Hallo, de achterruitenwissers van mijn Berlingo 14 i uit 2007 doen niks meer.
Kan dit een defect relais zijn? Zodra ik ze inschakel hoor ik wel een klik maar er gebeurt niks.
Zou het relais niet doorverbinden? Waar vind ik dit relais?
Stekkers zitten vast, er staat spanning op de oranje draad bij ruitenwissermotor.
Alvast bedankt voor reactie.
Jeng,
De ruitenwissers hebben 3 aansluitingen, een min (massa) een constante plus en een plus via de interval schakelaar.
In de ruststand (van de ruitenwisser) wordt in de ruitenwisser motor de continu spanning onderbroken. Daardoor stop de ruitwisser altijd netjes als hij plat ligt. Door de puls van het interval relais wordt de wisser uit de ruststand gehaald.
Waarschijnlijk zitten bij jou de assen van wisserarmen vast. Dit is de as waar ook het water door heen gaat.
Eea is vrij makkelijk uit elkaar te halen en gangbaar te maken.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
En kabels moet je niet volgen, daar komt niets aan, ze lopen trouwens vanaf het achterwiel allemaal langs links over de vloer, tegen de balk aan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hallo, allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het probleem opgelost.
De ruitenwissers zijn namelijk met 2 zekeringen gezekerd.
F1 en F11, F11 was bij mij kapot.Ze doen het weer.
Groetjes Jeng
Top. Nu hopen op regen!
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Hallo Jeng,
Ik heb het zelfde probleem met mijn berlingo, waar kan ik deze zekeringen vinden?
Alvast bedankt.
Onder het dashbord
instructieboekje online
http://bmcomail.com/track/follow/23/68642?http://dcmdoc.citroen.be/pdfmgr/index.php?lcdv=2CM5&lang=NL&type=4&campaignid=MAILSDT31 blz94
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor het linkje, ik heb alleen een ouder model ik weet niet of dit uit maakt?
Mijn berlingo “stamt” uit 1999.
Zit de kast nog steeds daar, of ze zat daar eerst
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oke en als de zekeringen goed zijn dan ligt het dus aan de motor zelf?
Of zou het eventueel ook nog aan het relais kunnen liggen?
Sproeier van de ruitenwissermotor werkt trouwens ook niet.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Als de wisser èn de pomp achter het niet doen, maar beide voor wel, dan lijkt het mij dat de schakelaar aan het stuur niet goed is / een slecht kontakt heeft.
Bij mijn Berlingo van 2002 was de wisser achter onregelmatig. Bleef soms ergens stil staan, soms wel in de ruststand, deed het dan traag wel en dan weer niet.
Ik heb de achterwisser gedemonteerd, waarbij de popnagel-bevestiging van de motor het meest tijd en ergernis kostte. Na losschroeven van de deksel van het “krukashuisje” bleken de sleepkontakten goed te zijn, maar de ronde IJZEREN kontaktplaat had een roestkorst. ( Wie maakt zo’n plaat van ijzer en niet van messing ?) Na afkrabben en licht schuren van deze plaat en het geheel goed in het vet zetten/spreiden en montage bleek alles weer goed te werken: Operatie geslaagd !
Die van mij deed precies het zelfde, alleen sinds kort doet hij helemaal niks meer.
Schakelaar is al vervangen maar dit heeft niet geholpen.
Word binnenkort het ding maar eens uit elkaar halen dan.
Voor de zekerheid even de spanning meten op de wissermotor en de pomp.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Heb de motor uit elkaar.
Zit vol met bruine prut, waarschijnlijk door ruitenwisservloeistof wat is gaan lekken in de motor.
Is het wijsheid om gewoon een andere te halen op de sloop?
Denk namelijk niet dat ik hier nog leven in ga krijgen…
Er zit altijd vet in de tandwielkast. Ik heb bij mijn motortjes dat vet weggehaald bij de sleepcontacten. Wel moeten de draaiende/bewegende delen in het vet zitten.
Loopt het morotje zonder tandwielkast?
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Zit de “krukas-kast” vol prut of de motor ?
Is de prut vet en waterschuim ? Dit was bij de mijne het geval. Het vieze heb ik eruit gehaald,
de proppen her en der beter verdeeld en aangevuld. Zo nodig geheel verversen.
Laatst las ik van iemand waarbij het vol metaalslijpsel zat. Is dat bij jou ook zo ?
Kun je het slijpsel er goed uit halen ? Waar komt dit vandaan ?
Draait het motortje zelf wel, met de hand en op 12V ?
Is het wormtandwiel op het motortje gaaf ? En het grote kunststof tandwiel ?
Bij de mijne was het hoofdprobleem dat de ronde metalen contactplaat achterop dit tandwiel een roestkorst had,
waardoor de sleepcontacten, die nog gaaf waren, geen (goed) contact maakten.
Het roest heb ik weg gekrabd en licht geschuurd èn ook ingevet.
Denk erom dat dit alles een ouderdomsprobleem is, dat bij een sloopwisser niet veel anders zal zijn.
Bovendien zit je met het gedoe van nog een demonteren, waarvan je niet weet of ie goed is.
Mijn advies is om je huidige motor te herstellen!
Succes ermee !