Goededag,
Ik ben bezig met de restauratie van mijn DS21IEH. Ik wou me een nieuwe kabelboom bestellen maar er zijn een pak varianten voor DS21IE.
Ik ben me nu wat aan het verdiepen in het d-jectronic en wou vooral te weten komen of mijn configuratie van componenten correct is, nog origineel en uit 70/71 kwam (nodig voor de kabelboomwebsite). Er is immers wat gesleuteld aan modulator, drukvoeler, ... bij citroen doorheen jaren.
Mijn ds heeft chassisnummer 01FA5569
Coquenummer is 0057.xxxxx
Dit zou met een DS21IEH moeten overeenkomen volgens de lange.
Mijn DS heeft ooit rondgereden als DL-69-46 (Iemand die weet welk jaar met deze plaat kan overeenkomen?)
Mijn DS is oorspronkelijk in Nederland geleverd oktober 70. Zie bijgevoegde pdf.
Als je er de werkhandboek deel I op naslaat zijn er aantal mogelijke configuraties van injectiesysteem en wisselt het op een bepaald ogenblik enorm snel. Het kenteken is ondertussen geschrapt. Ik heb auto 2 jaar geleden gekocht van een Belgische handelaar.
1) 09/69 tot 07/70:
Modulator Boschnummer 02.800.000.11 (nog geen witte 12 polige stekker voor kabelboom)
Druksonde DX.144.263A
2) 07/70 tot 12/70:
Modulator Boschnummer 02.800.000.11 (12 polige stekker)
Druksonde DX.144.263B
3) 01/71 tot 04/71:
Modulator Boschnummer 02.800.000.11 (12 polige stekker) (ander intern citroen nummer, bosch nummer identiek)
Druksonde DX.144.263B
4) 04/71 tot 09/72:
Modulator Boschnummer 02.800.000.22 (12 polige stekker) (modulator met externe potmeter)
Druksonde DX.144.263A
introductie luchttempsensor
5) 09/72 tot :
Modulator Boschnummer 02.800.000.47 (12 polige stekker)
Druksonde 5.429.448P
Mijn huidige configuratie komt overeen met geval 4. Ik heb de temperatuursensor en de uitwendige potmeter. Echter mijn DS zou geleverd zijn in oktober 1970 en het systeem met tempvoeler en externe pot is pas in 71 op de markt gekomen?! Werd plaat al aangevraagd in Nederland voor auto werd geleverd? Iemand hier een verklaring voor of iemand die eens wil snuffelen in de boeken of onder het handschoenenkastje van zijn 70/71 DS naar nummer van de modulator? Het kan weer op zijn citroens zijn. Benieuwd of ik de enige ben en er dus gefoefeld is.
Het kan natuurlijk dat mijn volledige systeem omgebouwd is maar dit was dan niet volgende de handleiding van het werkhandboek waar andere stappen (andere componentnummers) werden gesuggereerd als drukvoeler of modulator de geest gaf.
Mss. dat iemand de auto nog kent of me kan helpen met het raadsel. Zijn er andere typische onderdelen waar gemakkelijk een productiedatum op te vinden/af te leiden valt. Mss. kom ik dan op andere manier aan juiste productiedatum.
Ik zou het nu graag wel weten wanneer hij van de band is gerold.
Kan nog brief schrijven naar Conservatoire natuurlijk maar daarmee weet ik nog niet of mijn injectiesysteem origineel is.
Groeten!








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het lijkt me dat deze injectie niet bij deze productiedatum hoort…
mijn ‘70 DS21ieh heeft chassisnr 01FA7878, dus iets hoger dan de jouwe.
modulator zonder potmeter, wel 12-polige stekker, geen luchttempsensor, druksonde niet origineel.
Op de eerste injecties zat een Bosch verdeler met (niet aangesloten) vacuumdoos, zo ook bij de mijne (inmiddels natuurlijk een 123).
Succes met de puzzel.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mdutre schreef:
Mijn DS heeft ooit rondgereden als DL-69-46 (Iemand die weet welk jaar met deze plaat kan overeenkomen?)
Dat is een “invoerkenteken” wat je kreeg bij het invoeren van een klassieker. Zo’n kenteken is dus niet in 1970 uitgegeven maar ergens in de jaren 90.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt op vwe.nl nog gegevens vinden als je het kenteken intoetst.
Eerste kenteken dateert van 02-10-1970.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Plaats eens wat foto’s van die auto aub, o.a. van het interieur. Wat voor binnenspiegel zit er in? Staat die op het dashboard of hangt ie aan de ruit? Deurklinken? Stuurwiel? Handremontgrendelingsknop? Details van onder de motorkap? welk type achterlichten? enz enz
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een brief naar het Conservatoire geeft natuurlijk wel uitsluitsel over het bouwjaar en type.
Het kan best zijn dat ze geboren is als DS21 en dat er later een 21IE van gemaakt is met onderdelen uit een later type ...
Wat voor motor zit er in? DX3? of misschien wel een DX5 (23IE)?












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben bang dat de kwaliteit te laag is om goed te kunnen lezen…
uit een eerdere tread:
“dag allen,
Vanavond eens de ECU eronder weggeschroefd en eens nader bekeken. Het blijkt een ECU van het eerste uur. Namelijk met het Bosch nr. 0.280.000.011, zonder enige markeringen (Citroennr. DX.144-906A). Nu schijnt daar volgens het handboek een druksonde bij te horen met het Bosch nr. 0.280.100.011 (Citroen nr. DX.144-263A).
Zoals jullie hiervoor al hebben kunnen lezen heb ik de druksonde met het Bosch nr. 0.280.100.023 (Citroen nr. DX.144-263B). Zou dit dan de oorzaak zijn van het hoge CO- en HC-gehalte in mijn uitlaatgas?
Volgende vraag is natuurlijk; wie heeft er een druksonde met het Boschnr. 0.280.100.011 (Citroen nr. DX.144-263A). Deze zou nl. wel moeten matchen met mijn ECU. Ik vindt nl. waarschijnlijker dat ze ooit er een andere druksonde op hebben geschroeft dan een andere ECU.
Ruilen met de druksonde die ik nu heb is natuurlijk ook een optie.”
en
“Nee in principe klopt mijn ECU niet met het bouwjaar (gaat om een paar maanden verschil). De ECU die er nu inzit schijnt tot juli ‘70 te zijn gebruikt/gelevert. Mijn auto is van mrt/april ‘71 dus…......als iemand een ECU heeft met het zelfde Bosch nr. maar met één of twee gele markers mag dat ook…..??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
robbedoes schreef:Bijgevoegd document kwam ik toevalligerwijs tegen. Geeft nog eens duidelijk
weer wat de verschillen waren in de injectiesystemen zo rond ‘71.Misschien had je dit nog niet.
mmm, forummogelijkheden zijn beperkt / danwel niet gebruiksvriendelijk. Max. 500 kb, max 800x600. En dan moet ik dus ombouwen van een oorspronkelijke pdf van 700 kb…..pppffff
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Wat extra gegevens van mijn auto die ik probeer te dateren.
Auto heeft injectiesysteem dat pas in april 71 is gelanceerd maar auto draaide al rond eind 70. Vandaar de puzzel.
Motornummer 0581000010 DX3
Chassisnummer 01FA5569
Coquenummer 0057.013634
Dit komt overeen met een IEBVH volgens le nuancier
http://www.nuancierds.fr/Conservatoire2bis.htm
Kleurplaatje geeft aan origineel gris nacré. kleur was enkel mogelijk voor een ie.
Zou eerste keer geregistreerd zijn oktober 70 volgens rdw.
Er is blijkbaar nog een carrosserienummer? Iemand die weet waar dat te vinden is bij een 21 injectie?
Auto is zeker opnieuw gespoten en er zit ook een ander dashboard in. ik heb een dashboard met slot wat ook niet conform is met bouwjaar.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vraag wel een beetje af of jouw hele auto niet van later is en is voorzien van een chassisnummer wat er éigenlijk niet in hoort….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Alle details lijken wel te kloppen dat het een 21 IE Pallas is.
Alleen zoals waterman al zegt, de vraag is of de nrs bij de auto horen…
De kleur kan natuurlijk ook gewijzigd zijn door het plaatwerk over te hangen.
In welk modeljaar kwamen ze bij bruin leder met het tapijt dat een aantal tinten donkerder is?
Kan het niet zijn dat de RDW bij de invoer een foutje heeft gemaakt met het inschatten van het bouwjaar?
En helemaal geen achteruitkijkspiegeltje. Niet op het dashboard, niet op het raam. Welk bouwjaar is dat?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
sorry, al genoemd…
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012