Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Volgens de RDW-norm moet de afsluiter op de LPG-tank worden gesloten als de motor afslaat.
Dus voor de afsluiter een relais waarvan de spoel geen spanning meer krijgt bij afgelslagen motor.
Nu de vraag; waar haal ik die draad vandaan?!
Als ik op mijn bobine meet, dat staat op alle 4 kabeltjes spanning als de wagen is afgeslagen, maar nog op kontact staat.
Ik hoop dat iemand dit weet, morgen moet alles volgens de regeltjes draaien…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: [enige spoed!] LPG-elektronica vraagje
patje74 schreef:Volgens de RDW-norm moet de afsluiter op de LPG-tank worden gesloten als de motor afslaat.
Dus voor de afsluiter een relais waarvan de spoel geen spanning meer krijgt bij afgelslagen motor.Nu de vraag; waar haal ik die draad vandaan?!
Als ik op mijn bobine meet, dat staat op alle 4 kabeltjes spanning als de wagen is afgeslagen, maar nog op kontact staat.
Ik hoop dat iemand dit weet, morgen moet alles volgens de regeltjes draaien…
deze draad moet op de MIN kant van de bobine.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: [enige spoed!] LPG-elektronica vraagje
waterman771 schreef:
deze draad moet op de MIN kant van de bobine.
Het gekke is dat daar dus gewoon spanning op staat als de motor afgeslagen is en nog op contact staat. Of zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: [enige spoed!] LPG-elektronica vraagje
patje74 schreef:waterman771 schreef:
deze draad moet op de MIN kant van de bobine.
Het gekke is dat daar dus gewoon spanning op staat als de motor afgeslagen is en nog op contact staat. Of zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd?
dat klopt, de spanning wordt onderbroken bij het draaien van de motor, door de contactpunten, of door de module van de electronische ontsteking!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: [enige spoed!] LPG-elektronica vraagje
patje74 schreef:waterman771 schreef:
deze draad moet op de MIN kant van de bobine.
Het gekke is dat daar dus gewoon spanning op staat als de motor afgeslagen is en nog op contact staat. Of zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd?
Jij hebt elektronische onsteking. Dus volgens mij staat daar idd permanent 12 V op als de motor is afgeslagen. Bij een contactpuntgestuurde onsteking hangt t er maar net vanaf of het contactpuntje open of dicht staat op het moment dat de motor stil staat.
Wat jij, Waterman??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat zou een berg verklaren! Bedankt!
Zijn er nu ook andere oplossingen?
Re: [enige spoed!] LPG-elektronica vraagje
waterman771 schreef:patje74 schreef:waterman771 schreef:
deze draad moet op de MIN kant van de bobine.
Het gekke is dat daar dus gewoon spanning op staat als de motor afgeslagen is en nog op contact staat. Of zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd?
dat klopt, de spanning wordt onderbroken bij het draaien van de motor, door de contactpunten, of door de module van de electronische ontsteking!
Nja, onderbroken? Er komt een pulserend signaal op te staan, dat wslk te zwak wordt om nog een relais open te sturen.
Patje74 schreef:Het gekke is dat daar dus gewoon spanning op staat als de motor afgeslagen is en nog op contact staat. Of zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd?
Dat klopt dus. Alleen moet je eens meten of de spanning hier ook daadwerkelijk wegvalt als je de motor start. Als het goed is (volgens Waterman) zal de spanning nu zo danig laag worden dat deze te zwak wordt om te relais nog open te sturen als de motor draait.
Moet je een relais gebruiken met verbreekcontact. Normaal (door die permantente 12 V als de motor niet draait) is ie onderbroken, maar zodra de motor rondgaat valt de spanning op de spoel van het relais weg en zal het contact “gemaakt” worden. Eigenlijk een omgekeerd werkend relais dus.
Ik hoop dat het zo duidelijk is?
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heee dames,
Je hebt een speciaal stukje elektronika die detekteert of er een PULS op de bobine staat. NIET of ie 12 volt heeft!
De uitgang van dat stukje elek. stuurt je afsluiters… (of een relais)
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Heee dames,
Je hebt een speciaal stukje elektronika die detekteert of er een PULS op de bobine staat. NIET of ie 12 volt heeft!
De uitgang van dat stukje elek. stuurt je afsluiters… (of een relais)
joris
Dat klinkt al veel beter. Vond het al vreemd om een bobinesignaal direct te gebruiken om een relais open te zetten Ik kon me al moeilijk voorstellen dat je nog een prettige vonk krijgt met de laag impedante belasting van een relais erbij.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
idd. je vonk zou wegvallen. Je kan als alternatief ook een OPEN draad een 5 tot 10 keer om de bobine-naar-verdeler hoogspanningdraad wikkelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
V2 schreef:Hmz ik leid af dat het relais pas opengestuurd moet worden als de motor al gestart is, dwz, starten op gas kan niet? Dan kan je ook een draadje aan de dynamo hangen (D+-aansluiting heet dat geloof ik), dezelfde die naar het controlelampje van de dynamo op je dashboard gaat. Daar komt spanning op te staan als de dynamo loopt, en dus als de motor loopt.
Zat ik ook nog aan te denken. Maar is die ook sterk genoeg om een relais open te sturen? Met een zwak lampje werkt t wel.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
V2 schreef:Hmz ik leid af dat het relais pas opengestuurd moet worden als de motor al gestart is, dwz, starten op gas kan niet? Dan kan je ook een draadje aan de dynamo hangen (D+-aansluiting heet dat geloof ik), dezelfde die naar het controlelampje van de dynamo op je dashboard gaat. Daar komt spanning op te staan als de dynamo loopt, en dus als de motor loopt.
Nee, dit heeft niets met je dynamo te maken. de lpg krijgt spanning zodra er een signaal naar de bobine gaat van of de punten of de electronische onsteking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In die richting zat ik ook al te denken. Als de motor afslaat, dan gaan er diverse lampjes op het dash branden. Daar moet iets mee te doen zijn.
En dat dat niet netjes is, tja… Na de RDW-keuring kan het allemaal anders.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
V2 schreef:Hmz ik leid af dat het relais pas opengestuurd moet worden als de motor al gestart is, dwz, starten op gas kan niet? Dan kan je ook een draadje aan de dynamo hangen (D+-aansluiting heet dat geloof ik), dezelfde die naar het controlelampje van de dynamo op je dashboard gaat. Daar komt spanning op te staan als de dynamo loopt, en dus als de motor loopt.
Het speciale relais zet zichzelf 2 seconden aan als je het contact aan zet en vervolgens meteen als er een puls op de bobine staat! Je kan dus WEL op LPG starten( doe ik al jaaaren)!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je daar toevallig ook gegevens van? (merk, nummer b.v.)
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
patje74 schreef:Heb je daar toevallig ook gegevens van? (merk, nummer b.v.)
Even naar een gasboer! die hebben die speciale relais liggen!
Zitten je andere afsluiters ook niet via zo’n relais?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>