pmd schreef:Hoi Dirk,
wederom bedankt voor de info met de bronnen, de vraagbaak heeft het op die pagina’s enkel over de spibanen in de homokineet. Volgens mij staat dat verhaal weer los van de type aandrijfassen.
Iets wat vanavond ook werd bevestigd.
Ik heb nu 3 soorten aandrijfassen uitelkaar gehaald en hier de verschillen/overeenkomsten:
aandrijfas 1: dikke diameter, homokineet met 25 tanden, binnenzijde 22 tanden, tripoide los te nemen vanaf de as doormiddel van een seegerring(ook 22 spibanen)
aandrijfas 2: dunne diameter, homokineet met 25 tanden, binnenzijde 22 tanden, tripoide en as bestaat uit één stuk
aandrijfas 3: dikke diameter, homokineet met 25 tanden, binnenzijde 22 tanden, tripoide en as bestaat uit één stuk
kennelijk zijn er dus nog meer varianten door citroen gemaakt, lang leve de verschillen!Dus de vlieger gaat dan niet op om de tridoide over te zetten op de dunne as… (tenzij ik enkel de kogels met naalden over zet)
Ik zal de kluwer er nog eens op naslaan op de aangegeven pagina’s
Blijkt in elk geval dat ik niet goed heb gelezen (shame on me!)
Bij het terugrijden merkte ik dat ik een “Klonk” heb bij het acceleren en deaccelereren, dus waarschijnlijk moet ik ook gelijk mijn draagarmlagers doen…
en hier nog even een plaatje van de 3 assen:
Weet iemand toevallig vanaf welk bouwjaar de assen met 25 spiebanen werden toegepast?
Dat ik die voor een gsa moet hebben is me wel duidelijk maar ik kan aan een aandrijfas komen die voor de gs na 1975 is.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)