Leuk om te zien dat er goed naar de video gekeken wordt.
Het is onze eerste video, dus er zitten nog wat onvolkomenheden in.
Zo hadden we wat meer uitleg over de stok opgenomen, maar dat is bij de montage vergeten.
De stok:
de eerste schroef gewoon aan het uiteinde, zodat hij nog genoeg vlees heeft, de 2e schroef 38,5 cm verderop, Gaat er om de de kopjes van de schroeven langs het randje van de velg heen kunnen en precies op het vlakke deel van de verlgrand komen. Het midden tussen de schroeven en het topje van de schroef aan het uiteinde ( waar je het krijtstreepje gaat zetten) moet 2 meter zijn. Daarmee komen de krijtstreepjes 4 meter uit elkaar, terwijl de velg diameter 40 cm is. Zo krijg je de factor 10. Een paar cm afwijking in de stoklengte geeft een te verwaarlozen meetfout.
Die 2 schroeven hoeven niet exact even diep te zitten en de stok hoeft ook niet kaarsrecht te zijn. Omdat je de stok bij de li en re meting omkeert, spiegel je de evt fout door kromming van de stok of ongelijke lengte van de schroeven. Dat middel je er uiteindelijk dus uit.
In deel 2 wordt de stok niet verder uitgelegd, maar ga je wel beter begrijpen hoe je moet meten.
Idee over ander speciaal gereedschap, uitleg over wph etc zijn heel goede suggesties.
In elk geval zit in de planning een film over de montage en uitlijning van het stuurhuis, daarin ook aandacht hoe je de uitlijn tool eenvoudig zelf kan maken.
Kortom we hebben heel wat plannen en gaan rustig een voor een de plannen uitvoeren.
Veel energie gaat nu ook naar:
De cursus DS en elektriciteit in maart.
Een nieuwe cursus hydroliek
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
ramrod schreef:> Er zijn nog plaatsen vrij in de 2 daagse cursus DS en Elektriciteit op 15 en 22 maart 2015.
Al iets bekend over de 10.000km beurt cursus , wellicht ook in het voorjaar ? Zou deze graag willen doen .
De 10k is nog niet gepland, maar als er voldoende spontane aanmeldingen zijn, dan geven we hem. Je bent niet de eerste. Dus stuur ons even een mail.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Even een vraag,ik neem aan dat jullie nog veel meer filmpjes gaan maken.
Is het dan een suggestie om deze filmpjes te bundelen per onderwerp en dat weer te verzamelen in 1 link in de tip lijst.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
>Je bent niet de eerste. Dus stuur ons even een mail.
Als het goed is sta ik al op die lijst ,
Hallo DS TTeam,
Leuk om te zien. Ik moet dit nog eens doen. Als het tweede filmpje er is, ga ik bij de volgende beurt dit ook eens doen.
Ik las hier ook de melding over de 10k beurt. Ik heb in Den Haag voor dinsdag 31 maart voor mijzelf een dag gepland om de DS door de APK loodsen. Ik kan bij de garage ruimte en tijd plannen om met meer liefhebbers in de regio met de 10k beurt aan de slag te gaan. Ik hoor graag of er meer mensen in het weekend daarvoor (28-3) of daarna (4-4, Paasweekende) interesse hebben.
Grt Peter
Heb je een PM gestuurd tav de 10.000km beurt
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Egbert schreef:uitleg over de stok
Citroendocumentatie is berucht vanwege verkeerde vertalingen en benamingen.
Daarom beveel ik aan om “stok” te vervangen door “lat”.
Met een stok sla je een hond, met een lat meet je iets (meetlat).
Het lijkt scherpslijperij, maar waarom niet meteen goed beginnen?
Ik bied mijn hulp daar gaarne bij aan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Hij staat al op de Zuid-Afrikaanse citroen club Facebook. Eerste reactie van een engels sprekende vriend van mij is dat hij het goed begrijpt, en uitkijkt naar deel 2.
Groeten,
Stef
Leuk dat onze film zo enthousiast ontvangen wordt en dat DS-TT nu zelfs internationaal gaat naar Zuid Afrika!
Goed idee om toekomstige films te groeperen, dat zullen we in elk geval op de site van ds-tt doen. Of dat ook op het CiFo kan heb ik geen zicht op.
Het is onze eerste film; de presentatie en taalgebruik kunnen inderdaad beter. Maar we gaan nu geen nwe film opnemen met lat ipv stok, maar wel een goede opmerking. En JanSr, je hulp aanbod vergeet ik niet.
Over het initiatief tot een 10k workshop in DenHaag.
Als dat initiatief door gaat, willen wij als ds-tt daar graag komen om instructie te geven. Normaal werken wij met 1 instructeur op 2 auto’s. Afh van het aantal auto’s moeten wij maar even kijken. Ik kan op 28-mrt.
Peter, ik hoor wel van je hoe de organisatie loopt. Ik kan tzt ook een lijst met onderdelen leveren welke je minimaal nodig hebt voor de 10k.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert,
Tof, dat je de 28ste al reserveert. Ik heb nu twee deelnemers, waarvan ik er zelf een ben….
grt Peter
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lang niet alle DS ‘en halen 10.000 km per jaar.
Misschien een zinvolle aanvulling voor de 10k cursus is de jaarlijkse “weinig km” beurt. Kan in één moeite mee, lijkt mij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je elk jaar 5000 km rijdt doe je het ene jaar een 5k km beurt en het jaar erna 10k beurt.
Rijdt je minder dan ben je waarschijnlijk het beste af om dat alsnog te doen.
5k beurt is toch gewoon een verkort lijstje van de 10k beurt? Dus je slaat gewoon een aantal stappen over.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies. Het gaat om welke stappen. Vandaar mijn oproep.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Vandaag langs geweest bij de garage in Den Haag; we kunnen daar met een aantal DS-en terecht op zaterdag 28 maart 2015 vanaf 8u tot 15u a 16u. Voor het afvoeren van olieën e.d. worden kosten in rekening gebracht, net als voor het gebruik van een brug/werkplek. Ik kan vooraf vragen of we daar een speciale prijs voor mogen betalen. Ik wil graag voor 1 maart horen wie er allemaal mee willen doen in Den Haag. Ik meld je dan aan, dan wordt er zaterdag 28 maart rekening gehouden met je komst en wordt er gezorgd voor een werkplek met brug (max. 6) of zonder brug. Ik heb inmiddels twee aanmeldingen (een daarvan ben ikzelf) binnen en Egbert heeft aangeboden aanwezig te zijn. Dus als je met een pb je aanmeldt, dan houd ik de stand bij en zorg ik dat iedereen op 1 maart wordt aangemeld in Den Haag. Ik stuur daarna een pb met de locatie en verder inhoudelijke gegevens.
Als er vragen zijn; zie en hoor ik ze graag en als ik zaken vergeet hoor ik het natuurlijk ook graag.
Ik heb er nu al zin in…
Lijkt me ook geweldig. Ben altijd jaloers op de initiatieven in het westen.
Zou er geen animo zijn zoiets in het zuiden te organiseren ? Hoor daar nooit wat van (woon in Eindhoven) ?
Bv 1x per 2? maanden op zaterdag een sleutelochtend of zoiets.
Als ik aan de auto sleutel, heb ik nog wel eens een extra onderdeeltje nodig, omdat dat tijdens het sleutelen afbreekt of zoiets. Heb bv wel eens gehad dat er een afstelnokje van de kleppen afbrak (was idioot hard aangedraaid)En dan sta je wel in den haag, natuurlijk. Hoe gaat dat als er zoiets gebeurt, niemand heeft vervanging bij zich, bij de 10.000 km in Frankrijk?