hallo,
sinds 2004 rijd ik met een 1.9diesel berlingo met nu 135000km op de teller.
nu heb ik echter startproblemen bij koud weer.
deze problemen komen ‘s morgens voor bij temperaturen rond het vriespunt.
de moor slaat met moeite aan maar eens gestart mag ik hem stilleggen en terug starten zonder problemen, maar na 8u niet gestart te hebben en het is koud weer hetzelfde probleem.
de gloeikaarsen zijn nagekeken en de batterij is een nieuwe.
nu heb ik op enkele forums al gezien dat ik niet de enige ben met dit probleem.
de meeste reacties die ik al gelezen heb spreken over de klepspeling die na verloop van tijd niet meer goed is.
mijn garagist gelooft dit slechts maar half omdat hij vindt dat het een beetje vergezocht is.
maar als ik de reacties mag geloven zou het wel eens dat kunnen zijn.
heeft er iemand ervaring op gebied van klepspeling die niet goed was en daardoor in de winter startproblemen had?
of als er eventueel een andere oorzaak zou kunnen zijn?
de garagist dacht aanvankelijk dat de mazout afliep, heeft dan een terugslagklepje gemonteerd maar het probleem blijft.
als ik de wagen binnen zet heb ik geen problemen om te starten.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo
zelf rij ik een xsara 1.9D heeft nu 546000 km achter de wielen.
ik houd de kleppen goed in de gaten door ze regelmatig te controleren.
ik weet uit ervaring en met name in de winter dat als de 1.9D slecht start de inlaat kleppen veel te krap staan.
wat mij is opgevallen na al die jaren dat de uitlaat kleppen altijd goed zijn ik heb daar nog nooit de vulplaatjes moeten wisselen.
Maar de inlaatkleppen slijten enorm in, ik rijd nu ongeveer een jaar met een elektrisch afgekoppelde EGR klep en het lijkt er op dat de inlaat kleppen wat langer meegaan maar of dat er wat mee te maken heeft weet ik niet.
kortom ik zou toch eerst de kleppen controleren
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het verhaal van de klepspeling klopt gewoon. De DW8 motor heeft hier ‘last’ van. Mijn Berlingo start nu ook alweer geruime tijd op twee poten bij een koude start. Hoog tijd om de kleppen te (laten) stellen.
Mijn Berlingo (2003) start ook slecht, maar er staat slechts 9 volt op de gloeikaarsen.
Ik wijt het daaraan (zoals ik in een ander topic al aangaf).
Wat is de invloed van warm/koud op dat kleppen speling verhaal?
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bij onvoldoende klepspeling zijn de symptomen starten op drie of minder cilinders, waardoor de auto in het begin erg rot loopt en sterk rookt. Eenmaal een klein eindje gereden is het over en doen alle cilinders weer mee.
Had net hetzelfde probleem, opeens in de winter (november 2013) slecht starten. Naar de garage=>gloeikaarsen vervangen nog steeds niks=>kleppen vervangen, nog steeds niks=>leidingen vervangen, nog steeds niks, ondertussen kwam de maand december eraan.=>brandstofpomp vervangen, nog steeds niks,=>relais vervangen, nog steeds niks en de stond nog steeds bij de garagist die met zijn handen in zijn haren stond.Alles opnieuw overlopen andere gloeikaarsen gestoken hij starte toch al iets beter tuurlijk januari was voorbij.Zachte winter en met een uitleg van de kleppen moeten nog aanpassen. Vele euros kwijt. De zomer lekker uitgereden tot de winter van 2014 eraan kwam. Dus 1 jaar later nog steeds hetzelfde probleem.Tot ik op deze forum terecht kwam en steeds terug gewezen werd op de kleppen. Terug naar de garage, daar de uitleg gedaan van op de deze forum maar die wilde van niks meer weten. Andere garagist het verhaal opnieuw gedaan en 2dagen nadien was de wagen gemaakt.Met als het probleem de kleppen te strak aangespannen. Daarom bedankt voor de goede forums hier.
Welkom
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wat kost dat zo ongeveer, dat kleppen stellen?
Grt.
Roger
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo Roger
ik heb maar een keer de citroen garage de kleppen van mijn xsara laten stellen dat was in 2005 het koste toen 364,41 euro (incl btw) hierin zat wel een apk van 22,68 ex btw.
reden dat ik het toen heb laten doen was dat ik de auto nog niet zo lang had en deze klus niet aan durfde.
de jaren daarna heb ik het wel zelf gedaan, is heel goed zelf te doen als je maar schoon en nauwkeurig werkt
vorige week heeft mijn xsara 1.9D de 550000 km gepasseerd en ga binnenkort de kleppen weer controleren.
op tijd kleppen controleren,olie verversen en filter, distr.b.riem dan gaat de motor lang mee
Bedankt voor je reactie H. Van Zandvoort,
Ik las in de Haynes manual dat de nokkenas eruit moet…..
Bij mijn Volvo 900 is zo’n klus goed te doen. De motor in de lengte heeft zo zijn voordelen.
Ik zal een Citroën specialist in de buurt een vragen wat het kost. Dan kan ik overwegen wat te doen.
Grt.
Roger
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Let er op dat het stellen bij een DW8 gecompliceerder is dan bij bij een TUD!
graddus schreef:Let er op dat het stellen bij een DW8 gecompliceerder is dan bij bij een TUD!
TUD ??
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Of hoe heet zo’n ding, het oude model 1.9D zoals in de allereerste Berlingo’s.
TUD is 1.4 en 1.5L
XUD zocht je
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, die
Hufterproof blok, zat zelfs in de Niva
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017