Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
wbogaerts schreef:een SM stuurhuis volledig reviseren is niet simpel , nog een stuk moeilijker dan een DS stuurhuis .....
Kan je simpel uitleggen waarom?
Voor de leek lijken ze namelijk best op elkaar
Als dit 750 Euro kost valt het mee vergeleken een DS revisiehuis van CitroTech. Maar daar is wel duidelijk wat er gedaan is en mag je kwaliteit verwachten.
Het is inderdaad heel moedig. Zeker gezien die paar sm’s die er rond rijden. De investeringen hiervoor zijn niet gering.
Een revisie met slijpen kan niet voor 750. Waarschijnlijk enkel rubbertjes vervangen en spuitbusje er overheen. Goed doorvragen aat de revisie inhield. If something is too good to be true, it probably is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:Een revisie met slijpen kan niet voor 750.
Je bedoelt te zeggen dat het jou hoogst onwaarschijnlijk lijkt. Maar je weet niet/ wij weten niet war Bagnole voor dat geld wel en niet doet dus zal dat eerst duidelijk moeten worden. Van ongenuanceerde niet onderbouwde uitspraken wordt niemand wijzer.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik deel je stelling. Wat mijn intentie is, dat is mensen behoeden voor het maken van kosten die geen resultaat hebben. Met alles wat ik inmiddels heb laten doen met mijn restauratieproject en wat daar allemaal mee mis is gegaan vanwege prutswerk, kan ik hopelijk een paar mensen behoeden voor een zelfde traject. En inderdaad onderbouwde meningen. Dus daarom hierna hoe ik tot mijn mening kom.
Ik heb gezien wat er nodig is voor een volledige revisie van een stuurhuis. Er moeten nieuwe metalen onderdelen in, andere onderdelen moeten worden afgedraaid. De instelling van de machines moet worden geprogrammeerd er moet een speciale beitels voor het SM stuurhuis in de machine. Die beitels slijten, zijn rete duur en moeten worden vervangen na slijtage. Als je wil, regel ik een afspraak met Van der Zanden senior die tussen de bedrijven door al wat onderdelen heeft ontwikkeld. Het is niet mijn intentie zijn handel te beschermen. Dat hoeft niet.
Als je zoals Cyril een hele zwik stuurhuizen hebt en de beste samenstelt voor die paar keer dat het nodig is, dan kan dat ook. Dan moeten alle onderdelen vlekkeloos zijn. En toch, met het kleinste niet waarneembare beschadiging op één van de metalen delen waar een rubber overheen beweegt, pist de olie er langs dat het een lieve lust is. Er staat namelijk veel druk op.
Wat ook kan, dat is dat één of ander Pools goedkoop werkend metaalbewerkingsbedrijf dezelfde weg is gegaan als waar Van der Zanden mee bezig is. Dat zou erg mooi zijn. Maar voor de aantallen waarover het gaat, lijkt me dat bijzonder stug. En dus zou ik van La Bagnole exact willen weten wat de revisie inhoudt. Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat er sprake is van een revisie met nieuwe metalen delen.
Ik heb ooit op mijn CX van buiten af nieuwe rubbers gekregen op het stuurhuis. Dat zou het helemaal zijn. Ook garantie. Het werkte niet. Kijk, als de cilinders aangetast zijn, dan kun je onder garantie nieuwe rubbers blijven monteren tot je een ons weegt, dat wordt nooit wat.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Je redeneert te veel vanuit je eigen ervaring om tot de conclusie te komen dat een product dat je niet kent niet goed is. Eerst dat stuurhuis zien en beoordelen. Zo geef je anderen een eerlijke kans.
Bovendien, en dat stoort mij, ga je met deze houding voorbij aan technische ontwikkelingen die plaatsvinden. Neem als voorbeeld de XM veerschotels, een nichemarkt waar niemand wakker van ligt. Jaren was de enige manier om aan goede schotels te komen die naar Litouwen sturen. Tegenwoordig is er een Nederlander die ze net zo maakt als Citroën destijds liet doen. Voor een concurrerende prijs. Zoiets was een paar jaar geleden nog onbestaanbaar.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:
Ik heb gezien wat er nodig is voor een volledige revisie van een stuurhuis. Er moeten nieuwe metalen onderdelen in, andere onderdelen moeten worden afgedraaid. De instelling van de machines moet worden geprogrammeerd er moet een speciale beitels voor het SM stuurhuis in de machine. Die beitels slijten, zijn rete duur en moeten worden vervangen na slijtage. Als je wil, regel ik een afspraak met Van der Zanden senior die tussen de bedrijven door al wat onderdelen heeft ontwikkeld. Het is niet mijn intentie zijn handel te beschermen. Dat hoeft niet.
Als je zoals Cyril een hele zwik stuurhuizen hebt en de beste samenstelt voor die paar keer dat het nodig is, dan kan dat ook. Dan moeten alle onderdelen vlekkeloos zijn. En toch, met het kleinste niet waarneembare beschadiging op één van de metalen delen waar een rubber overheen beweegt, pist de olie er langs dat het een lieve lust is. Er staat namelijk veel druk op.
Robin, het woord revisie betekent gewoon nazicht. Je haalt een onderdeel uit elkaar, beoordeelt alle onderdelen, wat slecht is smijt je weg en wat goed is kan gewoon worden hergebruikt. Stuurhuiszuiger kunnen zelfs als ze slijtage vertonen worden gepolijst, of als het heel erg is, worden nageslepen. Het idee dat revisie alleen goed is als alles nieuw is is gewoon onzin, er zijn vele wegen die naar Rome leiden en de ene oplossing kan net zo goed werken als de andere oplossing en toch aanzienlijk voordeliger zijn. Wat Ruud van Zanden doet is erg mooi en erg grondig maar gaat verder dan wat het woord revisie inhouden zou. Ruud pleegt een interne nieuwbouw. Wat betreft die kleine niet waarneembare beschadigingen die er voor zouden kunnen zorgen dat de olie er langs pist: Een beschadiging die voor een interne dan wel externe lekkage zorgt is gewoon een waarneembare of meetbare beschadiging. Iedere techneut of WTB’er weet dat.
Wat betreft het beschermen van handel: de handel van Citrotech beschermen pleeg je niet te doen, maar met je implicaties over hoe het werk volgens jou gedaan zou moeten worden is het evenwel goed mogelijk twijfel te zaaien over de kwaliteit van het werk van Garage Bagnole of Cyril Sars en dat willen we hier niet zien zonder dat we weten op welke manier de genoemde bedrijven welke klus uitvoeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Arjan Verkade schreef:wbogaerts schreef:een SM stuurhuis volledig reviseren is niet simpel , nog een stuk moeilijker dan een DS stuurhuis .....
Kan je simpel uitleggen waarom?
Voor de leek lijken ze namelijk best op elkaarAls dit 750 Euro kost valt het mee vergeleken een DS revisiehuis van CitroTech. Maar daar is wel duidelijk wat er gedaan is en mag je kwaliteit verwachten.
Ik weet niet waar die 750 Euro vandaan komt , ik lees 1050 Euro .
Het comandosysteem van een SM stuur is heel anders dan de DS, ook zit er nog de diravi cilinder bij op. Aan de andere kant , SM stuurhuizen met 500.000 km zijn een zeldzaamheid, vergeleken met de DS .
Dus mechanische slijtage is niet echt te vergelijken!Toen ik nog dagelijks aan DS sleutelde was er in Belgie een bedrijf dat DS stuurhuizen en deelbaare veerbollen ” herstelde “, nooit problemen mee gehad. Maar toen waren de stuurhuizen maar tien jaar oud, nu is het jongste stuurhuis al de 40 gepasseerd. Echter, aan dichtingen vervangen en een likje verf zoals het hier beschreven staat is niks mis zolang de mechanische delen nog OK zijn, en dat is wat NU het grootste probleem is bij de DS stuurhuizen.
Overigens heb ik al verschillende SM sturen lekvrij gekregen met ” gewoon ” dichtingen vervangen .
De oude dichtingen zijn gewoon door de tijd beenhard geworden , en dan dichten die niet meer af !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks voor de toelichting
Ik lees dat er 250 Euro statiegeld bij zit, dat maakt 800. (750 klopte dus niet). Of er moet nog 250 bij komen voor statiegeld, dat haal ik er niet helemaal goed uit.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik lees dat als 1050 voor het stuurhuis bij onmiddellijke inruil van het oud stuurhuis, anders 250 euro extra totdat je de oude binnen brengt. Vraag je dat niet dan zit je onmiddellijk zonder te herstellen units weet ik uit ervaring…
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Nou Walter, wellicht ga je ‘ns polshoogte nemen bij La Bagnole en vraag je wat er wordt gedaan aan het stuurhuis!? Als het wat is, dan hebben we er iets bij. Als het niks is, dan worden mensen met de informatie behoed voor zinloze aankopen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou Robin, gezien je eerdere posts schijn jij precies te weten wat wél en wat géén goede revisiemethode zou zijn, dus waarom ga jij niet even poolshoogte nemen bij Bagnole? Als voorzitter van de SM club ben jij natuurlijk de aangewezen persoon om zo’n onderzoek op neutrale wijze uit te voeren, helemaal omdat je zelf al schreef niemands handel in bescherming te nemen. Aangezien het je intentie is, mensen te behoeden voor het maken van kosten die geen resultaat hebben ligt er hier een prachtige uitdaging voor je!
Wij lezen je onderzoeksresultaten hier graag!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ondanks de ondertoon in je post zal ik ingaan op je suggestie en een poging wagen aan de info te komen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ondertoon? Nee hoor, gewoon een simpele samenvatting, opsomming en uitkomst van hetgeen je eerder geschreven hebt. We zijn benieuwd naar je uitkomsten natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Robin Visser schreef:en een poging wagen aan de info te komen.
Geweldig!