Kleppen al gecontroleerd? Waarschijnlijk staat er een klep te nauw.
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik sluit me bij waterman aan. Vooral vanwege de combinatie van de 2 euvels.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Mwah, het zou me niet verbazen als ‘t een combinatie is van startmotor moe, accu dood en vulhalsklep dicht. Niet meteen van ‘t ergste uitgaan
Rook is ws. onverbrande diesel (en condens) van alle startpogingen.
Edit: ‘t is trouwens niet voor ‘t eerst, niet teruggelezen of je het toen nog gevonden/opgelost hebt: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1561083/
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
We zullen zien. Als ie bij +10 graden weer wil aanslaan weet ik genoeg
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Met ‘t gegeven dat het al eerder speelde is het compressieverhaal idd nog wat plausibeler geworden, maar check voor de grap ook ‘s of er wel het juiste type (diesel-) startmotor op zit. Zou me niet verbazen als die rare Fransen bijv. een 0.9kW (benzine-) startmotor gemonteerd hebben i.p.v. een 1.7kW dieselstartmotor. Als je ‘m de afgelopen jaren zelf nog niet vervangen hebt tenminste.
Ik heb tonnen met die 1.9 diesel gereden en het enigste waarom ie niet starte waren kapotte gloeibougies. Ook eruit gehaald en getest ok erin niet goed. 4 nieuwe Bosch gloeibougies erin (geen Beru die gaan snel kapot)en starten als een tierelier.
Oudere gloeibougies gloeien ook trager op, tenminste dat idee had ik wel.
Wat je evt ook kan kontroleren is of er geen water in je dieselfilter zit of uberhaubt je dieselfilter vervangen als je dat nog niet gedaan hebt.
Als ie traag start kan je evt je koppelingspedaal intrappen, dan hoeft ie niet jouw bak rond te draaien scheelt een beetje weestand.
En je accu met een weerstandsmeter testen, bij min5 ben je ongeveer de 1/3 van je vermogen kwijt.
Goede raad is voorraad
draai er es een paar nieuwe gloeibougies in, dat lost het hoogstwaarshijnlijk op. Heb het zelfde probleem gehad met mn bx. die wilde vrijwel niet starten, en de gloeibougies deden het wel als ik ze op de accu aansloot… een setje nieuwe gloeipluggen en het probleem is opgelost.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hallo allen,
Gisteren niet online geweest, dus ik zal eerst proberen de afgelopen posts te beantwoorden.
-Kleppen gecontroleerd: Nee.
-Gloeibougies: Ze gloeien vrijwel meteen op. Vervangen kan altijd, en zal ongetwijfeld enige verbetering geven, maar of dat de volledige oplossing gaat zijn.
-Startmotor: De Franse zit er nog op, ik zal eens kijken vanavond of dat de goede is.
-Dieselfilter: Zit er nog niet zo lang in.
Toen ik de wagen kocht was het starten inderdaad ook wat lastiger (winter 2011-2012).
Toendertijd gebruikte ik de auto nog niet (had nog een tweede BX destijds). We hebben toen wel het een en ander gecontroleerd, maar niks vervangen. Toen ik na de kou weer eens trek had om er aan te beginnen, was starten ineens geen enkel probleem meer.
Afgelopen winter geen problemen gehad, maar volgens mij heeft het de hele winter niet gevroren afgelopen jaar.
Vanochtend eens geprobeerd of ze mee wilde naar het werk.
Vanmorgen rond een uur of 8, graadje of 4 in de plus:
Gloeien, starten, en lopen in de 2e slag.
Het kan natuurlijk ook gewoon een combinatie zijn van meerdere zwakke onderdelen.
Ik was zaterdag nog even bij de garage binnen gelopen (geen specialist, gewoon even willekeurig om de hoek, aangezien ik geen idee had hoeveel werk compressiemetingen zijn) en die gaven aan dat het toch wel een paar uur werk zou zijn om te meten. Met bijbehorende uurtarieven uiteraard.
Ik zal er ook eens goed over na gaan denken wat ik nu eigenlijk wil met de BX. Maak tegenwoordig nog maar weinig kilometers, en dan ligt de Diesel toch wat zwaar op de maag.
Goh ik lees het nu pas. Ik heb eigenlijk wel een beetje hetzelfde. Ook ik heb bijna de BX in de vrieskou moeten laten staan. Ook ik kreeg hem haast niet aan met startkabels en het vonkte beneden bij de startmotor . Ik heb uiteindelijk de plus-kabel helemaal vervangen, met die van een Berlingo. Die zat constructief een stuk beter in elkaar dan die van mijn BX. Alle contactpunten opgeschuurd en schoongemaakt, goed de accupolen opgeschuurd. Het maakt niet veel verschil maar met de kou wel het verschil tussen starten of niet. Ik kon nu tenminste goed doorstarten in de kou, want dat was zelfs met startkabels een probleem.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat FRVisser zegt. Loop eerst het hele spanningsgebied voor het starten eens langs en maak alles goed schoon, schuur contacten op en zet alles (ook de accupolen) in een lik vaseline. Kost niks en kan echt een wereld van verschil maken.
Zodra het kouder wordt onderscheiden de goede elektrische installaties bij diesels zich duidelijk van de slecht(e) (onderhouden).