ziet er mooi uit!! had dit zelf nog niet eerder gezien;wel over gelezen!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat doet die compressor ?
Schijt aan originaliteit.
PERST lucht in de verbrandingskamer,daardoor kan er ook meer brandstof aan toegevoegd worden:deze verhoging van de hoeveelheid lucht en benzine geeft meer power !!
zonder compressor: 83 PK
met compressor: 102 PK (bij volgas)
principe als turbo
verschil:
turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen
compressor d.m.v. een riem/v-snaar (zie foto)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat DS-taxi’s in Parijs met een dergelijke compressor waren uitgerust. De reden daarvan is me echter niet bekend.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik zou de precieze werking van die Compressor weleens willen weten.
Ik zie bijvoorbeeld op de foto een olieleiding (?) op een soort *spruitstuk* zitten van dat apparaat…..vreemde plek : .....ik neem aan dat die V-riem op een soort *versnellingsbakje* zit aangesloten die een soort turbine met hoog toerental in werking zet….die daardoor weer de aangezogen lucht met hoge druk de verbrandingsruimte instuurt ?
Je kan op twee manieren extra vermogen creeeren, via een Turbo of via een Compressor. Beiden doen ze hetzelfde, ze blazen samengeperste lucht in de verbrandingskamers. Echter een Turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor en heeft dus toeren nodig om op gang te komen terwijl een compressor aangedreven wordt door de motor zelf en dus meteen werkt.
Voordeel van een turbo is dat geen vermogen kost om deze aan te drijven, nadeel is dat je eerst toeren moet hebben om van dat vermogen gebruik te kunnen maken.
Voordeel van een compressor is dat het vermogen altijd beschikbaar is, nadeel is dat het vermogen kost om de compressor aan te drijven.
De Franse Gendarmerie had vroeger compressor aangedreven DS’en. Deze werden, als ik het me goed kan herinneren speciaal aangepast voor de Gendarmerie en waren ze niet af fabriek beschikbaar voor het normale publiek.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Er stond een Chapron DS met compressor op Citromobile, echter de compressor was niet aangesloten. Weet iemand of dit de 83 -> 102 pk verbetering geeft? Ik vond het wel boeiend eruit zien.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat zal natuurlijk allemaal afhankelijk zijn van het soort compressor en ook van de motor waar ie op wordt gezet. Niet elke DS motor heeft 83 pk tenslotte, volgens mij is dat de waarde van de laatste langeslagmotoren…
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het was zeker een langeslagmotor, op een 2e neus DS dus het zal wel een van de laatste types zijn geweest.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De DS-en waar de Gendarmerie mee reed, waren voorzien van 2100-blokken, met compressor. Die 2100-blokken hadden zonder compressor echt al meer dan 83 pk….
Citroen!