Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Goedenavond beste forumleden.
Paar weken geleden heb ik een blauw metallic serie 2 Turbo 2 erbij gekocht , als donor voor mijn eigen Turbo 2.Arjan Verkade hier op het forum heeft er al behoorlijk wat onderdelen vanaf gesnoept waar ik door de Vems in mijn CX niks meer aan heb.Ook zijn er mensen die al wat onderdelen van mij overgenomen hebben.Ben nu zelf nog bezig en een poging aan het wagen het goed lopende Turbo 2 motorblok uit te bouwen.Echter dit wil niet helemaal lukken , en aangezien ik hier al helemaal geen ervaring in heb is dit voor mij ter lering.Dit motorblok wil ik uitbouwen en uiteindelijk goed ingepakt weg leggen.Ik heb voor zover ik kan zien de motor bedrading geheel verwijdert.Het koelsysteem is ook los.De versnellingsbakhandels zijn ook los evenals de gaskabel.Verder heb ik hem opgebokt wat door de rottigheid al een hele klus was.De voorwielen liggen eraf en aan beide zijden zijn de splitpennen eruit kroontje eraf en dan komt het links en rechts een moer.En die zit enorm vast , wie kan me tips geven hoe ik dit los krijg.Hamer en beitel wil niet lukken.Mag aannemen dat ze los moeten en ik hierna de steekassen kan verwijderen ? waarna als ik de motorsteunen dan nog demonteer het blok eruit kan halen ? Voor de duidelijkheid wil hem met versnellingsbak en al eruit tillen.De gehele voorkant is al uit de auto geslepen ? Wie heeft er raad ?
Gr Patrick Kessels
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De auto weer op de voorwielen zetten, op de handrem en in de 1ste versnelling.
De moeren zijn sleutelwijdte 35, maar met 36 lukt het ook.
Die maat dopsleutel heb je dus nodig.
Dan of met een zware pneumatische slagmoersleutel of met een zwaar wringijzer met een eind pijp erop de moeren los trekken.
Succes met de klus.
P.s.
Het kan er alleen maar uit als motor/bak-combinatie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
die moeren kunnen behoorlijk vast zitten idd.
als je een goede luchtsleutel hebt moet het lukken.
desnoods de as tegenhouden met een grote pijptang.
anders zou ik een wringijzer pakken met een meter of twee verlengd met pijp.
en dan met de wielen op de grond.
en als laatste optie kun je ook nog de assen met naaf en al verwijderen inclusief de bovenste draagarm.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vergeet nog te zeggen dat je wel eerst even het naafdopje uit de velg moet halen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Hallo Forumleden.
Als deze los zijn en eruit zijn klopt het dan dat als de motorsteunen en uitlaat los zijn de motor met bak eruit te takelen zijn.De assen moeten er daarna mits dat gaat nog in zodat ik hem aan de oprit voor aan de weg kan rollen voor de oud-ijzer boer.
Gr Patrick
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Brandstofslangen al los?
Bij het demonteren van de linkeraandrijfas is er altijd de uitdaging het tripoidehuis van deze as uit de bak te krijgen.
Mocht het niet lukken, dan haal je de klemband los van de hoes en trek je de as uit het huis.
Om een stukje te rollen hoeven de aandrijfassen er niet meer in.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De motorsteunen kunnen trouwens pas echt los als het geheel al in een takel hangt.
Plaats anders even wat foto’s zodat we kunnen zien hoe ver je reeds bent.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Dag Rene.
Morgen middag ga ik er weer aan verder na mijn werk.Zoals ik al zei op dit gebied ben ik erg onervaren maar wil het me met deze sloper wel gaan leren er meer kennis in te krijgen.Zal morgen inderdaad een foto maken van hoe de wagen erbij staat.Hij is al behoorlijk geslacht in ieder geval . Ik weet ook niet of ik hem er van boven dalijk moet gaan uittakelen aangezien ik de gehele voorkant al heb weg geslepen.Maargoed dat zie ik zeer binnekort wel.Wil hem binnen nu en een paar dagen toch echt eruit hebben zodat ik de rest nog eruit kan halen.En daarna weg met het ding.
Brandstofslangen heb ik volgens mij inderdaad los.Er waren 2 slangen onder zo’n potje zal ik maar zeggen dit is volgens mij de brandstofdruk regelaar en op de soort van rail naar de injectoren of net erboven hier aan de linkerkant van het voor aanzicht van het blok zat er ook nog 1.Dat was ook nog een behoorlijke klus , die zaten ook erg strak vast.Voor wat ik kan zien zit niks van slangen nog aan het blok verbonden.
Voor die dopsleutels ga ik morgen eens op zoek op mijn werk , of ik ze daar kan lenen want die hebben we er denk ik wel.Anders even neuzen waar ik ze vindt maar dat komt wel goed
Groeten Patrick
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik weet niet over hoeveel opslagruimte je beschikt, maar ik zou de auto zo kaal mogelijk maken.
Bijvoorbeeld ook wielophangingen, stuurinrichting enz. demonteren.
Ik heb bijna alles dubbel, de CX is mijn dagelijkse auto.
Dus als er iets aan gaat mankeren, knap ik het reeds gedemonteerde onderdeel op en vervang daarna het op de auto.
De stilstand wordt hierdoor tot een minimum beperkt.
Hiervoor moet er wel aan minimaal twee voorwaarden worden voldaan, ten eerste ruimte om te sleutelen en voor opslag, ten tweede moet je een zelfsleutelaar zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dop 35 mm http://www.datona.nl/zware-kracht-dop-35-mm.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Hey Rene.
Plaats is geen probleem.Ik heb in de garage nog een behoorlijke zolder ter beschikking waarop ik straks het blok netjes ingepakt ga neerleggen.Tevens ook de rest van de onderdelen.Het wrak zoals ik het nu wel noemen kan , zou ik ook nog kunnen bewaren , maar dat doe ik niet het ding blijft altijd in zicht dan.Voornaamste voor mij is de motor met turbo omdat ze echt werkelijk fenominaal draaide.Dikke 100 Km mee gereden alvorens ik thuis was en het liep netjes.Arjan kan dit ook bevestigen hij heeft ze nog horen lopen.
Er zat bovendien een zwart leren interieur in waarvan een gedeelte nu bij de stoffeerder is.Dit word hersteld en komt na lang zoeken in mijn eigen zwarte Turbo 2.Hier zit nu echt een zeer mooi Vip visgraat interieur in , dat kan straks overigens weg compleet.Maargoed ik dwaal af de motor moet eruit en wel zo snel mogelijk dat de rest weg kan.
En dat sleutelen wil ik middels deze sloper graag leren
Gr Patrick
het enorme voordeel van niet slopen is dat de onderdelen keurig netjes geordend blijven.
zo doe ik het ook altijd, ik hou van een nette geordende werkplek
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Patrick Kessels schreef:En dat sleutelen wil ik middels deze sloper graag leren
Niemand is als sleutelaar geboren, zelfs Waterman niet.
Iedereen heeft ‘t moeten leren.
En dan is het volledig strippen van een sloper een heel goede leerschool.
Heeft zeker 2 voordelen, je weet daarna precies hoe jouw auto in elkaar zit èn je houdt een berg reserve-onderdelen over.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt, ik heb de mijne dan ook af laten draaien.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:
Niemand is als sleutelaar geboren, zelfs Waterman niet.
Iedereen heeft ‘t moeten leren.
Spreek voor jezelf
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986