nee kan geen kwaad, in zoverre dat je er geen jaren mee door moet rijden,, dan kan het wel meer gaan kosten kwa onderhoud ed..
maar echt lang doorkarren zou ik afraden,,,dus met een week oid ff fixen lijkt me een gezonde gedachtengang.
jij wil ook niet 3 weken verkouden zijn,,geeft ook extra slijtage lijkt me,,
kreazyV8wuppo schreef:
jij wil ook niet 3 weken verkouden zijn,,geeft ook extra slijtage lijkt me,,
klopt, ik slijt me helemaal gek de laatste weken . ik moet ook maar eens in het onderhoud (zonnekuurtje het liefst ) bedankt voor de info
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Lambdasonde heeft een eigen foutcode, dus ik zou gewoon voor de zekerheid de ECU uitlezen. Als het de lambdasonde is geeft ie dat dus braaf aan.
tja, ik zal dan maar ff kloppen op men bordje why ik denk die sonde,,,
aangezien hij de klacht heeft welke themp gebonden is neig ik naar de lambda sonde,,,
die is namenlijk verwarmd,, met 4 draads sonde althans,,,
die themp + die van de uitlaat heeft ie nodig om de juiste waardes aan de ecu door te geven (nee vraag MIJ niet waarom) maar is gewoon zo.
is het ding te koud geeft ie foute waarde’s door dus MM ligt overhoop,, rijd nog wel maar niet jofel cq optimaal..
vandaar mn idee ,, 1e post lezende ,,lambda sonde,,, als iemand er gaten in kan schieten,, ik sta open voor suggestie’s
buiten het uitlezen dan,,, die comp weet ook niet alles haha
Ow, dat verwarmen van die sensor kan heel goed hoor. In alcoholtesters zit ook een sensor die eerst op moet warmen, anders detecteert ie nix, kan best zijn dat een lambda sonde ook zo werkt.
kreazyV8wuppo schreef:tja, ik zal dan maar ff kloppen op men bordje why ik denk die sonde,,,
aangezien hij de klacht heeft welke themp gebonden is neig ik naar de lambda sonde,,,
die is namenlijk verwarmd,, met 4 draads sonde althans,,,
die themp + die van de uitlaat heeft ie nodig om de juiste waardes aan de ecu door te geven (nee vraag MIJ niet waarom) maar is gewoon zo.
is het ding te koud geeft ie foute waarde’s door dus MM ligt overhoop,, rijd nog wel maar niet jofel cq optimaal..vandaar mn idee ,, 1e post lezende ,,lambda sonde,,, als iemand er gaten in kan schieten,, ik sta open voor suggestie’s
buiten het uitlezen dan,,, die comp weet ook niet alles haha
Met koude motor (bepaald met input koelvloeistoftemperatuurmeter) loopt de motor helemaal niet in de lambdaregeling. Een lambdasonde is trouwens binnen een paar minuten (of sneller) wel opgewarmd. Zoniet door de uitlaatgassen, dan wel met zijn eigen verwarmingselement. Een 4 draads sonde heeft 2 draadjes om de spanning van het element door te geven en 2 dikkere draden voor het verwarmingselement.
mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:tja, ik zal dan maar ff kloppen op men bordje why ik denk die sonde,,,
aangezien hij de klacht heeft welke themp gebonden is neig ik naar de lambda sonde,,,
die is namenlijk verwarmd,, met 4 draads sonde althans,,,
die themp + die van de uitlaat heeft ie nodig om de juiste waardes aan de ecu door te geven (nee vraag MIJ niet waarom) maar is gewoon zo.
is het ding te koud geeft ie foute waarde’s door dus MM ligt overhoop,, rijd nog wel maar niet jofel cq optimaal..vandaar mn idee ,, 1e post lezende ,,lambda sonde,,, als iemand er gaten in kan schieten,, ik sta open voor suggestie’s
buiten het uitlezen dan,,, die comp weet ook niet alles hahaMet koude motor (bepaald met input koelvloeistoftemperatuurmeter) loopt de motor helemaal niet in de lambdaregeling. Een lambdasonde is trouwens binnen een paar minuten (of sneller) wel opgewarmd. Zoniet door de uitlaatgassen, dan wel met zijn eigen verwarmingselement. Een 4 draads sonde heeft 2 draadjes om de spanning van het element door te geven en 2 dikkere draden voor het verwarmingselement.
dus mn gedachte gang klopt in zoverre het de 1e post aangaat,, de warmte regeling is off(taget)topic((hehe sorry geintje))
en dus lamp brand op dash,,gedurende de tijd dat het nodig is de lambda op themp te krijgen??
Met de info die er nu staat is het gokwerk, wat mij betreft. Lees de computer uit of laat em uitlezen en ga dan verder zoeken. Er kan helaas zoveel mis mee zijn. Als de motor verder goed draait, zal het wel meevallen met mogelijke schade die je veroorzaakt met doorrijden. Met doorrijden bij een hevig stotterende motor kun je wel je katalysator om zeep helpen, maar de vraag is of die uberhaupt nog wat doet.
Kortom: voor de vuist weg een oorzaak noemen is wat mij betreft puur gokwerk.
voor de vuist weg vertaal zich dus in wat ik zeg,,een voor de voet gokje.
anders had ik wel keihard gemeld dat het die sonde was.
echter filterent uit wat er in de 1e post staat (lijkt het) het warmte element te zijn in de sonde..
kan er dus heel goed naast zijn…
even ter verduidelijking dan:
de auto rijdt normaal, ik merk niets van inhouden of zo, geen gestotter, en het lampje brandt inderdaad een paar minuten, meer niet. ik merkte wel dat het lampje altijd uitgaat als ik het gas loslaat. en dan blijft het uit. tot ik weer eens met een koude motor wegrij.
laat de brains lekker verderstormen ik ga zaterdag proberen de ecu uit te lezen (eerder geen tijd en de garage ook niet) en ik beloof jullie op de hoogte te houden.
dank jullie wel tot zo ver, heleen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Bij opwarmen van de motor loopt ie in “open loop” hij gebruikt dan geen signaal van de lambda-sonde, na opgewarmd te zijn gaat ie in “closed-loop” en gaat de Lambda regeling werken deze is te meten en om zeker van de werking van de lambda-sonde te zijn tentijde van het oplichten van het lampje zul je toch moeten gaan meten of uitlezen.
Als de lambda-sonde een serieze boosdoener blijkt te zijn kunnen we wel tips geven om deze goed en betrouwbaar door te meten maar ga de auto eerst even (laten) uitlezen en/of resetten en kijk dan verder.
Emiel