Het nieuwe
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vervolg
Slechte delen in de achterbumper zijn gelijk vervangen
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Netjes allemaal.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Mooi werk man - ziet er netjes uit!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Dat ziet er goed uit! Mooi resultaat!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Zeker netjes! Zijn die 6 lasjes van de LA schelp niet wat weinig?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Zeker netjes! Zijn die 6 lasjes van de LA schelp niet wat weinig?
Die 6 lasjes dienden om de schelp op zijn plaats te houden.
De verder is de schelp afgelast aan de onderzijde.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
http://www.delest.nl/franse-klassiekers/277/Citroën-DS23-Pallas-Halfautomaat.html
Hier kwam ik toevallig op uit. Een mooi stukje huisvluit.
Heeft verder nog iemand het al geprobeerd om zo’n spatbord achter het spatbord te monteren
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Door het mooie weer en 1 van de dagelijkse wagens in de garage voor onderhoud was is er met de DS aardig wat gereden.
Zo zijn er ook enkele (nieuwe) euvels aan het licht gekomen.
De uitlaat bleek niet helemaal lekvrij te zijn ter hoogte van de collector.
Starten lukte niet al te best, met een beetje fine-tuning aan de carburateur gaat het al veel beter.
Waar ik echter geen oplossing voor gevonden heb is dat ik nogal vrij vaak de remmen moet ontluchten.
Afhankelijk van hoeveel ik er mee rij +/- 1 per maand.
Dit vertaald zich dan in het vaker aanslaan van de pomp 25sec, eens ontlucht is dat 1m30; minder lang op druk blijven en een sponsiger gevoel in het rempedaal.
Wat is/kan hier aan de oorzaak liggen?
De remklauwen zijn vervangen door betere, rempompjes zijn aan de binnenzijde droog echter aan de buitenzijde is het wel een beetje nat. Maar dat kan ook door het vele ontluchten zijn.
Mijn vermoeden gaat uit naar de hoofdremcilinder en/of de hydroliekleidingen.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Alweer een hele tijd geleden dat ik hier nog iets gepost heb.
Ondertussen weer veel gedaan en gereden.
Echter begon de laatste tijd de olielamp te branden bij stationair toerental in combinatie met een warme motor.
Omdat ze toch toe was aan een onderhoud, heb ik haar naar de garage gebracht om de motor te laten nakijken.
Na 3 weken kon ik de dame gisteren terug bij de garage kunnen ophalen.
Ze hebben geweldig werk vericht.
Nieuw contactslot geplaatst, groot onderhoud gedaan, kleppen gesteld, choke bijgeregeld en de carburator opnieuw gesteld (vlotter stond iets te hoog).
De auto heeft nog nooit ze lekker gereden
Helaas was er ook slecht nieuws.
De oliepomp heeft het begeven
Bij 2000t/min moet er minstens 3.8Bar zijn, mijn pomp levert nog maar 2.4
Bij stationair draaien en met de lichten aan valt de druk helemaal weg.
De motor is echter te goed om te vervangen, dat merk je ook wanneer je er mee rijd.
Maar ik wil de motor er niet uit halen om enkel de pomp te vervangen.
Komt erop neer dat ik het volgende graag zou willen (laten) vervangen:
distributieketting, nokkenaslagers, kop vlakken, nieuwe pakkingen en dichtingen, koppeling, etc
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nokkenaslagers zijn vrijwel nooit versleten en de oliepomp ook niet! Meestal zijn het gewoon de hoofdlagers (krukaslagers!) en de drijfstanglagers die zo ver versleten zijn dat de oliedruk te laag wordt. Dus: als de motor er uit gaat, ZEKER de krukaslagers en drijfstanglagers laten controleren en NIET ALLEEN DE OLIEPOMP!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Edit moderator: quote verwijderd
Dat vertelde ze me ook al. Maar dan zou de motor meer lawaai moeten maken maar dat doet ze niet.
De drijfstang- en krukaslagers worden zeker gecontroleerd bij revisie
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of je oliefilter zit niet goed. Dan heb je dit ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Edit moderator: quote verwijderd
Daar dacht ik ook aan, vandaar ook het onderhoud.
Maar dat was niet het geval
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand