Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 15-02-2010
- XM V6.24
- CX GTi
- XM V6.24
Ik ben bezig om de diverse types XM-veerschotel te inventariseren.
Heb ik hier een compleet overzicht, of is er maar één versie voor de normale vering?
- normale vering met een kleine moer
- normale vering met een grote moer
- hydractive vering met een kleine moer
- hydractive vering met een grote moer
En wat zijn de maten van de verschillende topmoeren en de dikte van de diverse leidingen?
Zijn er andere uiterlijke kenmerken of staan er nummers op die het type aangeven?
Het wordt dan een stuk eenvoudiger om de juiste te vinden in een stapel losse onderdelen.
Alvast hartelijk dank voor de info.
Citroën CX 2000, 1976
Citroën CX 2000 Super, 1976
Citroën CX GTi, 1983
Citroën CX 25 GTi Automatic, 1987
Citroën CX 25 GTi Turbo 2, 1988
Citroën XM V6.24 (Phase1), 1990 + 1993
Citroën XM V6.24 (Phase2), 1995
Citroen DS3 1.6 e-HDI, 2012
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het handigst is dat op te zoeken op http://www.service.citroen.com.
Zo ingewikkeld is het niet:
Twee zuigerstangstangdiktes, dus ook twee types moeren. Vuistregel: dikke stangen bij dikke motoren.
Hydractieve schotels hebben de dikke extra hydrauliekleiding, die de non hydractieve types niet hebben.
Je kan die aansluitingen gewoon afblinden als je zo’n schotel op een non hydractief wil toepassen.
De dunne stang met hydractief komen het meeste voor.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb er ondertussen al de nodige in mijn handen gehad. Wat Jan noemt zijn de belangrijkste kenmerken.
Ik heb de dikke zuigerstang nog alleen gezien in combinatie met hydractief. Lijkt logisch, want ik denk dat non-hydractief alleen op de kleinere motoren (2 liter non-turbo en 2.1 td) is geleverd. Dus wat jij veronderstelt Theo, is volgens mij juist.
Er zijn nog een paar subtielere verschillen:
De schotels voor XM type 1 en type 2 zijn verschillend qua constructie: Volgens mij hebben type 2 schotels meer laspunten (puntlassen?) waarmee de kop aan de veerschotel vast zit. Geen idee of type 1 en type 2 schotels uitwisselbaar zijn.
Daarnaast bestaan schotels zonder en met een stalen rand die doorschieten moet voorkomen. In het eerste geval komt de manchet om de veerpoot om een rubber rand aan de onderkant van de veerschotel. In het tweede geval om de stalen rand. Ik weet niet of dit met type 1 en type 2 overeenkomt.
Met andere woorden, een compleet overzicht zou welkom zijn, zeker voor het magazijn!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
par eXeMple! schreef:
Daarnaast bestaan schotels zonder en met een stalen rand die doorschieten moet voorkomen. In het eerste geval komt de manchet om de veerpoot om een rubber rand aan de onderkant van de veerschotel. In het tweede geval om de stalen rand.
Dat lijkt me wishful thinking. Nog nooit tegengekomen.
Volgens service.citroen.com:
Type I en II geen hydractief: Linkerveerschotel: No. 5271 A3; moer M16.
Type I en II Hydractief: Linkerveerschotel: No. 5271 90; moer M16
Type I en II Hydractief: grote motoren: No. 5271 88; moer M18 (dus dikke zuigerstang)
Als je precies wilt weten met welke motoren dikke stangen werden toegepast moet je zelf maar even het huiswerk doen op service.citroen.com.
Kijk vooral ook hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209407/#1378501
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
JanSr schreef:par eXeMple! schreef:
Daarnaast bestaan schotels zonder en met een stalen rand die doorschieten moet voorkomen. In het eerste geval komt de manchet om de veerpoot om een rubber rand aan de onderkant van de veerschotel. In het tweede geval om de stalen rand.
Dat lijkt me wishful thinking.
Nope. Die zijn er wel degelijk. Misschien laatste XM jaren? Als ik in het magazijn ben dan maak ik foto’s de verschillen.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Welk nummer volgens service.citroen.com? De onderdeelnummers voor de veerschotels zijn nog immer dezelfde.
indien er gemodificeerde types zouden zijn moet je dat aan het onderdeelnummer kunnen zien.
Type II dikke motor is nog steeds No: 5271 88 voor links en 5271 89 voor rechts.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Op het XM club forum lees ik het volgende van Aad van Eijk (degene die de schotels opnieuw vulkaniseert):
De bevestigingsrand van de harmonica hoes tot +/- 97 met een rubber rand en na 96 van metaal.
Dit komt overeen met mijn eigen waarnemingen.
Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Grappig. Nooit gezien. Wel heel laat tot inkeer gekomen.
Maar ook als deze bezwijkt gaat hij nog een flink eind omhoog. Dus toch nieuwe motorkap?
Ik heb er een keer eentje doorgezaagd: Duidelijk nog met rubber.
En dan ook nog zonder het onderdeelnummer te wijzigen.
Dat valt te kenschetsen als logistieke heiligschennis.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 15-02-2010
- XM V6.24
- CX GTi
- XM V6.24
Hartelijk dank par eXeMple! en JanSr voor jullie antwoorden, ben heel wat wijzer geworden.
Echter er bestaat dus nog onduidelijkheid over de eventuele andere versie Phase2 schotels, ik laat me verrassen.
Hier de gegevens die ik op http://service.citroen.com heb gevonden. Met mijn onbetaalde versie kan ik natuurlijk alleen de gratis documenten bekijken.
Bij de Phase2 worden de moeren en leidingdiktes trouwens niet genoemd.
BIJ HET VERVANGEN VAN EEN STEUN 95050462 OF 95050464 BESTEL 1 STEUN + 1 CILINDER
A) + 95 663 042 (01) + 5271 92 (01) T/M OPR-NR. 05438
B) + 95 663 043 (01) + 5271 92 (01) T/M OPR-NR. 05438
C) + 5271 92 (01) VANAF OPR-NR. 05439
VANAF OPR-NR. 05439
ZIE TECHNISCHE MEDEDELING XM 9 NR. 11 VAN 20/12/1991
STEUN (= veerschotel) - XM Phase1 non-Hydractive
5271 A3 LINKS (VOOR AANSLUITEN OP KOPPELING DIAM 3,5 - (ZIE A OF C)
5271 A5 RECHTS (VOOR AANSLUITEN OP KOPPELING DIAM 3,5 - (ZIE B OF C)
STEUN (= veerschotel) - XM Phase2 non-Hydractive
5271 A3 LINKS + 5271 92 (01) EIND O 7195
5271 A5 RECHTS + 5271 92 (01) EIND O 7195
STEUN (= veerschotel) - XM Phase2 non-Hydractive o.a. XM II 5-DEURS BREAK 2.1 TD (XUD11ATE)
5271 A2 LINKS + 5271 92 (01) EIND O 7195
5271 A4 RECHTS + 5271 92 (01) EIND O 7195
STEUN (= veerschotel) - XM Phase1 Hydractive
5271 90 LINKS (VOOR AANSLUITEN OP KOPPELING DIAM 16X150 - (ZIE A OF C)
5271 91 RECHTS (VOOR AANSLUITEN OP KOPPELING DIAM 16X150 - (ZIE B OF C)
STEUN (= veerschotel) - XM Phase2 Hydractive o.a. XM II 5-DEURS BREAK 2.0 i 16v 135
5271 90 LINKS + 5271 92 (01) EIND O 7195
5271 91 RECHTS + 5271 92 (01) EIND O 7195
STEUN (= veerschotel) - XM Phase2 Hydractive
5271 88 LINKS + 5271 92 (01) EIND O 7195
5271 89 RECHTS + 5271 92 (01) EIND O 7195
Citroën CX 2000, 1976
Citroën CX 2000 Super, 1976
Citroën CX GTi, 1983
Citroën CX 25 GTi Automatic, 1987
Citroën CX 25 GTi Turbo 2, 1988
Citroën XM V6.24 (Phase1), 1990 + 1993
Citroën XM V6.24 (Phase2), 1995
Citroen DS3 1.6 e-HDI, 2012
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hierin zie ik nog niet de verschillen in diameter van de zuigerstang.
Een XM Phase 1 Hydractive V6 heeft wel degelijk andere schotels dan een XM Phase 1 Hydractive 2.1TD
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 15-02-2010
- XM V6.24
- CX GTi
- XM V6.24
Heb nog wat aanvullingen gedaan maar de door par eXeMple! genoemde verschillen kom ik zo snel niet tegen. Misschien ligt dat aan mijn onbetaalde versie?
Citroën CX 2000, 1976
Citroën CX 2000 Super, 1976
Citroën CX GTi, 1983
Citroën CX 25 GTi Automatic, 1987
Citroën CX 25 GTi Turbo 2, 1988
Citroën XM V6.24 (Phase1), 1990 + 1993
Citroën XM V6.24 (Phase2), 1995
Citroen DS3 1.6 e-HDI, 2012
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat komt omdat je aan noch de veercilinder noch aan de veerschotel kan zien om welke diameter het gaat.
De enige indicatie is het verschil tussen de moeren: M16 of M18.
M16 zit op een dunne stang
M18 zit op een dikke stang
Alleen op de plaatjes in service.citroen.com kan je zien welke veercilinder en welke veerschotel hoort bij M16 en M18.
Je moet echt detailkennis opdoen om daar achter gekomen.
Neem van mij aan dat geen enkele amateur een betaalde versie heeft van de site. Dat kost echt geld.
Wel kan je voor € 5 een uur lang grasduinen in de betaalde versie.
Als je tevoren een lijst maakt van wat je weten wilt kom je een heel eind.
Er zijn ook lieden die DVD’s hebben met daarop de hele inhoud van het betaalde deel. Die moet je met een stel virtuele drives op een PC installeren om ze te kunnen inzien.
Ondanks de hulp van een begaafd digitaal neefje is mij dat nooit gelukt.
Ik heb net een update van de Lexia software geïnstalleerd waarmee dat ook zou moeten kunnen, alleen dat naslagdeel krijg ik niet werkend.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 15-02-2010
- XM V6.24
- CX GTi
- XM V6.24
Ondertussen heb ik van bijna alle typen één of meerdere gereviseerde en gemodificeerde sets op voorraad voor verkoop met inruil van je oude schotels.
- non-Hydractive, dunne veerpoot
- non-Hydractive, dikke veerpoot (alleen één kant)
- Hydractive, dunne veerpoot
- Hydractive, dikke veerpoot
Indien iemand nog een non-Hydractive veerpootschotel heeft liggen voor een dikke veerpoot dan wil ik die graag overnemen.
Citroën CX 2000, 1976
Citroën CX 2000 Super, 1976
Citroën CX GTi, 1983
Citroën CX 25 GTi Automatic, 1987
Citroën CX 25 GTi Turbo 2, 1988
Citroën XM V6.24 (Phase1), 1990 + 1993
Citroën XM V6.24 (Phase2), 1995
Citroen DS3 1.6 e-HDI, 2012