@ Jan , de stand van je veerschotel is niet de stand van je wiel.
Geen appels met peren vergelijken .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik ben niet geheel imbeciel.
De veerpoot zit vast in de veerschotel, het bovenste draaipunt van de veerpoot.
Het wiel zit aan de onderzijde van de veerpoot.
In de langsrichting gezien heeft de veerpoot aan de bovenzijde een draaipunt (in de veerschotel).
Aan de onderzijde aan het fuseehuis, onder de aandrijfas zit de verbinding met de draagarm, dat is het onderste “scharnier”.
Die draagarm staat in de rij-ruststand net iets onder de horizontaal.
Tijdens het in- en uitveren beweegt die arm. De lijn tussen bovenste en onderste draaipunt (de veerpoot) raakt aan de cirkel beweging van dat draaipunt.
Als je de globale maten even op een papiertje zet zie je direct dat in- en uitveren een verwaarloosbaar effect heeft op de wielstand.
Hier kan je het geheel zien, helaas staat het binnenste draaipunt van de wieldraagarm er niet op.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209407/P120/#1393631
De uitwijking van de veerpoot bij links-rechts draaien is 11 graden, vond ik nog ergens. En bij GEHEEL in-uitveren minder dan 2 graden.
In de fractie daarvan die bij het rijden optreedt kan je rekenen op minder dan een graad en dat is zeker niet voelbaar aan rijgedrag.
En daar ging het om.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nee , imbeciel is te sterk uitgedrukt Jan.
Prachtig onderbouwd allemaal , maar zet je XM eens op een 2 koloms brug , laat je wielen zo ver mogelijk naar beneden hangen en kijk eens naar de stand van je wielen.
Staan behoorlijk naar binnen .
XM TCT Ambiance`94
Goed….. Laten we weer gezellig on topic gaan.
Freek1971 schreef:Draagarm heb ik nog wel op de sloper, met een beetje geluk is ook deze (minimale) crisis weer verholpen…
Het lijkt me sterk dat je donordraagarmen goede rubbers hebben. Ik adviseer je voor die paar tientjes die van nieuwe rubbers te voorzien. Goede draagarmrubbers is echt een wereld van verschil.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
@Wimb, da’s natuurlijk waar. Toch zit die draagarm superstrak onder de sloper, heb ik vandaag gevoeld. Da’s de aloude discussie van wel of niet gebruikt spul monteren. Mijn redenering is dan, in vragende vorm: zou je die dingen (in dit geval de rubbers dus) meteen vervangen bij aankoop van zo’n oude bak? Zo nee, dan is gebruikt materiaal dat in goede staat is een optie. Maar zoals gezegd, je hebt een punt, ik zal ze na demontage heel grondig bekijken en bij de minste twijfel gewoon nieuwe kopen.
En over de opmerking van Waterman over de APK-keuring: Terecht punt. Keurmeester gaf het meteen toe, en daarmee zand erover, want het is een erg prettige garage waar niet wordt gemarchandeerd met veiligheid, fouten daargelaten…
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Oh en @Dirk de pirk, hoe ik het gevonden heb: op de krik gezet en eens gekeken. Je hoefde geen expert te zijn en ook geen gereedschap te gebruiken om deze speling te voelen.
En dan heeft ook @JanSr nog gereageerd: ik heb er tot vandaag werkelijk niets aan gevoeld en gehoord, behoudens een héél lichte reactie bij gasgeven en loslaten. Zeker niets in bochten. Het is ook nog nét niet ijzer op ijzer, dus ‘auditief’ viel er weinig te verwachten. Die stabilisatorstang hoorde ik wél heel goed, overigens, dat was dus bij de APK geen verrassing…
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Draagarm vervangen en ik had een gelukje: op het exemplaar uit de sloper nog bijna verse sporen van kruipolie, kopervet, enzovoort. Die was er nog niet lang geleden onder vandaag geweest! En inderdaad een keurig, ‘nieuw’ ogend rubber, heel anders dan de oude die na demontage gelijk uit elkaar viel. De slopert zit er nu onder. Klusje trouwens prima te doen, leuk werkje. De rechter arm van de sloper oogt al even fris, dus die ga ik maar eens aan het magazijn toevoegen.
Nu ineens nieuwe narigheid: na onbepaalde tijd schakelt de Prins G3-installatie steeds uit, compleet met alarmgeluiden. De auto rijdt vrolijk door, alleen vier keer zo duur want op benzine… Volgens allerlei fora is hier de lambda-sonde verdacht. Weer een uitdaging!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Toch nog graag even jullie hulp…
Ik heb ‘code 52’. Volgens Matthijs309 (in een ander oud topic) is dat in 9 van de 10 gevallen de Lambdasonde (gelijk aan mijn eerdere gedachte), maar in het overblijvende geval de temp-sensor van de ecu. En dat zet me aan het denken, want het automatisch inschakelen van de LPG bij 27 graden KVS (heb ik begrepen) werkt al een hele tijd niet meer. Ik moet dat al bijna vanaf aankoop handmatig doen. Ook het vertraagd opschakelen bij lage motortemperatuur werkt niet zoals het hoort: soms wel, soms niet, soms juist bij heel hoge temperatuur.
Auto loopt op benzine prima en op gas ook, tót de installatie uitschakelt. Nu constant na een minuut of 5. Geen lampjes op dashboard, geen verhoogd brandstofverbruik. LPG werkt weer na uit- en inschakelen contact, om na 5 minuten weer uit te vallen. Iemand nog een wijsheid?
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Wat ben ik toch een rare sukkel. Toen vervanging van de lambda-sonde niet hielp bleef ik nadenken, theoretiseren, googlen…
Vanochtend eindelijk naar een Prins-specialist. Met een zwaar gemoed: ik wist zeker dat ik daar de hele ochtend zou zitten met de krant van gisteren, en er totaal op zou leeglopen.
Wat bleek: heerlijke koffie, die echter nauwelijks kunnen opdrinken, want na 10 minuten was de installatie uitgelezen, te lage gasdruk geconstateerd én een spoeltje vervangen… Voor drie tientjes helemaal opgelost!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mooi! Lekker dat het een keer meevalt toch?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Yep!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Bijdehand-modus:
Als een achterdemper bij de aansluiting afbreekt, zou het prettig zijn wanneer zo’n ding niet zodanig naar beneden kukelt dat ze,achter nog vast hangend, vooraan in het wegdek hapt. Een extra rubbertje om dat te voorkomen had best in het ontwerp kunnen worden meegenomen.
Bijdehand-modus uit.
Goed, ik reed net weg na een tankstop, dus het overkwam me bij 15 km/uur. Ook bij die snelheid ging de hele achterkant omhoog bij het ‘inhaken’. 5 minuten daarvoor reed ik nog 130. De ANWB-medewerker gaf me groot gelijk over deze constructiefout en kon leuke voorbeelden geven van schades bij brekende uitlaten op hogere snelheden. Nog afgezien van motorrijders die deze originele PSA-demper, zwaar dus, ineens voor zich zien rondvliegen.
Overigens, nu er niks en niemand beschadigd is mag er weer ruimte zijn voor blijdschap: kennelijk ben ik alleen de klem verloren, die is in ieder geval weg. Er lijkt verder niks afgebroken/doorgeroest te zijn. En nog vrolijker is dat de demper onwaarschijnlijk ongeschonden uit de strijd is gekomen. Vermoedelijk weer voor een euro of 5 klaar…
Corrosion sympa!