1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Berlingo start moeilijk
björn de nolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 07-01-2015

Gepost: 08 januari 2015 10:31 PM

hallo,
sinds 2004 rijd ik met een 1.9diesel berlingo met nu 135000km op de teller.
nu heb ik echter startproblemen bij koud weer.
deze problemen komen ‘s morgens voor bij temperaturen rond het vriespunt.
de moor slaat met moeite aan maar eens gestart mag ik hem stilleggen en terug starten zonder problemen, maar na 8u niet gestart te hebben en het is koud weer hetzelfde probleem.
de gloeikaarsen zijn nagekeken en de batterij is een nieuwe.
nu heb ik op enkele forums al gezien dat ik niet de enige ben met dit probleem.
de meeste reacties die ik al gelezen heb spreken over de klepspeling die na verloop van tijd niet meer goed is.
mijn garagist gelooft dit slechts maar half omdat hij vindt dat het een beetje vergezocht is.
maar als ik de reacties mag geloven zou het wel eens dat kunnen zijn.
heeft er iemand ervaring op gebied van klepspeling die niet goed was en daardoor in de winter startproblemen had?
of als er eventueel een andere oorzaak zou kunnen zijn?
de garagist dacht aanvankelijk dat de mazout afliep, heeft dan een terugslagklepje gemonteerd maar het probleem blijft.
als ik de wagen binnen zet heb ik geen problemen om te starten.

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012

- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Gepost: 08 januari 2015 10:49 PM
  [ # 1 ]

hallo

zelf rij ik een xsara 1.9D heeft nu 546000 km achter de wielen.
ik houd de kleppen goed in de gaten door ze regelmatig te controleren.
ik weet uit ervaring en met name in de winter dat als de 1.9D slecht start de inlaat kleppen veel te krap staan.
wat mij is opgevallen na al die jaren dat de uitlaat kleppen altijd goed zijn ik heb daar nog nooit de vulplaatjes moeten wisselen.
Maar de inlaatkleppen slijten enorm in, ik rijd nu ongeveer een jaar met een elektrisch afgekoppelde EGR klep en het lijkt er op dat de inlaat kleppen wat langer meegaan maar of dat er wat mee te maken heeft weet ik niet.
kortom ik zou toch eerst de kleppen controleren

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2015 10:52 PM
  [ # 2 ]

Het verhaal van de klepspeling klopt gewoon. De DW8 motor heeft hier ‘last’ van. Mijn Berlingo start nu ook alweer geruime tijd op twee poten bij een koude start. Hoog tijd om de kleppen te (laten) stellen.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 25 januari 2015 12:16 AM
  [ # 3 ]

Mijn Berlingo (2003) start ook slecht, maar er staat slechts 9 volt op de gloeikaarsen.
Ik wijt het daaraan (zoals ik in een ander topic al aangaf).

Wat is de invloed van warm/koud op dat kleppen speling verhaal?

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2015 04:28 PM
  [ # 4 ]

Bij onvoldoende klepspeling zijn de symptomen starten op drie of minder cilinders, waardoor de auto in het begin erg rot loopt en sterk rookt. Eenmaal een klein eindje gereden is het over en doen alle cilinders weer mee.

Profiel  
 
CloudsOnElektricity
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 23 februari 2015 05:59 PM
  [ # 5 ]

Had net hetzelfde probleem, opeens in de winter (november 2013) slecht starten. Naar de garage=>gloeikaarsen vervangen nog steeds niks=>kleppen vervangen, nog steeds niks=>leidingen vervangen, nog steeds niks, ondertussen kwam de maand december eraan.=>brandstofpomp vervangen, nog steeds niks,=>relais vervangen, nog steeds niks en de stond nog steeds bij de garagist die met zijn handen in zijn haren stond.Alles opnieuw overlopen andere gloeikaarsen gestoken hij starte toch al iets beter tuurlijk januari was voorbij.Zachte winter en met een uitleg van de kleppen moeten nog aanpassen. Vele euros kwijt. De zomer lekker uitgereden tot de winter van 2014 eraan kwam. Dus 1 jaar later nog steeds hetzelfde probleem.Tot ik op deze forum terecht kwam en steeds terug gewezen werd op de kleppen. Terug naar de garage, daar de uitleg gedaan van op de deze forum maar die wilde van niks meer weten. Andere garagist het verhaal opnieuw gedaan en 2dagen nadien was de wagen gemaakt.Met als het probleem de kleppen te strak aangespannen. Daarom bedankt voor de goede forums hier.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 februari 2015 07:42 PM
  [ # 6 ]

Welkom nice day

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 23 februari 2015 09:13 PM
  [ # 7 ]

Wat kost dat zo ongeveer, dat kleppen stellen?

Grt.
Roger

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012

- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Gepost: 23 februari 2015 11:29 PM
  [ # 8 ]

hallo Roger

ik heb maar een keer de citroen garage de kleppen van mijn xsara laten stellen dat was in 2005 het koste toen 364,41 euro (incl btw) hierin zat wel een apk van 22,68 ex btw.
reden dat ik het toen heb laten doen was dat ik de auto nog niet zo lang had en deze klus niet aan durfde.
de jaren daarna heb ik het wel zelf gedaan, is heel goed zelf te doen als je maar schoon en nauwkeurig werkt
vorige week heeft mijn xsara 1.9D de 550000 km gepasseerd en ga binnenkort de kleppen weer controleren.
op tijd kleppen controleren,olie verversen en filter, distr.b.riem dan gaat de motor lang mee

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 23 februari 2015 11:36 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor je reactie H. Van Zandvoort,
Ik las in de Haynes manual dat de nokkenas eruit moet…..
Bij mijn Volvo 900 is zo’n klus goed te doen. De motor in de lengte heeft zo zijn voordelen.
Ik zal een Citroën specialist in de buurt een vragen wat het kost. Dan kan ik overwegen wat te doen.

Grt.
Roger

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2015 11:37 PM
  [ # 10 ]

Let er op dat het stellen bij een DW8 gecompliceerder is dan bij bij een TUD!

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 23 februari 2015 11:44 PM
  [ # 11 ]
graddus schreef:

Let er op dat het stellen bij een DW8 gecompliceerder is dan bij bij een TUD!

TUD ??

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2015 11:47 PM
  [ # 12 ]

Of hoe heet zo’n ding, het oude model 1.9D zoals in de allereerste Berlingo’s.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 februari 2015 11:54 PM
  [ # 13 ]

TUD is 1.4 en 1.5L
XUD zocht je

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2015 11:55 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 februari 2015 12:00 AM
  [ # 15 ]

Hufterproof blok, zat zelfs in de Niva

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook