Klein ideetje, denk ik ....
Ergens een stukje terug oppert Kees Jan-Smit de inbouw van Panhard-motoren. Misschien een idee? Duitse en Japanse motoren in een DS lijkt mij hoogverraad. Eind jaren 50 kwam een frans auto-magazine met het idee om een standaard Panhardmotor in een DS te bouwen, een zgn budget DS/ID. Ik heb thuis een boekje waar er zelf een tekening/schema van in staat. Panhard gebruikte voor zijn tankdivisie o.a. een 4-cylinder luchtgekoelde boxer van 1700 cc. Dit waren 2 aan elkaar geschakelde motoren. Rond de 100 PK. Ooit waren Panhard-Citroën 1 firma. Misschien is zo’n 1700 cc boxer in Frankrijk nog wel te vinden. De tankdivisie bestaat nog steeds en is het bijna Citroën.
Sterkte.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Er zijn ook foto’s, met toelichting, van een tank met een 12 cilinder Panhard motor: gewoon 6 standaard Panhard blokjes aan elkaar gekoppeld
Citroen!
Klopt, ik dacht de EBR51 of zoiets. Dat ding reed ca. 100 km/u
Je zit dan aan bijna 300 pk, maar dit monster zal denk ik niet in de snoekebek passen.
Dyna Z1: Tout alu.
300 pk en dan nog maar 100 km/h kunnen?
Idd, een duitse of japanse motor hoord niet in een DS.
daarom willen we dat originele boxerblok proberen.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
eviltwin schreef:Een turbo 4-in-lin is gewoon beschikbaar (CX) wil je niet zagen voor de intercooler etc. dan kun je misschien het reservewiel thuislaten.
DS 25GTI T2
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: Klein ideetje, denk ik ....
rf schreef:... Duitse en Japanse motoren in een DS lijkt mij hoogverraad. ....
Dusss…. dan was de Wankelmotor eigenlijk ook fout? NSU was immers ook Duits, en is later opgegaan in de Volkswagen-familie. Gezien deze verbanden zou een VR6 juist best te verdedigen zijn, even afgezien van de specifieke nadelen van de VR6 (alhoewel, zou zo’n VR6 in mijn BX passen? ). Eigenlijk dat nog eerder dan een Subaru-boxer, als we zo strikt blijven, want directe Japanse connecties heeft Citroen destijds nooit gehad voorzover ik weet… (speel dus even advocaat van de duivel, ben benieuwd naar de reacties).
Vanuit dit standpunt uit bekeken is daar iets voor te vinden. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Dat zal voor een ieder anders kunnen zijn.
Samenwerking tussen autofabrikanten is al oud, maar de laatste tijd gaat ‘t wel heel ver. Denk aan de nieuwe C1 met Toyota-motor.
Nissan diesels in Renault, is er nog een echte Saab? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Een DS lijkt mij een dermate pure Citroën dat je daar geen Vw of Subaru blok gaat in hangen. Wil je toch wat anders, dan is je voorbeeld van een wankel niet eens zo vreemd. Die band was er vroeger. Zo ook het voorbeeld van de Panhardmotor. Die band was er vroeger ook.
Die 6-cylinder is als idee natuurlijk wel heel gaaf. Misschien Citroën Ned. bellen? E. Verhaest? Misschien vindt Citroen dit zelf ook wel een leuk idee
Affijn, het blijft hier een persoonlijke keuze.
Dyna Z1: Tout alu.
De eerste eend protoypen hadden een BMW boxer (uit een motorfiets)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
@Citroën23: daar heb ik ook wel eens van gehoord: een DS 25 GTi Turbo 2; dat blok wat uit de CX komt
Dat is het plan voor als het boxer6 idee niet lukt.
VR6 is duits, dus gaat niet in de DS.
Wat dat betreft heeft rf wel gelijk: DS is nog een pure auto, dus moet ie een boxer hebben.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Schopje
Waar staat het museum waar de boxermotor zou moeten staan? Parijs? Of waar de fabriek heeft gestaan/staat waar ze met dit project bezig waren? Waar staat deze dan?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
de tentoongestelde motoren komen dacht ik uit het Conservatoire?
Ontwikkeling is gedaan in het toenmalige Bureau des Etudes.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ja die staan in het Conservatoire, op de site van CitroenAZU staan er foto’s van: link
@eviltwin,
laast zag ik onder jouw onderschrift staan dat jullie C6 volgende week geleverd werd, nu staat het er niet meer, dus is hij al geleverd? anders willen we natuurlijk wel foto’s zien he :photo
heeft iemand eigenlijk een foto gemaakt van de ds met de sm motor in parijs?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Woow, op die site van CitroënAZU staan mooie foto’s
Misschien een bezoek aan dat Conservatoire waard, hehe.
Bureau des Etudes: dat wordt ff googlen, denk ik.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Bram-id19B schreef:heeft iemand eigenlijk een foto gemaakt van de ds met de sm motor in parijs?
Op citromobile heeft er ook eens een gestaan, een rooie.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)