Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb een zoon met een C5 HDi Break type I die slecht start bij koud weer.
Na het nodige speurwerk blijft als enige oorzaak over de inspuitpomp.
Er is lekkage tussen de aansluiting van het bovenste plunjerdeksel.
Bij een koude start (onder ca 10 graden) haalt hij (net) niet de benodigde druk.
Het is een heerlijke auto, met alle toeters en bellen, zonder schade, lederen bekleding, 2005 met 300.000 km.
Tot de volgende D-riemwissel nog 60 k km. Bij inruil van een wrak kostte hij € 600.
Misschien de aantrekkelijkste optie:
Het bovenste deksel er af en een nieuwe or-ring er in. Je kan er goed bij, maar geen idee of dit een begaanbare weg is.
Alle alternatieven leiden tot pomp er uit, andere of gereviseerde er in. Tweedehands tussen €100 en € 250. Revisie €400.
En linksom of rechtsom, dat blijft een rotklus.
Zo te zien kan je niet op de 2.1 TurboD12 methode (Xantia en XM) het nokkenwiel vastzetten zodat je de D-riem kan laten zitten. Of wel?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Contrasten:
De goedkoopste pomp en een pomp met een hele motor eromheen!
Met van der Ven goede ervaringen, trouwens.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Tja, een hele auto kopen om te slopen kan nog goedkoper zijn, beetje zinloze discussie imho. Je moet voor jezelf uitmaken of je voor 400,- (een gereviseerde) weer lekker verder wil tuffen of dat je voor 400,- op zoek gaat naar een andere auto. Lijkt mij persoonlijk niet zo moeilijk. Overigens, krijg je bij revisie nog wat terug voor deze?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De waarde van auto’s van 10 jaar+ is zo ongeveer de prijs van de laatste beurt. En wat de gek er voor geeft uiteraard.
De auto waar het hier om gaat is eigenlijk nog te goed om weg te gooien. Op die stomme pomp na.
Ook in XM en Xantiakringen kwam dit dilemma voor: de beruchte Lucas EPIC pomp ging lekken voorbij de 250.000 km.
Maar die reviseerde je niet voor € 400 maar het drievoudige. Zo zijn heel wat nette auto’s op de sloop beland.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vandaag in iets mee dan twee uur de klus geklaard.
Een paar dagen nadenken leverde een idee dat goed blijkt te werken.
Daardoor kon de D-riem op zijn plaats blijven zitten.
De pomp zelf wisselen is kinderspel, met name ook doordat je geen timing probleem hebt met zo’n HD brandstofpomp.
Nadat alles weer op zijn plek zat startte het ding direct.
De Lexia onthulde bij stationair toerental al drukken boven de 300 bar, oplopend tot boven de 400 bij hogere toerentallen.
Morgen weten we ook of hij nu bij koud weer start,
Het feest begint met een speciaal gemaakt poelietrekker:
Via de kraag van de moer druk je het nokkenwiel los van de conus:
De moer is dan ongeveer één gang los van het wiel. Daardoor blijft het nokkenwiel op zijn plek en de riem onder spanning.
Een speciaal gemaakt stalen plaatje past in het nokkentandwiel, zodat het niet kan verschuiven:
Een lijmklem kan daarop druk uitoefenen zonder kans op slippen of gewiebel:
Daarmee houden we het nokkenwiel op zijn plek, met spanning op de tandriem:
Nu kunnen we de drie boutjes waarmee de pomp vast zit losdraaien en de pomp er uit halen. Dat gaat vrij makkelijk.
De nieuwe pomp er in, boutjes vast, de moer weer voor het nokkenwiel, vastdraaien en klaar.
Lijmklem en plaatje weg, leidingen aansluiten en starten.
Deze pomp kostte € 100, plus nog een tientje verzendkosten.
Aan tijd komt daar nog (eenmalig) bij: Denkwerk, het stalen plaatje is in een kwartiertje gemaakt. De poelietrekker was een kwartiertje draaiwerk en een half uur gaten boren op de juiste afstand op de freesbank.
Besparing t.o.v. de garage-route:
€ 600 D-riem de- en montage
€ 400 pomprevisie.
Benieuwd hoe lang deze pomp het uithoudt. Dat is uiteraard de hamvraag.
Maar ook dan is opnieuw wisselen een peuleschil.
Het meeste werk zit nog in onbereikbare boutjes voor de D-riemdeksels.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mooi werk
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De koude start verliep ook prima, hedenochtend.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk en vooral heel erg mooi bedacht! TOP!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even ingelogged om je een dikke duim te geven Jan, ik heb echt oneindig respect voor je kluskunsten
Ouwe mopperkont
Je kunt je kennis te gelde maken. Zet de klus in aanbod op marktplaats. Of tenminste de onderdelen die je gemaakt hebt….
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo in de stijl van “klap met hamer: 1€, weten waar 99€”.
Ik denk dat ik het spul cadeau geef aan Johan Oldenhage, daarmee kan hij zijn goede werken weer verder uitbreiden, ten bate van iedereen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat zal JO ongetwijfeld op z’n waarde weten te schatten
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor