













































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marco: ALLE onderblokken zijn precies het zelfde! Alleen het injectie onderblok is een beetje anders. Het scheuren van de onderblokken komt soms voor en dat kan bij ieder motortype gebeuren, echt niet alleen bij de DY dus….
Wil je alles origineel? Dan kan heel makkelijk: gewoon het goede DV onderblok wat je hebt leeg maken en alle interne delen en de kop van jouw gescheurde Dy er op en er in en klaar is klara. Het kan zijn dat je even moet kijken of je een aanpassing moet doen om de ontsteking passend te krijgen achter op het blok en of daar ruimte voor is. Maar, het overzetten van de interne delen in een ander kaal blok heb ik vaker gedaan, en dat gaat prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Marco: ALLE onderblokken zijn precies het zelfde!
Dank Waterman, daar heb ik wat aan!














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let op hé
waterman schreef:Alleen het injectie onderblok is een beetje anders.
en..
waterman schreef:
Het kan zijn dat je even moet kijken of je een aanpassing moet doen om de ontsteking passend te krijgen achter op het blok en of daar ruimte voor is..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman, is het onderblok ook anders bij injectiemotoren zonder oliekoeler?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar dat is nog wel aan te passen. Toch zou ik alle injectie-blokken lekker laten voor wat het is. Het mooiste is een onderblok te nemen uit de jaren 66-67-68-69 waarbij achterop de motor een plaat met 2 boutjes zit op de plaats waarbij de DY en DV de ontsteking achterop gemonteerd zit. Dat kan dus een onderblok met code “DV-DY-DX” zijn. Ik weet niet meer of er bij een DX2, een DY2 en een DV2 nog een afdekplaat zit of dat daar al een dop in geperst zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Het mooiste is een onderblok te nemen uit de jaren 66-67-68-69 waarbij achterop de motor een plaat met 2 boutjes zit op de plaats waarbij de DY en DV de ontsteking achterop gemonteerd zit. Dat kan dus een onderblok met code “DV-DY-DX” zijn.
Ik denk dat ik sowieso maar een ander onderblok zoek, als ik tenminste op origineel ga!
Iemand wat in de aanbieding?
Ik vind het ook weer zonde om het DY2 blok te slopen!
MarcoS schreef:Met de plaatjes uit het onderdelenboek in de hand, zelfs groot afgedrukt nu, durf ik nog niet te zeggen of de snip zoals op deze foto, er één is bedoeld voor een tweede, of een derde neus.
Volgens mij hoort het voorste balkje, wat ook gedemonteerd kan worden, niet bij een tweede neus!
De auto stamt uit 1967, volgens het chassisnummer klopt dat, zelfs het feit dat het om een ambulance uitvoering gaat klopt dan.
Ik ben er uit volgens mij! Nadat ik nog eens goed het onderdelenboek bestudeerd heb, kom ik er achter dat de snippen gelijk met de techniek (“van rood naar groen”) zijn omgegaan.
De “Extension AV” verandert al na oktober 1966 van codering en krijgt dezelfde codering als van de latere jaren.
De tweede neus is dus nog een jaar lang op een “modern” chassis gemonteerd!
Ben erg benieuwd hoe dat dan met de keienvanger gaat uitpakken!














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MarcoS schreef:
De “Extension AV” verandert al na oktober 1966 van codering en krijgt dezelfde codering als van de latere jaren.
De tweede neus is dus nog een jaar lang op een “modern” chassis gemonteerd!
Volgens mij klopt dat niet, de voorsnip van een oude neus is toch écht anders (korter) dan die van de nieuwe neus. Immers, als je een nieuwe neus op een voorsnip wil plaatsen van een oude neus dan zal je verlengbeugels moeten hebben. Wil je een oude neus op een voorsnip van een nieuwe neus plaatsen dan heb je een zaag nodig.
Nieuwe neus:
oude neus:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:
Volgens mij klopt dat niet, de voorsnip van een oude neus is toch écht anders (korter) dan die van de nieuwe neus. Immers, als je een nieuwe neus op een voorsnip wil plaatsen van een oude neus dan zal je verlengbeugels moeten hebben. Wil je een oude neus op een voorsnip van een nieuwe neus plaatsen dan heb je een zaag nodig.
oude neus:
In het onderdelen boek op bladzijde 629 heeft onderdeelnummer 7, tot 10/66 DX 741-50 C ,
na 10/66 DX 741-50 G. Ik maak daaruit op dat er toen iets is veranderd.
Nieuwe neus:
Hier is het onderdeelnummer 4 de losse snip (de vier valt net rechts buiten deze tekening), de rechter snip heeft nu volgens bladzijde 631 DX 741-50 K . Opnieuw verandert er dus, met de nieuwe neus, weer iets aan de snip!
Maar geen nood, passen gaat het! Het liefste zonder, maar desnoods met de zaag!














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gaat om onderdeel 5 van het plaatje van de oude neus en onderdeel 2 van de nieuwe neus. Zo werden de snippen compleet geleverd als je ze bij citroën bestelde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gisteravond bij het magazijn van de IDDS club geweest en met de kennis die daar rondliep definitief vastgesteld dat mijn break een tweede neus heeft. Nog steeds als ik kijk naar de tekeningen zou ik zeggen dat het een derde neus is, maar de werkelijkheid is anders en het verschil is miniem.
Gisteren een keienvanger gekocht, de binnenschermen en een plaat voor het reservewiel. Ook de gekke stok met bocht die de motorkap steunt als hij openstaat, had het magazijn NOS op voorraad. Ook dit gekke onderdeel is zo maar één jaar geleverd, en daardoor moeilijk te vinden. De gekke bocht heeft hij omdat de accu in dat jaar rechts staat onder het oude type motorkap.
Morgen reis ik af naar het hoge noorden om daar foto’s te maken van een andere tweede neus uit 1967.
Daar mogelijk ook nog een goed DY blok te koop. Ik zal verslag doen na morgen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Magazijn is top!
MarcoS schreef:
Morgen reis ik af naar het hoge noorden om daar foto’s te maken van een andere tweede neus uit 1967.
Daar mogelijk ook nog een goed DY blok te koop. Ik zal verslag doen na morgen
Vandaag genoemde kennis bezocht die ik al lange tijd ken vanuit de Citroën wereld.
Hij heeft voor mij geen DY maar een DY3 blok te koop, wel een goed en origineel blok compleet met bak, ik hou het dus in gedachten.
Sierstrippen voor de achterschermen kunnen scoren en een ruitensproeier potje (van plastic).
Waarom wil je liever een DY dan een DY3 blok? Ik zou gaan voor de laatste als ik de keus had. Een DY3 is wat krachtiger dan een DY.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DY3-> niet origineel in een ouwe neus en… past niet zonder aanpassing op de bestaande versnellingsbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste