Ik raak intussen behoorlijk radeloos
Het volgende:
Sinds de kerst heb ik elektronische problemen: brandend acculampje, uitvallen van knipperlicht & remlicht & elektrische ramen & radio. Bij doormeten bleek dat de laadstroom rond de 11.75 Volt zat.
Wat ik heb tot zover gedaan:
- nieuwe accu (de oude was inderdaad dood, ‘zakte door zijn knieën’ indien laadstroom.)
- nieuwe dynamo 70A
- nieuwe kabel van stroomregelaar naar tellerbak (blauwe stekker nr. 4) / accu lampje doet het dus
- weerstand van de tellerbak bij acculampje is ook nog in orde, gemeten 81 Ohm (bij lampje verwijderd)
Bij de laatste check zat het voltage van de accu zo rond de 12,5 Volt, bij stationair 12,2 en bij gas sprong hij naar de 13,6. Dus als het goed is laad het nu eindelijk bij, maar echt sterk is de laadstroom ook weer niet?
Maar wat betreft de knipperlichten, elektrische ramen - dit doet het prima wanneer de auto alleen op contact staat, maar zodra ik de motor start doen ze niets meer, en blijven het niet doen. Wanneer ik de motor uitzet en weer opnieuw op contact werkt het weer. Hoe kan dat? Massa, relais en zekeringen blijken dus in orde te zijn, want het werkt allemaal wel op de contactstand.
Ergens lekstroom bij lopende motor? Contactslot stuk?
Kan nu niet met de auto rijden
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Contactslot gaar lijkt me 99% zeker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het contactslot is niet het meest betrouwbare onderdeel van een AX.
Spreek uit ervaring.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Gaan we naar de sloop! Ik hoop dat een nieuw werkend exemplaar de problemen oplost!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Om ‘t te proberen hoef je ‘m alleen maar even aan te sluiten.
Dus nog niet definitief monteren.
Dat kan je doen als je weet of het dan wel weer werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het is inderdaad het contactslot! Ik kreeg zojuist de tip: ‘beweeg je sleutel is heen en weer in het slot, wellicht een brak contact’. En jahoor, alles sprong weer aan!
Motor weer uitgezet, op contact - alles werkt, motor gestart - werkt niet meer, morrelen aan sleutel en alles springt weer aan.
Kortom, contactslot inderdaad naar de kaduuk. Bedankt voor de tips iedereen!
Tot voor kort was het electrisch deel van het contactslot via de dealer te koop. Voordeel is dat je je eigen sleutel houdt.
Als er interesse voor is kan ik er 1 leveren.
Hoi Tibor, bedankt voor je aanbod, maar ik heb al een nieuw contactslot besteld. Toch bedankt!