Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Beste forumleden,
Vandaag van een Xantia overgestapt naar een C5.
A.s. donderdag wordt deze bolide opgehaald met inlevering van de Xantia.
Tijdens de proefrit heb ik alles gecontroleerd en aangevoeld.
Alles was wat mij betreft in orde.
Aangezien ik in het verleden met de Xantia regelmatig bezig was(om zo comfortabel mogelijk te rijden, denk b.v. aan schoonmaken van stappenmotor/gasklephuis, hydro spoelen/verversen, etc.)om hij/zij zo veilig mogelijk te maken, post ik deze topic.
Als de C5 voor mijn deur staat wil ik ook hier het één en ander controleren/onderhouden.
En nu mijn vraag: Waar kan ik het beste mee beginnen om dit liefje een goed leven te geven en uiteraard om mij een gerust gevoel te geven.
Joop.
Ten eerste gefeliciteerd met je aanstaande C5 en maar hopen dat ie brengt wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Dat zou best nog eens kunnen lukken, want de C5 is moderner, ruimer, heeft een betere standaarduitrusting op diverse gebieden en de wagen is “kloeker”.
Je vraag is wat moeilijk te beantwoorden,want e.e.a. hangt af van de onderhoudshistorie tot nu toe, alsook de km stand. Probeer te achterhalen of de wagen op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gekregen, dan zal er niet veel te doen zijn als ie, zoals je al aangaf, functioneert zoals het zou moeten. Dus ik zou zo op afstand niet iets kunnen roepen wat je nu preventief zou moeten doen; ga d’r eerst maar eens van genieten zou ik zeggen, de wagen is relatief zuinig en super comfortabel (vind ik) en als je er eens lang(re) ritten mee maakt, leer je’m beter kennen en dienen eventuele vragen of manco’s zich vanzelf aan. Dat laatste natuurlijk liever niet! Maar je hebt een goed type en bouwjaar en type; ik noem het zelf altijd Phase 2 van Phase 1, ofwel de latere bouwjaren van het eerste model. Veel kinderziektes zijn daar van fabriekswege danwel modificatie door de dealer al uit. Bonne Route!
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hertogjan,
Bedankt voor jou reactie, ik zal vanaf donderdag a.s. maar eerst eens lekker gaan toeren met deze bolide en alles goed gaan uittesten en aanvoelen.
Ik zal, zoals jij ook aangeeft, zeker proberen te achterhalen wat de onderhouds historie van deze C5 is.
Moet eerlijk bekennen dat ik het onderhoudsboekje niet heb ingezien, gewoonweg vergeten, maar komt wel goed.
Joop.
Break of berline?
Verder inderdaad een heerlijke auto.
Veel veilige kilometers ermee.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Joop,
Als je met de caravan op vakantie gaat, zul je wel merken dat ie meer benzine nodig heeft, dan de 1.8i.
Hij zal wel meer kracht hebben.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Dat de C5 2.0 meer nodig heeft dan de Xantia 1.8?
Want de C5 2.0 schijnt in het algemeen in de praktijk toch net iets zuiniger te zijn…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Joop 49 schreef:
.....
En nu mijn vraag: Waar kan ik het beste mee beginnen om dit liefje een goed leven te geven en uiteraard om mij een gerust gevoel te geven.Joop.
Onderweg naar huis eerst maar even tanken, dealers kennende zal de benzinemeter op reserve staan…..
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Voor EW: het is een Berline, persoonlijk vindt een de break/station niet zo mooi. Wel heel makkelijk voor een gezin wie met de auto op vankantie gaat, of als je een klusbedrijf hebt.
Voor JaapJ: tijdens de testrit zat er nog een kwarttank benzine in, maar zo gauw zij in mijn bezit is wordt deze tank nokkie vol gegooid.
Voor Makado: Caravan is absoluut niet mijn ding, maar als je met een caravan op vakantie gaat heb je toch een sterke auto nodig en daar zijn kosten aan verbonden.
Ook goed om te horen dat veel mensen tevreden zijn met de C5, uitzonderingen daargelaten, mijn vrouw vertelde mij dat ook al, zij had op internet wat recensies gelezen m.b.t. C5.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Inmiddels zo’n 200 km gereden, veelal op de snelweg naar mijn werk, alles werkt naar behoren tot zover.
Thuis komend van mijn werk met de bolide(wat een geweldige auto, ik vindt haar lekkerder afveren als de Xantia 2)en even gedoucht, toen weer de auto gepakt om boodschappen te doen.
Toen bleek dat zij in de 2e versnelling 3x happerde bij het gas loslaten voor een drempel en dat 3 keer, totdat ik de doorgaande weg opreed en daarna geen last meer had.
Idéé.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Mijn bak heeft wel eens een twijfelmoment zoals jij omschrijft.
Het ligt mogelijk aan de programmering van de bak, het gedrag kun je iets beinvloeden.
Door gas te geven en even gas los te laten en vervolgens weer gas er op schakelt de bak op. Wanneer dat laatste gas er niet op komt schakelt de bak (na even denken) terug.
Probeer dit eens te simuleren.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Het gaat om een handgeschakelde bak.
Daar zit het ‘m dus niet in. Kijk het nog even aan, maar misschien is het raadzaam om de gasklep te (laten) reinigen. En een benzine reiniger zijn C5’s bij tijd en wijle ook wel gek op.
Hoe lang is het geleden dat de olie ververst is?
Die van mij is daar namelijk nogal gevoelig voor.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Joop 49 schreef:Het gaat om een handgeschakelde bak.
Sorry Joop, ik las uit 2004 als aut 2004.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hertogjan: -Benzine reiniger is een goed plan, zal ik zeker binnenkort gaan doen.
-Gasklep/gasklephuis is toch zelf goed te doen?, gasklephuis demonteren en met remmenreiniger
schoonmaken. Dat kon iedergeval wel met de Xantia, wellicht is dit niet meer mogelijk bij C5.
EW: -De olie en filterwissel is niet te achterhalen maar zal ook dit binnekort gaan doen.