Mijn intercooler zit onder de olie aan de buitenkant; de garage deed een rooktest en constateerde geen lekkage. Maar die olie zit er niet voor niets en hij is zo vies met dikke olieprut (aan de buitenzijde dus) dat hij ook minder goed zal koelen. Dus ik wil hem vervangen. Weet iemand of dat kan zonder de hele voorkant (bumper etc.) te verwijderen? Is dat een klein klusje of best wel enkele uren sleutelen?
Hartelijk dank voor jullie reactie(s). Loe
C4 2006 1.6HDi 230.000km
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Euhm een intercooler is een luchtwisselaar, ofwel een koeler die warme lucht afkoelt in een koude luchtstroom. Daar komt geen olie aan te pas.
Zie discussie onder Levensduur motoren afgelopen zaterdag. Komt het het niet uit je turbo? ik heb horen zeggen (het is niet daar genoemd) dat de pakkingen van turbo’s regelmatig lekken.
Ondertussen de intercooler vervangen. Best wel een klus; bumper er af is wel erg verstandig: dan kun je overal goed bij. Bij het verwijderen van de bumper is met name lastig de twee schroeven bovenin te bereiken (Torx 30).
Daarna de 2 bouten van de intercooler los en dan de beugel van de intercooler verwijderen (goed opletten hoe om hij zit: hij is asymmetrisch al is dat nauwelijks te zien). Dan moet de radiator los aan de bovenkant om zo ruimte te geven aan de radiator van de airco. En als laatste moet het gasklephuis verwijderd worden. Als dat allemaal is gebeurd dan kan de intercooler naar boven toe er uit worden gehaald. Al met al 2-3 uur werk. Ik heb begrepen dat er best wat vettigheid (olie) mag zitten in buizen van de intercooler; dat is niet abnormaal.
C4 2006 1.6HDi 230.000km
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Misschien een gekke vraag, maar waarom heb je je intercooler vervangen, toch niet omdat er olie op zat?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ik vermoed dat hij een beetje lek is (zweten) - waar komt anders de olie vandaan? De hele motor is kurkdroog alleen de intercooler zit onder de olieprut. En dat was zoveel dat hij helemaal verstopt zat, dus ook nauwelijks nog koelde. Dat was voor mij de reden om hem te vervangen.
C4 2006 1.6HDi 230.000km
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Je weet dat een intercooler alleen lucht bevat? Eventueel had je de intercooler ook kunnen schoonmaken met remmenreiniger of iets dergelijks.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Door een intercooler gaat in principe alleen lucht, maar in de praktijk komt er ook altijd een zweempje oliedamp/prut mee. Bij een lek in de intercooler hoopt de olie zich op waardoor er een vette plek ontstaat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nu, meer dan een jaar later, ben ik nog steeds blij dat ik de intercooler heb vervangen: alles is nog steeds mooi schoon en de motor rijdt zuiniger: toen 1300 km op een tank, nu 1500 km op een tank.
C4 2006 1.6HDi 230.000km