1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
lege accu CX
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 18 februari 2015 01:00 PM

Hallo,

Vanmorgen wilde ik gaan rijden met de CX maar ze sloeg 1 keer aan, sloeg daarna weer af en wilde vervolgens niet meer starten confused . Bij startpogingen storf het geluid ook langzaam weg. Vermoedelijk dus de accu die leeg is. Met hulp van de buurman hebben we met startkabels de boel weer aan de praat gekregen. Op het moment maak ik geen gebruik van het kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting maar ik rij weinig met de auto (ongeveer 1 x per week 20 a 25 minuten; blijkbaar is dat te weinig) Heeft iemand een idee hoe vaak en hoe lang ik het beste kan rijden om te voorkomen dat de accu leeg raakt? Verder vraag ik me ook af hoelang een accu ongeveer mee gaat. Die er nu in zit is een onderhoudsvrije accu uit 2013.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 februari 2015 04:16 PM
  [ # 1 ]

Die tijden zouden genoeg moeten zijn als alles in goede staat is. Een accu gaat 5 tot 10 jaar mee..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 18 februari 2015 05:23 PM
  [ # 2 ]

Okee, vreemd. Misschien dan toch problemen gehad omdat ik al lange tijd achter elkaar zo weinig rij (nooit eens een langere rit ertussen) en misschien de combinatie met de lage temperatuur vanmorgen. De motorkap zat onder het ijs toen ik weg wilde rijden. Ik heb de kans waar genomen om deze middag maar eens een uurtje te rijden met inmiddels temperaturen boven nul. Ik moet zeggen dat de CX nu prima start en rijdt. Geen idee dus waarom ze er vanmorgen geen zin in had. Ik denk zelf toch aan iets met de accu omdat hoemeer startpogingen ik deed hoe minder startgeluid er te horen was. Voor zover ik kan nagaan is de dynamo gewoon goed. Wellicht toch teveel ontlading van de accu geweest.

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 18 februari 2015 05:53 PM
  [ # 3 ]

Vervelend als je de auto wat minder gebruikt dat ze het dan niet doet als je er mee weg wil. Sad

Als je de auto wegzet misschien dubbel checken of er geen binnenverlichting meer blijft branden of het handschoenenkastje bijvoorbeeld open is blijven staan, radio aan oid? Dat wil met een week de accu wel leeg trekken.

Er kan ook een lekstroom ergens zijn. Dat merk je niet als je dagelijks rijdt.

Misschien een overweging om de min pool van de accu los te halen als je de auto langer wegzet. En als je dat teveel gedoe vindt een massaschakelaar (laten) inbouwen.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 februari 2015 06:42 PM
  [ # 4 ]

Je kunt de accupolen en klemmen goed schoonmaken. Ook de laadspanning controleren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 18 februari 2015 08:58 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips. Ik zal dit allemaal nog eens nalopen. Zal zeker geen kwaad kunnen. Als ik nou echt heel lang niet ga rijden zou ik inderdaad de min pool los kunnen halen. Moet ook nog eens goed nadenken wat ik met de toekomst wil. Ik heb deze winter tot nu toe dermate weinig gereden (veel minder dan ik me voorgenomen had) dat ik net zo goed de auto had kunnen stallen en dan opgaan voor het kwarttarief. Stof tot nadenken dus Laughing

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 februari 2015 09:09 PM
  [ # 6 ]

Heb je wel je laadspanning gecontroleerd?
Hoe hoog is die bij een draaiende motor, eventueel toerental iets verhoogd dan stationair.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 februari 2015 09:13 PM
  [ # 7 ]

als je start, en 20 minuten rijdt in de stad met stil staan enzo.
Je hebt jje verlichting aan de achterruit verwarming.
Dan kan het wel eens te weinig zijn om die accu weer goed op te laden na starten in de kou.

Dus inderdaad, checken op lekstroom! Heb je auto radio waar klokje nog van brand bv?? Ik had er een keer een, trok half ampere.

En even de kwaliteit van je accu checken. Ik heb meerdere keren mee gemaakt dat een accu na een jaar al weer stuk was.

ALs je start, de motor loopt met toeren moet je 14,4 volt meten. Zou ik ook even doen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 19 februari 2015 01:00 AM
  [ # 8 ]

Kijk ook even na welk type accu er in de auto zit. De kans is groot dat er gewoon een lood-calcium (Pb-Ca) accu in zit, maar als er een calcium-calcium accu in is gelepeld moet je laadstroom minimaal 14.2V hebben. Als je laadstroom minder dan die waarde is, raakt de accu langzamerhand uitgeput.

Overigens lijkt jouw probleem erg op wat ik zelf ook een keer heb gehad met mijn Athena. Toen bleek dat niet de accu het vaantje gestreken had, maar dat het venijn in de startmotor zat (bendix vast of niet meer lekker soepel). Het had op het eerste gezicht alles weg van een lege, verzwakte accu maar de accu bleek uiteindelijk dus gewoon vitaal Smile.

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 19 februari 2015 09:34 AM
  [ # 9 ]

Bedankt ook weer voor deze tips, ik zal er nog eens goed naar kijken/ meten. Moet wel zeggen dat ik de rest van de dag geen problemen meer heb gehad. Gisteren avond ook nog weer even geprobeerd te starten met inmiddels koude motor. Dit ging nu wel perfect (nadat ik in de voormiddag dus een uurtje gereden had). Ik hou het in de gaten of de klachten terug komen. In elk geval lijkt er niets onnodige aan te blijven staan in de auto qua radio, verlichting ect. Alleen uiteraard het klokje van het dashboard, die blijft het altijd doen.

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 21 februari 2015 03:53 PM
  [ # 10 ]

Ik heb na 2,5 dagen stilstand een meting gedaan. De accu geeft 12,26 volt aan. Bij draaiende motor met een heel klein beetje choke erbij is dit 14,42 volt. Lijken me dus prima waardes. De CX start nu ook weer prima. Ik denk toch dat het de combinatie was van te lege accu (te lang te weinig gereden/ korte ritjes gemaakt en de kou die ochtend.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 21 februari 2015 06:00 PM
  [ # 11 ]

Nou ben ik niet helemaal met je eens 12,2 is te weinig naar mijn idee. Grof gezegd heb je dan halve capaciteit.
Zou rond de 12.6 moeten zijn.

14,4 is prima!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 februari 2015 07:36 PM
  [ # 12 ]

Een beetje een garage bedrijf heeft tegenwoordig een apparaatje waar ze de accu mee kunnen testen, dan weet je direct hoeveel % er nog over is, onder de 50% is vervangen.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 februari 2015 08:55 PM
  [ # 13 ]

eens met verkuilm dat 12,26 mager is(je kunt de auto niet een week stilzetten dan)

mogelijke oorzaken:
accu aan het einde
lekstroom/veel verbruik bij stilstand.
gemeten met een klote meter.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 februari 2015 09:56 PM
  [ # 14 ]

Kan je de accu niet gewoon eens een nacht aan de lader hangen?
Dan weet je zeker dat ie vol zit…

Ik heb tot 2x toe gehad dat ik na wat gepruts met de BX het contact heb aangelaten.
Paar dagen later pas ontdekt. Accu echt helemaal dood…
Accu aan een zware lader gehangen, wou niet meer laden dan 5A. Heeft 2 dagen geduurd.
Ik had er een hard hoofd in, maar de auto start weer als de beste en houdt ook voldoende capaciteit.
En dat tot 2x toe! (Durac van de Gamma)

En ik heb met de DS wel eens gehad dat ik na stroef starten een nieuwe accu heb geplaatst omdat die al een paar jaar oud was.
Daarna nog steeds af en toe suf ronddraaien. Dat was dus de startmotor…

Moraal van het verhaal: Het kan lang duren voordat een accu weer volledig is bijgeladen en het kan inderdaad ook nog een suffe startmotor zijn…
Er staan af en toe leuke laders bij Lidl en Aldi voor een prikkie als je die nog niet hebt…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 februari 2015 09:59 PM
  [ # 15 ]

Waarom moeilijk? Wink
Meten is weten, oftewel met een accu meet apparaatje weet je direct of de accu aan vervanging toe is. Is die goed ga je verder zoeken.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook