Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Citroën-Forum is geen applausmachine, maar wel een liefhebbersforum, dus wij hebben per definitie een positieve insteek. Er is hier ruimte voor zowel de Citroën ID/DS Club Nederland als voor DS Technisch Team om onafhankelijk van elkaar topics te openen over hun eigen activiteiten. Toen hier de eerste reacties verschenen over de relatie tussen de twee, werden woorden gebruikt die niet bijdragen aan de Citroën-liefhebberij. Daarom openen we de discussie over de relatie tussen ID/DS-club en DS-TT niet opnieuw. Wie geïnteresseerd is in het standpunt van DS-TT kan zich op hun nieuwsbrief abonneren. De leden van de ID/DS-club zullen het bestuursstandpunt vast in een nieuwsbrief of andere interne communicatie ervaren. Nogmaals, dit topic gaat over de cursussen en de documentatie van DS Technisch Team.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik wacht eerst maar een toelichting in de nieuwsbrief van het DS-TT af. Ik hoop dat de mist daarmee optrekt.
Uiteraard wens ik het DS-TT alle succes!
TT, geweldig dat jullie zoveel initiatief hebben.
Mag ik als redelijk nieuwe ds rijder ook een suggestie doen ?
Voor mij is het WPH een regelrechte ramp. Moeilijk om iets in op te zoeken, lastige paginanummering, veel fouten en onoverzichtelijk.
Voor een niet monteur, maar wel ervaren sleutelaar lastig om zelfs de eenvoudige info te vinden.Zo kan ik aanhaalmomenten voor bouten bijna niet vonden, zijn de plaatjes in het WPH slecht van kwaliteit. Woorden als stuurstang, stuurinrichting en spoorstangen worden door elkaar gehaald ed
Als jullie toch de beschikbare info gaan bundelen, zou het zo handig zijn als je de meest voorkomende werkzaamheden eenvoudig zou kunnen beschrijven met alle tips erbij. Of is dat juist het plan?
Bv : olieverversen motor (let op achterblijven rubber ringen) .bij 5bak 2 stoppen losdraaien en aftappen.(welke olie moet er in, TSL? Let op centrale moer loopt vaak los). Vervangen stuurinrichting. Demontage motor/versnellingsbak (tevens advies : welke onderdelen meteen vervangen als de unit er toch uit is ? Welke inspectie doen. (Bv draadbussen voortrein).
Zou geweldig handig zijn en meer mensen stimuleren om zelf te gaan sleutelen. Nu is de beschikbare info echt een handicap. Is er wel, maar teveel verspreid.
Veel succes !
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat soort dingen zit in de pijpleiding, maarten! Met instructie video’s erbij.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
fijn dat dit initiatief er is en dat de informatie beter beschikbaar wordt. Zelf heb ik veel aan o.a. het forum, nuancieridds.fr, SPAM’s restauratie, de club en de site van tony jackson gehad tijdens de restauratie van de id.
die laatste bron van informatie (iets met aqua, tony jackson etc.) is zéér uitgebreid maar niet gebruiksvriendelijk; het laden van handboeken ging zeer traag en zoals eerder aangegeven kloppen de handboeken niet altijd en zijn de foto’s leuk maar nauwelijks bruikbaar.
Ik ben vooral benieuwd en lees de gang van zaken wel in ‘la bombe’ of in de nieuwsbrief, echter ben ik het eens met marten dat anno 2015 het ‘waarom’ op een respectvolle manier geuit kan worden op dit forom. Enfin, succes en ik hoop er nog veel van te mogen zien.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hi Hendrik,
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je wordt binnenkort bijge’praat’!!
gr
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Done!
gr Jan
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Vandaag onze eerste instructie film opgenomen. Het gaat over het uilijnen van de DS met een stok. Nog ‘even’ monteren as zaterdag en dan komt hij op de site.
De aangekondigde nieuwsbrief komt daarna, feestelijker om daar een link naar de instructie film in te zetten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De eerste instructie video over het uitlijnen van de DS is klaar.
Deel 1 gaat over de theorie, deel 2 over de praktijk komt volgende week.
Er zijn nog plaatsen vrij in de 2 daagse cursus DS en Elektriciteit op 15 en 22 maart 2015. Deze cursus is ook interessant voor bezitters van ander klassieke auto’s van voor de canbus tijd.
Ook is de inschrijving voor de Basis cursus in Frankrijk ( 26 t/m 30 aug 2015) geopend.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuk filmpje! Vraagje: maakt het nog uit of je de houtschroeven evenver in de stok draait?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
TT, ik heb nog een verzoek nu jullie de uitlijning hebben gevideo’d.
Ik kom in het WPH afstellingen tegen, waarvoor moeilijke metingen moeten worden uitgevoerd. Vaak is door de hoeken die je moet maken een nauwkeurige meting niet eens mogelijk ! Maw , de meetfout is hoger dan de gevraagde accuratesse. Neem bv de afstelling van het stuurhuis, waarbij tot 0,5 mm nauwkeurig wordt voorgeschreven. ( ik weet wel dat de totale tolerantie groter is).
Bij engelse auto’s hebben ze voor moeilijke klusjes voor de doe het zelver handige hulpgereedschappen gemaakt, waardoor meten eenvoudiger wordt of waardoor duur speciaal gereedschap overbodig wordt. Vaak een verademing, en beter werkend dan de originele gereedschappen !
Zouden jullie niet ook zo iets kunnen initieren ? Bv handig malletje om stuurinrichting af te stellen, malletjes voor als je iets demonteert, maar ook bv een handige sleutel om de onderste bout van de dynamo aan te draaien (speciaal bij IE). Ook opvallend in dit opzicht : er was zelfs een draadje over de bougiesleutel van de DS, omdat er zo moeilijk een echt goede te krijgen
Of valt dit buiten jullie bedoelingen ?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het lijkt me een goed idee Maarten. Alle DS-tt sleutelaars hebben waarschijnlijk wel een doos speciaal gereedschap , al dan niet zelfgemaakt, die we in kaart kunnen brengen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maarten fechner schreef:bv een handige sleutel om de onderste bout van de dynamo aan te draaien (speciaal bij IE).
Die kun je gewoon kopen, bij Snap-on. Heb ik al jaren. Zal een foto voor je maken. Stuurhuis afstelling, de zijdelingse spelingen: gewoon met een lineaal. Echt, geen enkel probleem: werk ik al 20 jaar mee. Kanteling: is een speciaal gereedschapje voor te koop bij div specialisten. Verder is mijn eigen ervaring dat je 80% van het speciaal gereedschap uit het boek nooit nodig hebt.
Maarten fechner schreef:
Voor mij is het WPH een regelrechte ramp. Moeilijk om iets in op te zoeken, lastige paginanummering, veel fouten en onoverzichtelijk.
Voor een niet monteur, maar wel ervaren sleutelaar lastig om zelfs de eenvoudige info te vinden.Zo kan ik aanhaalmomenten voor bouten bijna niet vonden, zijn de plaatjes in het WPH slecht van kwaliteit.
Ik snap dat eigenlijk niet zo goed. Gebruik je soms een goedkope kopie? De WPH’s die ik hier heb zijn duidelijk en ik kan alles vinden. En fouten? Hoe bedoel je dat? Franstalige boeken zijn nog iets beter, dat is waar, maar dan moet je die wel kunnen lezen. gelukkig kan ik dat. Maar een ramp? Dan zouden toch veel meer mensen vastlopen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Egbert,
Een mooi begin! Lijkt me belangrijk dat de afstand van de eerste schroef tot einde lat belangrijk is. Als dat niet nauwkeurig is uitgemeten klopt je factor 10 niet meer. Afstand 2e schroef is dan schroef 1 + 38,5cm. Komt dit in deel 2?
Groeten en succes met het vervolg,
Matthijs
> Er zijn nog plaatsen vrij in de 2 daagse cursus DS en Elektriciteit op 15 en 22 maart 2015.
Al iets bekend over de 10.000km beurt cursus , wellicht ook in het voorjaar ? Zou deze graag willen doen .