Ook nieuwe koppeling slipt.
pilow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-05-2009

Gepost: 04 februari 2015 02:46 PM

Beste forummers ongeveer vier weken terug is de koppeling van mijn Citroen C3 1.4 hdi uit 2007 vervangen, 240.000 km. Twee weken later bij een inhaalactie kwam ik erachter dat deze weer slipt. Als ik in de 5de versnelling gas volledig indruk zie je de toerenteller omhoog schieten. Dit gebeurt ook bij andere versnellingen.
Een ander eigenaardig probleem is dat de auto in de tweede versnelling vanaf 2000 toeren heel even lijkt de grip te verliezen. Je ziet de toeren wat terug vallen en vervolgens pakt ie het weer op om het zelfde bij 2500 toeren weer te doen. Dit gaat vrij snel, als je niet oplet valt het ook niet op.

Is iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen zo ja hoe is dit opgelost. Graag jullie advies.

Banzaaaiiii

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 04 februari 2015 02:49 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een slecht geplaatste koppeling of een lekke krukaskeering die wat olie op de koppeling lekt waardoor deze slipt. Heb je de koppeling zelf vervangen?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
pilow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-05-2009

Gepost: 04 februari 2015 07:47 PM
  [ # 2 ]

Nee, heb het niet zelf vervangen. Is door een monteur gedaan, in zijn vrije tijd. Hij had er ook geen duidelijke verklaring voor. Nu kunnen we tenminste verder kijken. Bedankt voor je reactie.

Banzaaaiiii

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 04 februari 2015 08:13 PM
  [ # 3 ]

Vraag even na of hij de centreerpen heeft gebruikt bij het monteren van de koppeling. Suc6!

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 februari 2015 08:41 PM
  [ # 4 ]

Thijs, als de koppeling zonder centreerpen gemonteerd wordt krijg je de versnellingsbak er nooit meer op Wink Slippen heeft niets met centreren te maken Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 04 februari 2015 09:39 PM
  [ # 5 ]

Dan zal het wel een lekkende keerring zijn.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2015 09:51 PM
  [ # 6 ]

Welke onderdelen van de koppeling zijn vervangen, zowel koppelingsplaat als drukgroep?
Of alleen de plaat?

De koppeling is bij de 1.4 HDI hydraulisch bediend, weet niet of daar nog wat aan te stellen valt?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 februari 2015 10:16 PM
  [ # 7 ]

Is alleen de plaat vervangen ??? Bij 240K op de klok mag ik toch hopen dat hij ook
de drukgroep heeft vervangen….

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 februari 2015 12:24 AM
  [ # 8 ]

Olie lekkage is gemakkelijk te zien, dus dat lijkt me niet logisch, maar een drukgroep met te weinig “veerdruk” is moeilijker te meten, en als resultaat slipt je koppeling:  als je daar mee blijft rijden verslijt/verbrand je plaat: dan kun je niet meer zien hoe hij versleten is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pilow
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-05-2009

Gepost: 05 februari 2015 03:36 PM
  [ # 9 ]

Het is compleet vervangen. Hij gaat volgende week er naar kijken. Ik laat het weten weten zodra we erachter zijn wat het probleem is.

Banzaaaiiii

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 februari 2015 03:48 PM
  [ # 10 ]

Het lijkt dat de koppeling een klein beetje wordt ingedrukt vanwege een te krappe afstelling. Ook bij hydraulische bediende koppelingen heb je vaak een stelmogelijkheid aan de versnellingbakkant. Als het zuigertje van de slave cilinder helemaal aan het eind wordt gedrukt en er is nog geen vrije slag over, dan krijg je dit soort taferelen.

Ik weet niet hoe het bij de C3 zit, maar ik heb drie auto’s met een hydraulische koppeling en die zijn alle drie stelbaar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook