Hallo Allemaal
Ik ben Arno,een nieuw lid van de club ben 47 jaar en woon in Sibculo (Overijssel).
Nu moet het er toch maar eens van komen een DS mede ook nu ik wat ruimte heb zodat ze niet buiten hoeft te staan ,wat in het verleden me mijn zwarte eend fataal is geworden , 10 jaar na restauratie niet meer te reden was.
met vriendelijke groeten,
Arno













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Welkom hier, je bent dus nog op zoek naar een geschikte auto?
Ja nog zoekende ,
DS of ID hand of halfautomaat
weet het nog niet
liefst half automaat ,handgeschakeld makkelijker in onderhoud,













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het is allebei mooi, en in de zoekfase moet je zeker proberen om in beide een ritje te maken.
Dan kom je er wel achter wat jij het leukste vindt.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Welkom hier!
Een halfautomaat is altijd een DS.
Een handbak kan zowel DS als ID zijn.
Bedenk eerst goed wat je wil en zoek naar iets wat bij je wensen past.
Het is zonde om iets te kopen en er vervolgens achter te komen dat je liever toch iets anders had gehad. En dat verhaal heb ik inmiddels al iets te vaak gehoord
Succes met zoeken, ook dat is een leuk traject bij het kopen van een ID/DS.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En jezelf afvragen wat je van plan bent.
-betrouwbaar om dagelijks mee te rijden (dus op gas)?
-showroomconditie
-restauratieproject vanaf 0
-restauratieproject op redelijk aanvangsniveau
-welk budget?
Pas als je in een dergelijk rijtje je positie hebt gekozen wordt het zoeken zinvol en leuk.
Wat “ik zoek een DS” is net zo iets als “ik zoek een auto”.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ik zou ook even kijken of je een ritje kunt maken in verschillende typen id/ds. Qua rijden zitten er namelijk enorme verschillen tussen de verschillende typen.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Vorig jaar was er een DS liefhebber mee naar Frankrijk Valogne en volgde daar de cursus. Hij was ook op zoek naar een ID of Ds. Hij ging mee speciaal met het doel om meerdere typen ID en DS te leren kennen en meer over de techniek en de verschillen te leren. Veel eigenaren van een DS waren toen zo vriendelijk om hem in hun auto mee te nemen, of om hem zelfs een stukje te laten rijden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper


Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Dag Arno,
Je zit niet zo heel ver bij je vandaan (zuiden van Drenthe). Kunt gerust een keer een ritje komen maken in mijn ID 19 (uit 1967) en mijn DS 20 Halfautomaat uit 1973 om het verschil te ervaren. Als je de auto voor vakanties en mooi weer gebruikt, is bijna alles vanaf pak ‘m beet 1965 prima te doen. Het is evident dat de ene ID/DS meer vermogen heeft dan de andere. Op de DS-clubsite is een aankoopwijzer te vinden. Geeft een goed beeld van de zaken waar je op moet letten. Verder zou ik een kenner meenemen zodra je overweegt een auto aan te schaffen.
Wijsheid en veel succes gewenst!
Gr. Mark
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind eigenlijk dat er wel meer is dan het vermogen, er zijn zoveel verschillen afhankelijk van de uitvoering:
- Handbak 4, Handbak 5, Halfautomaat 4, Volautomaat 3 versnellingen (halfautomaat en volautomaat alleen DS)
- Het remsysteem tussen DS en ID is anders, zie rempedaal en remknop/paddenstoel
- Geluidsniveau / Isolatie
- Comfort van de stoelen, verstelmogelijkheden en de gebruikte stoffen
- Afwerkingsniveau exterieur
- Afwerkingsniveau interieur
- Verlichting
- Extra demper uitlaat (Pallas)
- Het vermogen kan varieren tussen pakweg 60 tot 130 pk
- Carb en injectie
- Etc…
Zoveel verschillen die elk hun voor en nadelen hebben
Je heb 2 grote verschillen, oftewel ID en DS.
ID:
Eenvoudig remsysteem, stuurbekrachtiging optioneel, bij de latere bouwjaren vaak standaard. En altijd handbak, later bouwjaren soms een 5bak
ID, DSpécial DSuper, DSuper5
En de DS:
Rempaddenstoel, altijd stuurbekrachtiging, beter remsysteem met remverdeling, doorgaans luxer als een ID variant
DS en de DS Pallas
Let dus goed op, veel ID modellen zijn verbouwd zodat ze op een DS lijken, maar eigenlijk is het een ID variant.
Als het netjes is gedaan hoeft het geen probleem te zijn, maar houd je van originaliteit loop dan weg