om de halve voorbruggen los te kunnen maken, wilde ik ook de fuseekogels losmaken om eea te vergemakkelijken.
Schrik van mijn leven : 3 vd 4 moeren kon je met je pink losdraaien ! Vergeten aan te draaien destijds door een vorige eigenaar ? En dan te bedenken dat ik deze zomer 3500 km oa door de bergen heb gereden…...
Probleem ontstaat bij de 4- de moer, rechts onder. Bij deze draait de kogel mee, zodat je de moer er niet van af kan krijgen.
Krik onder de arm gezet om meer spanning te krijgen in de hoop dat hij nu wel vast zou komen te zitten. Maar blijft gewoon meedraaien.
Ik overweeg de (goede) stofkap er af te snijden zodat ik dan mogelijk een klemtang er tussen krijg. Maar de ruimte lijkt me te klein.
Heeft iemand en goede truc om de moer toch los te krijgen ?
Zijn de nyloc moeren opnieuw te gebruiken, en hoe hard moet je die aandraaien?
Ik vond in de tiplijst welke trekker ik nodig heb. Koop je die bv bij mascotte (eindhoven) oid of kan je die online bestellen ergens ?
De moer opwarmen (stoken). Dan een luchtsleutel erop. Wel de krik eronder laten staan om de fusee enigzins vast te zetten. Die moer kun je daarna in iedergeval NIET meer gebruiken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Als hij toch al meedraait heb je geen trekker nodig, hij zit dan al los.
De trekker lijkt mij voor die andere drie ook handig.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt 2 trekkers nodig. 1 voor fusee en 1 voor stuurkogel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Eerst moet ik die moer er af zien te krijgen. Is er behalve warm stoken geen andere truc ?
Zou het oog vd brug nu te ruim en/of het tapse eind van de kogel te smal geworden zijn, omdat hij misschien scharnierde in het oog ipv in de kogel ?
Of gewoon maar proberen tzt of hij vast te draaien is ?
Met een haakse slijper de moer verwijderen is ook een mogelijkheid. Hij is toch niet meer bruikbaar. Succes.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst de boel goed onder spanning zetten en dan de moer weer heel erg goed VAST zetten. Dan goed kijken of het schroefdraad goed schoon is en geen schade vertoont. Dan lekker de staalborstel er over heen, een krik onder de onderste draagarm, de arm omhoog krikken tot de hele auto omhoog gaat. Dan ga je de boel nog even lekker in de goede kruipolie spuiten en draai je de moer los terwijl de krik er dus nog onderstaan en de boel goed onder spanning staat. Mooier is nog als je de moer kunt losdraaien met luchtratel want dan komt ie zeker los.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de tips ! Ga het binnenkort proberen
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
of een moerbreker erop? google maar. Ik heb ook zon ding en werkt perfect, beschadig je je schroefdraad niet.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Vandaag de krik inderdaad flink er onder gezet, en met de luchtsleutel ging de moer er zo af ! Bedankt.
Ondanks dat op spanning zetten, draaide de kogel gemakkelijk mee. Zou het oog van de voorbrug te ruim zijn geworden ? Of de kogel uitgesleten ?
Ik heb er natuurlijk geen zijn in om straks weer alles te moeten demonteren als ik daar pas achter kom als ik alles weer bijna in elkaar heb.
Maar ja, alles vervangen….....
Vandaag ook maar weer geprobeerd het metaal rond de bussen van de voortrein schoon te krijgen. Wat een rotwerk ! Je kunt er gewoon aan de binnenzijde niet bij om het goed te doen. Eerst alles ontvet, waar het kon met de roterende staalborstel en slijpschijf, en verder met een dremel. De iele schijfjes vliegen om de oren. Maar dan nog niet overal goed schoon te krijgen
Ook geprobeerd te stralen met zo’n stofdicht stralertje. Kost niets en werkt hiervoor ook niet.
Hoe mensen dit kunnen lassen zonder de motor er uit ? Lijkt me onmogelijk.alleen al door de hydrauliekleidingen die in de weg zitten.
Een bus zat volledig los, bij een andere scheuren te zien in het metaal. Aan de buitenzijde nog zijn er meer bussen met scheuren dan aan de binnenzijde. Ik denk er over de bussen te verbinden met een verticale strip metaal om meer afsteun te krijgen.
De voorste/onderste lijkt me de meeste krachten te moeten verwerken. Klopt dat ook met juliie ervaring, dat die het meest los komen ?
Rogier23 schreef:
De voorste/onderste lijkt me de meeste krachten te moeten verwerken. Klopt dat ook met jullie ervaring, dat die het meest los komen ?
Ja, dat klopt wel….die krijgen de klap van de stoeprand o.i.d. te incasseren..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Voor de volgende rotmoer. Hopende dat hij groot genoeg verkrijgbaar is en anders de moer vast draaien en met een klein scherp metaalbeiteltje en hamertje de moer splijten.
Dit uiteraard als de waterman methode niet wil werken.
Met die moersplijters heb ik bij kleinere moeren ook goede ervaringen. Omdat de mijne van de bouwmarkt kwamen, had ik twijfels over de kwaliteit, maar ze werken prima.
Belangrijk voordeel is dat de moer splijt voordat het schroefdraad is bereikt, en er dus geen schade ontstaat. Anders bij de laatste mm alsnog de sleutel erop, en dan komt hij wel.
Wil je de bussen serieus goed lassen Rogier, dan moet het blokkie er echt even uit. Anders wordt ‘t niks. Zo proberen kun je natuurlijk doen maar is verspilde moeite en tijd en zit je daarna ook nooit meer met een echt veilig gevoel achter het stuur. Gewoon in 1x goed doen.
Bon courage.