureka: in het flesje zit LHM! Ik krijg er geen genoeg van, dus aan beide kanten laat ik er een litertje verse LHM doorheen spoelen. Daarna weer even de remmen testen en jawel hoor, de achterremmen doen weer mee! Ik ga als blij mens op naar de “contrôle technique” en uiteraard wordt zij nu goedgekeurd!
Mijn dank is groot en gaat uit naar mijn hulplijnen in Nederland: “DS Technisch Team”, Citroën-Forum.nl en materiaalleverancier Citro-Classique in Borculo. Zonder hun hulp had ik deze klus niet kunnen klaren.
tekst en foto’s: snoekhuizen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk verhaal en mooi dat wij je op afstand konden helpen.
En door de leuke samenwerking ben ik ook weer een trucje rijker!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper