Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voorlopig de CX schoon binnen gezet met volle tank en banden flink op spanning.
Kan schorsen tegenwoordig ook voor 1 of 2 maanden?
Wat ik met het schokken moet weet ik niet, als ik hem ergens naar toe breng heb ik weinig zin om te horen te krijgen: “doen ze allemaal een beetje” of “we hebben er mee gereden en niets waargenomen”...
Of een hoop geld kwijt te zijn en dat het alsnog niet opgelost is.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Stationeer toerental terug draaien.
En dan draaien aan de schijf tot hij blijft lopen en dan het stationeer toerental weer nieuws afstellen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 7583
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij mijn CX leek dat schokken ook onvindbaar en inderdaad, hoort er bij, maar een setje nieuwe bougiekabels deed toch wonderen. Niet heel duur en ingewikkeld.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Bekabeling / stekkertjes controleren…. is alleen irritant te lokaliseren….
Sterkte er mee !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Stationeer toerental terug draaien.
En dan draaien aan de schijf tot hij blijft lopen en dan het stationeer toerental weer nieuws afstellen.VgF
NOOIT aan de schijf gaan draaien zonder CO-meter waarvan je ook de lambdawaarde kunt aflezen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Waar is die lambada belangrijk voor?
Edit weet het al lucht brandstof verhouding.
Maar als hij alles gecontroleerd heeft,en het is er nog steeds.
Dan zal de schijf wel niet meer goed staan,en effe een stukje verdraaid moeten worden.
Maw,zijn labda waarde zal nu wel niet goed zijn
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
F.SvM schreef:Maar als hij alles gecontroleerd heeft,en het is er nog steeds.
Dan zal de schijf wel niet meer goed staan,en effe een stukje verdraaid moeten worden.
Maw,zijn labda waarde zal nu wel niet goed zijn
Als je dat zo stelt, dan treed regel 1 hieronder van waterman toch weer in werking….. Want je moet hem ook weer afregelen.
waterman schreef:NOOIT aan de schijf gaan draaien zonder CO-meter waarvan je ook de lambdawaarde kunt aflezen!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:Bij mijn CX leek dat schokken ook onvindbaar en inderdaad, hoort er bij, maar een setje nieuwe bougiekabels deed toch wonderen. Niet heel duur en ingewikkeld.
De bougiekabels en de bobines (moderne variant) zijn vervangen in feb.
Bougies zijn later nog eens vervangen, ook de elektrode afstand heb ik nog gecontroleerd.
F.SvM schreef:Waar is die lambada belangrijk voor?
Dat was een vrij populaire dans in de tijd dat er nog meer CXen op de weg reden
Goed, wat er eigenlijk gezegd wordt is een keer de lambdawaarde laten meten en zo nodig laten aanpassen.
Nu zit er bij mij al een lambdasonde in de uitlaat, geeft deze ook echt info aan de ECU?
Dan zou die toch altijd de lambdawaarde optimaal moeten houden? (tenzij de sonde defect is)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens de website van de RDW kan schorsen vanaf 1 maand, dus de CX staat voorlopig geschorst.
We zien wel tot wanneer.
Mooi dat je hem hebt kunnen schorsen; is de urgentie ook even minder om het probleem op te lossen. Maar ik herken het wel als vreselijke perfectionist: dat inhouden stoort enorm. Ik heb het ook ooit gehad (eigenlijk 2x als je de kapotte inlaatslang meetelt).
Maar 1 ding is zeker: het hoort niet en het hoeft ook helemaal niet. Dat veel cx’en er last van hebben zegt meer over de staat waarin ze zich bevinden. Maar wel een (forse) uitdaging om het probleem te localiseren, zeker als je al zoveel hebt vervangen. Aan de LMM zou ik als laatste gaan zitten of liever helemaal niet. Tenzij er al eens aan geprutst is.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo is het ook, ik snap wel dat het niet zo mooi kan en hoeft te lopen als een nieuwe auto. Maar een CX met injectie hoort gewoon niet af te slaan bij de koude start, zeker niet bij een graad of 15 omgevingstemp.
Die LMM zijn wel open geweest, dat zie ik wel. Alleen je weet natuurlijk nooit of ze eens schoongemaakt zijn of dat eraan gesteld is.
Het mooiste zou zijn als je ze gewoon professioneel kan laten kalibreren/reviseren, maar dat lijkt nog niemand te kunnen/willen doen.
Daarom zou het wel fijn zijn als er met metingen iets uitgesloten wordt of conclusies getrokken kunnen worden. Zelf heb ik die spullen niet en zijn simpelweg te duur om voor eenmalige meting aan te schaffen.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De CX staat nog geschorst, maar toch maar eens alvast beginnen met nadenken over het niet lekker lopen van de motor.
Schokt teveel tijdens het rijden. Vol gas gaat prima.
En slaat vaak af vlak na het starten.
Hier even een samenvatting wat er allemaal gedaan is de laatste tijd:
Bougiekabels vervangen (CX Basis)
Moderne bobines geplaatst (CX Basis)
Bougies vervangen (op 0.8-0.9 mm afgesteld)
3 verschillende LMMs geprobeerd
LMM staat afgesteld zoals beschreven voor een Turbo 2 met KAT
Kleppen zijn gesteld
Koude startklep werkt zover ik weet
Benzine filter is ergens in de laatste 5 jaar vervangen
Rijdt nagenoeg altijd op RON 98 of V-Power
Co staat niet op 4%, zoals bij de meeste Turbo’s, dat kan ook niet door de KAT
Zover mogelijk gecontroleerd op valse lucht*
*Ik heb natuurlijk een kapotte intercooler gehad deze is gerepareerd. Mogelijk trekt deze nog valse lucht, even testen met remreiniger?
De stalen buis die naar de intercooler loopt vind ik er ook altijd roestig uit zien, iemand wel eens gehad dat deze problemen veroorzaakte?
Heeft het zin om 1 van deze punten preventief te vervangen?
Lambda sonde vervangen
BDP sensor
Blauw injectie relais
Blowoff valve (in de buurt van de stationair stelschroef)
Nog sensoren die problemen kunnen veroorzaken?
Overige punten?
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Arjan.
Je kan er nog altijd Vems in laten leggen zoals in de mijne grapje
Ik heb je een mail gestuurt niet via het forum maar prive lees maar en kijk maar of je het wilt.
Hoop dat je hem snel weer in orde krijgt het nieuwe CX seizoen staat weer bijna voor de deur , nog iets meer dan een maand toppie !!
Groeten Patrick
De vaccuum sensor tegen het schutbord willen ook wel eens hun werking verliezen en een lambda sensor heeft ook niet het eeuwige leven. maar VEMS is wel een leuk alternatief, daar ga ik ooit ook wel eens aan beginnen..
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is een goede tip, met die sensor heb ik nog nooit iets gedaan
Lambda ga ik wel eens kijken wat er verkrijgbaar is, dan laat ik die wel preventief vervangen.
VEMS, tja natuurlijk leuke techniek, maar ik hoop toch dat ik het originele systeem kan behouden.