Blijft wel lekker klinken. Die heb je volgens mij al ‘ns laten zien/horen Johan. Ik dat je met lange ritten zoveel geluid wel beu wordt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Nee, dat was een andere; zie halverwege de vorige pagina !! maar ik zo’n geluid wordt je, ook mijn inziens, gauw beu…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Zo klink dus een Sm uitlaat met de V8 erin
https://www.youtube.com/watch?v=E5CXwnoa5xY
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja, das toch net nog even iets beter dan de V6
Ik vindt het geen bijzonder geluid: Klinkt echt minder dan een “gewone” maserati V8, en je hoort nog meer “bijgeluiden” dan in een SM. Luister maar een naar een Ghibli , een Bora of Khamsin….
Vindt de motor wel bijzonder, uit historisch perspectief, maar een 3 liter V6 klinkt ....voor mij zoals het hoort, een beetje rauw en heel specifiek.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Peter, dat is ook niet zo gek. Een V8 onder 90 graden is geen odd-fire zoals de V6.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee. Deel maar 720 graden door 8, dan kom je uit op 90. Je kunt dus wel het blok verlengen met 2 cilinders, maar er moet wel een andere krukas in. Nokkenassen trouwens ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Odd fire krijg je door twee zuigers op 1 krukas wang te zetten. De hoek maakt volgens mijn niet uit
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat klopt niet helemaal
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De hoek maakt meestal wel uit.
Met “even fire” bedoeld men een motor waarbij de ontstekingsintervallen tussen alle cylinders gelijk zijn, bij een V6 dus om de 120 graden van de krukas, bij een 4 in lijn om de 180 graden en bij een V8 om de 90 graden.
Odd-fire wil zeggen dat dit niet zo is, bijvoorbeeld bij een v-twin met de beide drijfstangen op een kruktap.
De SM heeft ontstekingsintervallen van 90 en 150 graden, net zoals de eerste PRV’s bijvoorbeeld in de R30 en de Peugeot 604.
Later hebben ze bij de PRV’s de kruktappen “verzet”, d.w.z. de twee drijfstanglager wel naast elkaar gehouden, maar niet exact op dezelfde plaats maar elk 15 graden verschoven, zodat je toch een “even fire” v-6 krijgt met een 90 graden blokhoek.
To err is human, not to err is divine.
Voor wie er op zoek is, met de gewone uitlaat van Nouvolari http://www.nouvalari.com/exhausts_catalogue.php?page=2 is pas geleden een goede ervaring opgedaan. Ze passen goed en schijnen ook lekker te klinken. Dat laatste heb ik nog niet zelf gehoord, maar dat gaat niet lang meer duren. Er ligt er één klaar voor mijn auto.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl