waterman schreef:Arjan Verkade schreef:
Op het factuur staat wel “benzine filter CX”, kan dat een probleem zijn?
Ja. Tenminste, als men dat filter in de aanzuigleiding heeft geplaatst zoals het origineel zit. Een cx filter moet in de drukleiding namelijk.
Benzinedrukmeter kunnen we regelen.
Dan zou het goed zitten, zo waterman omschrijft.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, het filter zit wel op de juist/originele plek.
Maar het is niet het juiste filter, zover ik begrijp is een CX filter niet geschikt om in een aanzuigleiding te plaatsen.
Wat mogelijk kan veroorzaken tot een (te) lage brandstofdruk?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:zover ik begrijp is een CX filter niet geschikt om in een aanzuigleiding te plaatsen.
Wat mogelijk kan veroorzaken tot een (te) lage brandstofdruk?
Klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Even de dorpelplaat eraf gehaald om te zien wat erachter zit.
CX filter zo te zien.
Met 3 aansluitingen lijkt het me een originele DS brandstofpomp.
Zover ik kan zien zit het filter in de aanzuigleiding, waar het originele DS filter ook zou zitten.
Geen goede combi dus?
Misschien ben ik helemaal abuis. Maar aan de brandstofleidingen te zien op de tweede foto, loopt de drukleiding over de pomp naar voren, naar het benzinefilter. Naast de pomp en benzinefilter loopt volgens mij een retourleiding.
Als ik naar het schema kijk, zit het originele filter (2) in de aanzuigleiding welke naar de pomp gaat, de drukleiding zit het midden.
Als ik de foto’s en het schema bekijk zit het CX filter in de drukleiding naar voren toe. Zou het goed zitten.
.
1 CX filter
2 Originele brandstoffilter
4 Brandstof drukregelaar
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de foto zie je niet alles even goed denk ik
De drukleiding loopt over de pomp naar voren richting de motor. Het filter zit echter naar achter, meer richting het achterwiel. Waar je ook een slang vanaf onder de achterbank zit komen die het filter in gaat.
Het filter zit op de meeste linkse aansluiting op de pomp op mijn foto. Wat overeen komt met de onderste aansluiting in jouw schema.
Op de foto van het filter zie je de leidingen door een nauw gat gaan, die komen op foto 2 link bovenin weer uit.
Hopelijk kan je me volgen
Kan ik helemaal volgen, het zit dus wel op de originele plaats maar een verkeert typefilter. Er moet inderdaad wel een filter voorde pomp anders draait die stuk.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Arjan Verkade schreef:Dit vind ik dan wel weer een rommeltje. Net even gekeken, maar op het gevoel zat er niets echt heel erg los.
Ik heb alleen de juiste stekkertjes nog nergens kunnen vinden. Volgens mij horen ze te zijn zoals die witte.
Gezien er al zoveel op zit wat niet hoort, weet ik ook niet wat de originele kleuren zijn.Ook lastig, op de bobine zitten 3 pinnen per kant. Bij de massa kom je daar wel mee uit. Maar bij de plus zitten er 5 a 8 stekkers op, waardoor er nu weer allemaal verlopen tussen zitten.
Ik heb er al eens naar gezocht, maar heeft er iemand een foto van hoe het hoort te zitten? Het is vaak wel een bende in die hoek
Iemand nog tips of hier een mooi voorbeeld van hoe het hoort te zitten allemaal?
Ja, zie wphb elektrisch schema !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ja, ben bang dat ik met mijn lpg en zonder weerstand geen ‘standaard’ beeld kan geven
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Dit ziet nog origineel uit,
Komt van deze Franse site,
http://salvads2123injection.utiliweb.fr/sujet792/23-ie-a-redemarrer.html
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks, dat zijn eigenlijk ook maar eenvoudig stekkertjes…
Wellicht is dat dan de enige optie.
citroen23 schreef:Ja, zie wphb elektrisch schema !
Volgens het schema zit er maar 1 op de plus, deze komt van het contactslot.
Op de massa 2 stuks, 1 loopt terug naar het dashboardpaneel. De andere naar de distribiteur. Dat zal bij mij de 123 zijn vermoed ik.
In de praktijk zitten er dus vaak (veel) meer draden dan in het schema
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het schema van de 23ie zegt: één plus van het contact naar de bobine, één plus voor de injectiecomputer/relais op de bobine en één plus voor de extra koelfan op de bobine.
3 dus. niet 1.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké duidelijk!
De documentatie is dan toch niet overal compleet, want in de schema’s waar ik in zat te kijken staat duidelijk IE op de pagina vermeld.
Zelfs in een compleet boek over de 23 Injectie (boeknr 639/6 voor modeljaar 73) staat de fan en de computer niet in het schema vermeld
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan kijk je naar het wagenschema. Er hoort ook nog een IE schema bij, roze van kleur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het hele injectie boek dat ik heb is roze.
Dit schema is van IE (DJ IE).
In het “diagram of wiring system” komt de fan ook niet voor.
Zover ik zag zou de fan nr 67 moet hebben, maar de legenda houd op bij 65.