Na 2 x BX en Xantia een paar jaartjes afwezig geweest (e36).
Nu weer terug met een C5 met weinig km’s. Ook hier gaat weer, evenals de BX en de e36, LPG in.
Op dit forum even rondgeneusd. Kom verschillende verhalen tegen. Fase 1 motoren (vanaf 2005?)zouden meer storingen laten zien en de 1.8 zou weer iets minder geschikt zijn.
Als ik naar C5 occasions kijk met veel kilometers dan zie ik, rond dit bouwjaar, vooral 2 liter motoren met ruim 3 ton aan kilometers en een enkele 1.8. Maar ik kan uiteraard niet zien wat voor installatie zij hebben.
Hebben jullie tips? Merk/type installatie, ervaringen of andere weetjes die van belang kunnen zijn?
De auto:
Model C5; 2.0I 16V AUTOMAAT
Type 2.0I 16V AUTOMAAT ‘D
Motorcode RFN
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1997 cc
Vermogen 100 kW (136 pk)
April 2004
Niet over de motor, maar dit is wel maar een 4-traps automaat, ik weet niet of je dat fijn vindt.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik rij graag automaat.
O.a. gekeken naar reviews en occasions van vergelijkbare auto’s met veel km’s (lpg/2.0/aut/fase1). In AW bv een review van iemand die bij een vergelijkbare auto tot te tevredenheid gekozen heeft voor Vialle LPi.
Verder weinig info bij de “grootgebruikers”.
Als je graag automaat rijdt is de 4-traps mogelijk een tegenvaller….
In het begin waren er veel rampverhalen over C5’s op gas. Dat had echter te maken met slechte injectoren van de AG/eurogas installaties. Maar vooral dat garages er geen idee van hadden hoe dit op te lossen.
Inmiddels zijn de problemen wel onder de knie, niet dat er niets meer gebeurt maar men weet wat te doen. drukregelaar of verdamper zijn vaak de boosdoener. Een verdamper gaat ruim 200K km mee.
Bij de lpi blijft de pomp het zwakke punt Deze gaat eerder stuk als een verdamper en is duurder te fixen. Maar die kosten zijn in te calculeren. Er zijn revisiebedrijven die zich erin specialiseren.
Als je deze kosten meecalculeert zijn beide een prima keus, waarbij een lpi net iets meer vermogen oplevert en een AG/eurogas iets goedkoper zal zijn.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Dank. Waarom is de automaat mogelijk een tegenvaller?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb zelf in mijn XM een Prins VSI. Staat bekend als degelijk en is dat ook gebleken. Denk dat ik dezelfde installatie ook in mijn C5 ga bouwen. De automaat is van zichzelf nou niet echt heel verfijnd, maar dat heeft niets met gas te maken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Mijn C5 rijdt inmiddels ruim 340.000 km met een Vialle installatie.
Ik heb twee keer voor een pompreparatie moeten opdraaien, de leasemij voor mij ook één keer.
Daarnaast heb ik een keer een backfire gehad door versleten injectoren (bij iets van 250.000 km).
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
En die pompen zijn best duur. Vandaar dat ik de Vialle links laat liggen. Verder een mooi systeem overigens. Tevens raden ze af de tank leeg te rijden, vanwege de pomp. Met een Prins kun je hem wel helemaal leeg rijden en dat is wel fijn, aangezien je toch een beperkte actieradius hebt.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat ligt aan de maat van de tank.
En je hoeft niet een nieuwe pomp te laten plaatsen: Ik heb inmiddels al weer een jaar of drie een gereviseerde pomp erin zitten.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar in de c5 wil je lijkt mij een tank die op de plaats van het reservewiel past. Hoe dan ook, je haalt er met een Vialle net wat minder kilometers uit. En idd, reviseren is goedkoper. Maar nog altijd niet voor niets.
En ieder zijn voorkeur, probeer alleen mee te denken voor de ts.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat ligt aan het type C5….
En een tank met een Vialle is inderdaad wat kleiner doordat de pomp er in zit.
Overigens raad ik aan de vloer een klein beetje te verhogen voor een wat grotere tank: die 37 liter die ik netto heb is namelijk wat onhandig als je regelmatig van de ene kant van het land naar de andere kant moet: Ik haal dat niet zonder tankstop.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik rij al enkele jaren probleemloos rond in mijn ph1 2.0i 16v uit 2004 welke nu 275.000 km gedraaid heeft met een AG installatie. De voorganger (XM 2.0i 16v op Vialle LPi bleef telkens problemen geven.
Maar dat kan ook betekenen dat ik gewoon geluk heb met de C5 en pech met de XM
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
De 4-traps automaat heeft een lange 4e gang en de motor maakt redelijk wat toeren op hogere snelheid en schakelt snel op om het toerental laag te houden.
Tevens bij snel veranderende verkeerssituaties kan de automaat wel eens net iets te traag reageren.
Gewoon even proefrijden, niet perfect maar zelf ben ik er na 3000km best tevreden over. Beter dan telkens in de benzine moeten roeren
Klopt. Woensdag de C5 opgehaald. Ik zag toch een beetje op tegen de automaat gezien de verhalen. Het viel me eerlijk gezegd 100% mee. Waar ik vooral alert op was, was de vertraging die er zou zijn wanneer je snel moet optrekken bij bv rotondes. Het is me toen echt niet opgevallen, terwijl ik toch een paar automaten gewend ben. Een paar dagen en een paar honderd kilometer later herken ik wat je zegt.
Het lijkt er op dat ik bij een koude motor de automaat heel iets voel schakelen, de kick down lijkt wat wissend te reageren (de tip gas loslaten werkt) en de reactie is idd een enkele keer aan de trage kant. De automaat van de E36 die ik hiervoor had is wat verfijnder.
Al met al voor mijn gebruik als rustige rijder een dikke voldoende en prima om mee te leven.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Veel plezier en veilige kilometers.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ga maar eens goed gassen met die automaat. Zeker bij een V6 is dat best leuk. Dat ding reageert op stuuruitslag en gaspedaalrespons. Op een gegevenmoment gaat in in standje “sportief” dan is het best een alert ding die AL-4. Hij schakelt dan ook lekker terug voor een rotonde Het knopje (S) bij de selecteur kun je hier ook voor gebruiken.
In standje “confort” is ie inderdaad soms een beetje lui…..
Helaas is een C5 (zeker V6) wat zwaar om echt sportief mee te rijden. maar bijvoorbeeld invoegen op een snelweg en optrekken bij een stoplicht gaat erg vlotjes.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?