Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou, nou. Een automaat die de aandacht krijgt die hij verdient is langer storingsvrij dan de miserabele koppelingen die Citroen in zijn auto’s zet.
Elke 80.000 km de automaat laten spoelen (dus niet gewoon verversen) garandeert een lang, ongestoord gebruik. Ik heb drie perfect schakelende automaten in de familie met rond de 300.000 km.
Naar mijn idee rekent men zich te arm inzake diesels.
Bij ca 20k zit je al op de grens. Reken nou eens echt uit wat het verschil is. Voor pakweg € 100 per jaar goedkoper zou ik niet met benzine willen rijden.
Ikzelf rijd C6 2.7 HDi, na een korte periode 3.0 V6 benzine.
Madame heeft een C5 HDi 100kW BVA6 Break (waar ik ook graag in rijd)
Een zoon heeft een HDi 80 kW BVA4 Break (ook een heerlijke auto)
Geen van die auto’s rijdt meer dan 20k per jaar, maar wel groot genieten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij 20k is de diesel ook iets goedkoper. (benzine V6 vs 3.0 HDi)
Echter de aanschaf is wel veel hoger, en doorgaans de km stand ook.
Het blijft altijd een afweging net waar je voorkeur ligt.
Welke koppelingen zijn volgens jouw zwak, en hoe lang gaan ze mee?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Duurder?
Mijn C6 2006 kocht ik bij 220k voor € 9.995.
De C5 type II bij 280 K voor €3.200, maar met grote beurt, nieuwe D-riem en twee nieuwe voorbanden en een jaar APK.
Die van mijn zoon is uit 2004, ook met 280k, met nog 60k voor de D-riem, netjes op de banden, voor € 600. (zeshonderd).
Ale drie Exclusive.
‘t Is maar wat je zoekt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja diesel is duurder in aanschaf.
3.0 benzine zit rond de 13k
3.0 HDi zit rond de 20k
Natuurlijk een diesel of benzine met heel veel kms gaan voor veel lagere prijzen. Dan wordt het verschil waarschijnlijk ook kleiner.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Madame heeft een C5 HDi 100kW BVA6 Break (waar ik ook graag in rijd)
Een zoon heeft een HDi 80 kW BVA4 Break (ook een heerlijke auto)
Allemaal C5-II’s en niet te vergelijken met een III
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies, het is een keuze.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Arjan Verkade schreef:
Welke koppelingen zijn volgens jouw zwak, en hoe lang gaan ze mee?
Zoek op “koppeling” bij de C5 club en je krijgt een lage reeks.
Zo ergens tussen de 150 en 180 k met uitschieters worden de platen (en druklagers etc.) vervangen, dat zijn allemaal kostbare klussen met veel werkplaatstijd.
Maar je ziet ook behoorlijk wat gedoe met die dubbel-massa vliegwielen.
Bij automaten vind je die niet.
Voor mij alleen daarom al geen BVM.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gelukkig gaan er bij automaten ook helemaal geen breinen, elektrokleppies en andere rottige onderdeeltjes stuk hé Jan En die C5 diesel van je zoon, was dat niet die auto die zo brak wil aanslaan?
Kortom: ieder model heeft z’n eigen gezeik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
JanSr schreef:Arjan Verkade schreef:
Welke koppelingen zijn volgens jouw zwak, en hoe lang gaan ze mee?
Zoek op “koppeling” bij de C5 club en je krijgt een lage reeks.
Zo ergens tussen de 150 en 180 k met uitschieters worden de platen (en druklagers etc.) vervangen, dat zijn allemaal kostbare klussen met veel werkplaatstijd.
Maar je ziet ook behoorlijk wat gedoe met die dubbel-massa vliegwielen.
Bij automaten vind je die niet.Voor mij alleen daarom al geen BVM.
Dus dat doe je 1x in de levensduur van de auto, lijkt me meevallen toch?
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies. En natuurlijk is het mooi dat je met iedere 80.000 km spoelen de automaat in tip top conditie kunt houden, maar weet je, ik werkte in 1995 bij Honda. Die hadden toen al computer gestuurde automaten, soms zelfs al met 5 versnellingen en die dingen gingen met één ATF wissel 5 ton mee. Niets spoelen, niets stuk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
....en zo heeft iedereen weer zijn punt gedrukt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoeveel zou het realistisch kosten om bij de dealer een koppeling te laten vervangen? 1 dag werk + materiaal?
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
De latere versies van de THP zijn toch beter? Zijn er nog steeds problemen met de ketting?
Ik heb een DS3 met THP motor uit 2013, volgens mijn dealer mag het probleem niet meer optreden.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Arjan:
Daarmee zit je goed in de buurt.
De grootste variatie zit dan in de keus voor officiële dealer of het service station “om de hoek”.
Die tarieven lopen aardig uiteen en het aantal uren ook.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Bij mijn C5 Ph. 1 was ik ongeveer 1600 euro kwijt voor een nieuwe koppeling, tweemassavliegwiel en twee nieuwe aandrijfassen. Dat was bij het AD Autobedrijf waar de afgelopen 5 jaar al mijn auto’s naartoe gaan/gingen. Die rekenen iets van 60 euro per uur incl BTW.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015