beste rijders
mijn XM 21TD lekt als een dun stroompje LHM van de achteras op de uitlaat, op hoogte L achterwiel
gezien het stroompje ga ik uit van een lekleiding
na ingewikkeld koekeloeren met spiegelje en vreemde houdingen heb ik kunnen konstateren dat de 2de leiding (van
achteruit op de balk = verst weg uit zicht) ) de lekkerij veroorzaakt.
aangezien ik geen schema(s) van de leidingen hier in dit XM forum kan vinden (vreemd toch na al die jaren)
en met alle verwijzingen in eerdere verhalen kom ik ook maar op dwaalsporen
dan maar de vraag of iemand weet waar deze (lek) leiding op aangesloten zit
of toch maar naar die ouderwetse boekenwinkel voor de Haynes?
who knows?
jelle
Of anders een account aanmaken bij deze
Haynes kun je hier vinden.
En hier nog meer info.
Gewoon opkrikken, linkerachterwiel eraf halen, assteun eronder en goed kijken waar het nu precies lekt. Is het een retourleiding of een harde leiding.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
citroen XM 21D 1998
bedankt voor je reaktie
heb het linker achterwiel er af gehaald
dan word er wel wat meer zichtbaar, maar jammer genoeg niet meer zicht op de leidingen die bovenachter
op de traversebalk van achtersubframe lopen, en daar zit nu het drukarme lek in de 2de leiding
ik zie ook dat meerdere leidingen behoorlijk aan het verkankeren zijn
dus wil ik er maar een groot projekt van gaan maken en alles achter gaan vernieuwen, en zien wat ik nog meer ga tegenkomen
leidingen en tappen heb ikzelf allemaal aan huis. Heb veel hydrauliek ervaring behalve met het XM schema
de vraag doemt nu bij me op of het laten zakken van de tank (om de traversebalk toegankelijker te maken) een
makkelijke klus is?
jelle
ondertussen heb ik besloten het achtersubframe te laten zakken
4 bouten en dan zo`n 20 a 30 cm naar beneden, niet verder i v m stang hoogteregelaar
zo gezegd, zo gedaan, en toen had ik goed zicht op alle leidingen in hun houdertjes
en wat bleek, de gecoate zwarte leidingen roesten allemaal in hun houdertjes en niet buiten de houdertjes
degenen die denken dat er niks te vrezen valt kunnen het visueel niet waarnemen !
Kortom heb ik een schema getekend, wat loopt waar heen
vervolgens alle leidingen vervangen en subframe weer omhoog
alles is nu perfekt, maar heb de leidingen niet weer in hun houdertjes gedrukt
ik zweef weer als vanouds
de extra bol links op achtersubframe; wie kan daar wat over zeggen?
hoeveel bar stikstof gaat daar in?
en op welke manier is deze bol te verwijderen van de houder?
jelle
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Goed werk jelle!!
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat hoeft allemaal niet.
Verstandig is alle HD leidingen over een gedeelte te vervangen.
Daar is al heel wat over geschreven in dit forum.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215556/ en http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225186/#1828536
Het is een bekende XM kwaal.
Precies bovenop die dwarstraverse, juist waar je het niet kan zien, roesten die leidingen door.
Ik heb deze methode bij een stuk of vier XM’s toegepast. In ca anderhalf tot twee uur voor goed gereed voor enkele tientjes materiaal.
Noodzakelijk is wel gas en zuurstof en enige ervaring met hardsolderen.
Alternatief is bolletjes persen. Gereedschap daarvoor kost ca € 300. Er zijn wel wat Citrofielen die die dingen hebben, maar de verstandigsten lenen het niet uit. Je kan ze naar je auto lokken met bier of zo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Knelkoppelingen kan ook, net zo makkelijk.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een knelkoppeling bij zo’n dun hydrauliekleidinkje is een hachelijke zaak. Het benodigde rempercentage wordt al gauw te hoog.
Zeker bij een oude XM zijn die leidingen akelig bros.
Het zou niet de eerste keer zijn dat je complete breuk krijgt op de plek van de snijring.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat zou idd problemen kunnen geven, al wordt het vaker toegepast. Solderen is dan mooier. Maar dat moet je wel kunnen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.