Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het persbericht komt eraan. Hier zijn al twee foto’s:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De eerste echte DS: de nieuwe DS 5
Het gonsde al langer van geruchten over groot DS-nieuws op de Salon van Genève in maart. De vraag was niet of, maar wanneer de DS-modellen met de kenmerkende grille van de DS 6WR en de Divine DS zouden worden uitgerust. De DS 5, het topmodel van de reeks, krijgt de eer om in Genève het spits af te bijten.
De verticaal geplaatste, gebeeldhouwde grille, de ‘Xenon Full-LED’-koplampen, het nieuwste touchscreen, krachtige motoren: allemaal nieuwe ontwikkelingen die bij de nieuwe DS 5 samengaan met alles wat de auto zo bekend heeft gemaakt, zoals het eigenwijze silhouet, het bijzondere design van carrosserie en interieur, het raffinement tot in de kleinste details en de bekende ‘cockpit’-bestuurdersruimte. Van Europa tot China, de DS 5 heeft op alles en iedereen indruk gemaakt. De nieuwe DS 5 legt de lat nog hoger met een nieuw front, een stijl die avant-gardistisch is gebleven, raffinement en oog voor detail. Daarnaast beschikt deze auto nog steeds over een dynamisch en sereen rijgedrag zoals we dat kennen van een DS, en topklasse technologieën ten dienste van het design en de prestaties. Kortom: een auto met een magnetische aantrekkingskracht.
Dit model wordt gepresenteerd op de Geneva Motor Show en zal vanaf juni 2015 in Europa te koop zijn. Yves Bonnefont, CEO DS, zegt erover: “De nieuwe DS 5 is meer dan een nieuwe auto. Het is de DS die onze merkidentiteit lanceert. 60 Jaar na de eerste DS heeft ook de nieuwe DS 5 nog alle DS-DNA in zich en maakt deze auto het mogelijk om ons doel luid en duidelijk te verkondigen: weer aanhaken bij de Franse topklasse!”
Bij een nieuw merk hoort een nieuw front
“Hij is vaak een rijdende concept car genoemd. De DS 5 is inderdaad een unieke creatie, die zowel expressief als hypnotiserend is. Voor de nieuwe DS 5 hebben we alle sterke en herkenbare elementen van de DS 5 willen behouden en de DS-stijl verder willen versterken. Het front is daar het meest sprekende voorbeeld van”, aldus Thierry Metroz, Directeur Design DS. Bij een premium auto is de neus inderdaad n van de belangrijkste kanten. De voorzijde van de nieuwe DS 5 heeft meer status en is karaktervoller met de verticaler geplaatste grille waarop het DS-logo – de DS Wings, knipoog naar de allereerste DS – trots prijkt tussen de nieuwe koplampen. De ‘DS Wings’-grille oogt krachtig door zijn zeshoekige vorm in een uniek, gebeeldhouwd en grafisch design. Hij heeft een chromen lijst - ter onderstreping van zijn elegantie - en hij eindigt via twee verlichte ‘wings’ in de koplampen.
Net als de DS 3 en de DS 3 Cabrio krijgt de DS 5 de nieuwe lichtsignatuur van het merk met nieuwe koplampen met LED- en xenontechnieken en nieuwe, scrollende richtingaanwijzers. De koplampen als edelstenen bieden uitstekende verlichting en zijn voornamelijk een illustratie van het verfijnde karakter van de DS en de aandacht die is besteed aan details! Ze werden afgelopen juli gelanceerd op de DS 3 en zullen overigens alle neuzen van de auto’s van DS gaan sieren.
Avantgardistisch design
Het nieuwe front - grille, koplampen en luchtinlaten aan de zijkanten - past bij de avantgardistische stijl van de auto. Vanuit iedere hoek bekeken heeft de nieuwe DS 5 een heel herkenbaar silhouet. Van de zijkant gezien is er n element dat de stijl van de auto benadrukt: de strakke, chromen strip van de uiterste hoek van de koplamp tot de voorste ruiten. Van achteren gezien ziet de nieuwe DS 5 er nog statiger uit door de royale spoorbreedte en de twee in de achterbumper ingebouwde uitlaatpijpen. De lichtsignatuur die gevormd wordt door zes lichtstroken zorgt er ook voor dat de achterkant fraai oogt.
Technisch hoogstandje
“De DS 5 is van meet af aan een andere interpretatie van premium. Een eigenwijze auto die niet in een hokje geplaatst kan worden! Voor mij is het een perfect samengaan van elegantie en techniek. Twee eigenschappen die tot hun volle recht komen in de nieuwe DS 5! Want zoals wel vaker bij premium merken kenmerkt de evolutie zich door details!” Eric Apode, Directeur Product & Development bij DS.
Een ergonomisch touchscreen en nieuwe online services
Het ‘high tech’-gevoel wordt versterkt door het touchscreen dat wordt gelanceerd in de nieuwe DS 5. Dit nieuwe systeem biedt eenvoudige toegang tot alle functionaliteiten van de auto, van navigatiesysteem tot audio, en maakt ook het interieur rustiger. Dit nieuwe scherm biedt ook de ‘New Mirror Screen’-functie die de gegevens van je smartphone kopieert zodat je deze applicaties veilig kunt gebruiken. Veiligheid en rust worden in de nieuwe DS 5 aangeboden in de vorm van de ‘DS Connect Box’ met het ‘Pack SOS & Assistance’, een baanbrekend systeem waarmee automatisch melding wordt gemaakt in geval van een ongeluk of bij pech en hulpdiensten wordt gemeld waar de auto zich bevindt. Momenteel rijden er meer dan 230.000 DS’en met dit systeem rond in Europa.
Voor wie nog meer comfort en veiligheid wil, zijn nieuwe pakketten samengesteld:
• Pack Monitoring: virtueel onderhoudsboekje (automatisch volgen van de kilometerstand en waarschuwing voor onderhoud), eco-driving (gepersonaliseerde adviezen op basis van de geconstateerde rijstijl) en verslag van het gebruik (waarin het gebruik van de auto wordt samengevat);
• Pack Mapping: plaatsbepaling van de auto, weergave van de ritten en informatie over het gebruik van de auto indien deze wordt uitgeleend;
• Pack Tracking: lokalisatie van de auto in geval van diefstal.
Tenslotte lanceert de nieuwe DS 5 ‘MyDS’, een mobiele app die iOS/Androïd-compatible is. Een app die de klant begeleidt onderweg en hem voorziet van intuïtieve en innovatieve service. Met MyDS krijgt de klant alle informatie over zijn auto, zijn privileges en speciale aanbiedingen voor DS-klanten.
Een scala aan uitrustingen voor veilig en comfortabel rijden
In de nieuwe DS 5 zijn de hightech uitrustingen ook niet vergeten en het merendeel daarvan is leverbaar vanaf het eerste uitrustingsniveau. Dodehoekdetectie SAM is toegevoegd aan het uitrustingsaanbod dat al bestond uit een Lane Departure Warning System en automatische uit- en inschakeling van grootlicht dat samen met de statische bochtverlichting voor een betere verlichting zorgt, Hill Start Assist, ESP met Intelligent Traction Control, een achteruitrijcamera en een Head-Up Display. Daarmee zijn er maar liefst tien veiligheidsuitrustingen leverbaar voor deze auto. Het comfort is niet achtergebleven met stoelen met een massagefunctie en elektrische geheugenstand, keyless entry (ook voor de achterportieren), verwarmbare buitenspiegels, een zelfdimmende binnenspiegel, ambiance- en instapverlichting, bi-zone automatische airconditioning, DENON HiFi systeem… De nieuwe DS 5 biedt bestuurder en passagiers dankzij deze voorzieningen een hoog niveau van veiligheid en comfort.
Steeds krachtigere motoren
De nieuwe DS 5 wordt geleverd met de nieuwste motoren van PSA. Van benzine tot diesel bieden alle voor de DS 5 leverbare motoren een groot vermogen (van 120 tot 210 pk) en tonen ze zich allemaal milieubewust (tussen 3,8l/100 en 4,3l/100km voor de diesel). En laten we ook de Hybrid4 motor niet vergeten: 90 g/km CO2 en een verbruik van 3,5l/100km bij een gecombineerd gebruik. Met deze prestaties positioneert de nieuwe DS 5 zich bij de beste auto’s uit het premiumaanbod. Bij de introductie kan de klant al kiezen uit vijf krachtige Euro6-conforme motoren die een koppel bieden van 240 tot 400 Nm. Dit aanbod zal eind 2015 worden uitgebreid met een motor met 210 pk: de THP 210 S&S.
Raffinement en oog voor detail, kernwaarden van DS
Zowel op het exterieur als op het interieur zijn de termen raffinement en oog voor detail van toepassing. Voor de DS 5, het vlaggenschip van DS, is dan ook alle knowhow van het merk ingezet. Geen detail is onopgemerkt gebleven! Zo zien we bijvoorbeeld bij de koplampen het DS-stramien die het front uniek maakt. Je ziet het ook in het gebruik van authentieke materialen zoals aluminium voor de portiergrepen, het metaal op de versnellingspookknop en het leder. Mooie materialen die op exclusieve en unieke wijze zijn toegepast zoals de zogenaamde horlogeband geschakelde ‘Bracelet’-bekleding van de met leder beklede stoelen. Overigens is de nieuwe DS 5 een van de weinige auto’s die drie leersoorten aanbiedt, zoals onder meer nappaleder en semi-anilineleer, een van de mooiste leersoorten ter wereld die zelden worden gebruikt in auto’s. Eén van de vijf verkochte DS 5 heeft semi-anilineleer dat op de ‘Bracelet’-wijze is verwerkt. Bij een nieuwe DS 5 horen nieuwe interieurmogelijkheden, zoals een nieuwe mogelijkheid tot het personaliseren van het interieur met stoelen in de twee kleuren zwart en safierblauw in de ‘Bracelet’ stijl en interieurdecors met het DS-monogrampatroon op de portieren en de middenconsole. Tenslotte komt er ook nieuwe carrosseriekleur uit: Bleu Encre, ofwel inktblauw, een subtiele kleur die de identiteit en de elegantie van de auto nog meer tot hun recht doen komen.
Een dynamisch en sereen rijgedrag
Op de weg combineert de nieuwe DS 5 dynamiek en rust. De onderstellen zijn sinds de lancering doorontwikkeld en bieden inmiddels nog meer comfort. Zo werken de schokdempers met de PLV-techniek (Preloaded linear valve) om hellingveranderingen te beperken en te zorgen voor een soepeler krachtovergang in de schokdemper. Tegelijkertijd hebben ze een langere slag. Daarmee vangt de nieuwe DS 5 oneffenheden in het wegdek beter op en is het trillingsniveau beduidend lager.
bron: persbericht DS Nederland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die grille maakt het er niet mooier op. Moet dan aan een model Renault denken.
Maar goed, eerst maar eens in het echt zien.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Om dit nou meteen een “New DS5” te noemen gaat wel wat erg ver.
Maar het ziet er niet verkeerd uit.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Velgen vind ik zeker al een verbetering, grille durf ik verwijzen richting (sorry) KIA, die nieuwe Sorento? Maar moet dat toch eerst eens in ‘t echt zien hoor.
Hopelijk in kleurenpallet een beetje frissere kleurtjes om te kiezen!
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nou nou, nieuw, nieuw… Ander grilletje en dat is het wel. Ik vind het eerder protserig dan chic.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wat wordt hier weer gekniesd, zeg! Stel, je hebt zelf een reeks producten die een eigen merk verdienen. Wanneer je dat merk dan lanceert, probeer je ook de goede kwaliteiten die die producten al hadden te bewaren, maar ga je toch niet roepen dat ze oud zijn? Natuurlijk zijn ze ‘nieuw’!
Bovendien: nieuwe grille, nieuwe koplampen, nieuwe velgen, nieuwe kleuren, deels nieuwe motoren, nieuwe bekledingsopties, nieuw touchscreen. Nieuw, nieuw, nieuw!
Edit: nieuwe schokdemping…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie eigenlijk alleen maar verbeteringen. Ik ben erg benieuwd wanneer ik een nieuwe DS5 als testwagen kan proberen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik vind het zo op het eerste gezicht wel wat. Heb hem bij voorbaat alvast naar boven geschoven op mijn lijstje van potentiële opvolgers van mijn huidige bijtellingscruiser.
Een beetje raar: een model wat niet meer citroen mag heten, daar wordt toch aandacht aan besteed op het citroen forum.
Nee, even eerlijk, ik vind dit geen ideale auto van binnen te krap (je zit met je knieën tegen het dashboard &met; je hoofd tegen de dakconsole) ondanks de forse buiten maten.
Ook het benzine motoren aanbod blijft sterk onder pijl, en het niet hanteren van hydropneumatische vering maakt dat het een model niets toevoegt ten opzichte van de C5.
Wel vind ik het dashboard en het meubilair goed smoelen
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Klik eens op ds-forum.nl...
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik vind de neus echt niet mooi.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Lichtunits vooraan vind ik niet mis, grille is een evolutie die te verwachten was men wil immers DS als apart (premium)merk in de markt plaatsen zonder verwijzing naar Citroën en dan is er natuurlijk geen plaats meer voor de dubbele chevron. Of het mooier of lelijker is zal te bezien zijn in real life maar de vorige vind ik ook net dat ietsje meer karakter hebben maar het blijft wel in alle geval een aparte en knappe verschijning.
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Ik vind het best mooi zo, vooral het grote DS embleem en de chrome rand rond de grille is fraai. De grille zelf had wat dunner gemogen wat mij betreft maar dat zal wel bewust zo gedaan zijn i.v.m de koeling. Verder vind ik het niet slechter dan wat het was.
Net als de ‘oude’ DS5 een mooie auto, ben nog steeds geen fan van de chromen strips op de motorkap. Geen first hand ervaring met het oude model, hooguit 5 minuten in gezeten, maar vond het interieur wat druk en krap overkomen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 12-06-2007
- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Eerlijk gezegd snap ik de negatieve emotie met betrekking tot het merk DS wel een beetje. Immers je bent Citrofiel en hebt wellicht een zwak voor de DS modellen, wellicht ben je zelfs een beetje trots omdat jouw merk met deze modellen op positieve aandacht kan rekenen en dan opeen is het ‘jouw’ merk niet meer.
Voor mensen van vreemde merken maakt het niets uit of er nu wel of niet Citroën op staat maar ja: Jij bent Citrofiel.
Ik snap het MERK DS dus ook niet. PSA mag best een Premium merk introduceren maar niet over de rug van onze Godin!
De DS5 heb ik altijd een fraaie Citroën gevonden, staat zelfs op mijn lijstje om ooit de XM te gaan vervangen maar dan moet er wel Citroën opstaan, kortom dat wordt er dus eentje uit 2014.Of toch een hydraulische C5?. Want ik ben wel verknocht aan het echte Citroën veer-comfort.
En of ik de DS 5 neus mooi vind? blijkbaar moet grille verwijzen naar de eerste ‘open bek’ DS en met een beetje fantasie klopt dat ook voor wat betreft de bovenzijde maar verder is de grille veel te (Audi) groot. Niks koeling gewoon een kwestie van indruk willen maken.
Maar het merk DS geeft Citroën wel de ruimte om weer een echte, avant-gardistische auto op de markt te brengen, zonder direct Premium te moeten zijn. Ala Cactus dus?
FB