Brokkenpiloot schreef:Let alleen wel op of de handschoenen oliebestendig zijn
Bij mij eindigt zo’n goedbedoelde sleutelklus met handschoenen steevast in vellen en drellen….
Nitril kan wel een dag mee…
Revrok schreef:
Wellicht had je kunnen afsluiten met welk type olie je adviseert? (hoewel daar genoeg over op dit forum staat natuurlijk)
Dacht ik eerst ook, met de hoeveelheid met/zonder filter.
Maar het gaat hier specifiek om het vervangen van het filter. De rest is uitgebreid te vinden…
Dus ik vind het een prima filmpje zo!
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Olie is net zo persoonlijk als bougies. Kroon Classic is goed. Ik gebruik Valvoline VR racing omdat daar voldoende ZDDP in zit. ZDDp beperkt de slijtage van klepstoterbekers.
Met 5 liter kom je een eind. als alles droog is heb je mischien iets meer nodig.
verder: Na montage van het filter en de olie starten zonder ontsteking tot het olie lampje uit is!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Starten zonder ontsteking: hoe werkt dat?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
trek je de plus van de bobine af!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Of als je een startrelais op de accu hebt dan kun je dat gebruiken. Als je deze indrukt zonder de auto op contact te zetten dan draait de startmotor rond, maar start de motor niet.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maar dan zie je je olie lampje niet. 1 omdat je naast de auto staat en 2 omdat het contact uit is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jij bent goed wakker!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:trek je de plus van de bobine af!
Voor de niet kenners een aanvulling als het mag: het betreft een van de schuifstekkertjes. Nooit de centrale kabel van de hoogspanning er uit halen of van de verdelerkap. Je bobine kan er door sneuvelen.
Erict schreef:Of als je een startrelais op de accu hebt dan kun je dat gebruiken. Als je deze indrukt zonder de auto op contact te zetten dan draait de startmotor rond, maar start de motor niet.
bogaard77 schreef:maar dan zie je je olie lampje niet. 1 omdat je naast de auto staat en 2 omdat het contact uit is…
Je het helemaal gelijk.
En zo zie je dat iedereen zijn eigen methode heeft. Ik laat de morgen rond draaien door een aantal keer op de knop op het relais te drukken zonder contact aan. Dit zorgt ervoor dat de olie door het blok gepompt wordt. Daarna de auto in, starten en opletten of het olieplampje uit gaat. Als extra controle kijk ik daarna altijd nog even in het gat van de olievuldop om te controleren of de oliestroom de bovenkant van het motorblok bereikt heeft.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is er dan enig risico dat de olie niet bovenin komt als het lampje uit is gegaan?
Kweenie, maar er zit een dun leidinkje naar de kop met een bajonetboutje waarin een paar kleine gaatjes. Of het wel eens gebeurt weet ik niet, maar als daar iets verstopt dan krijgt de kop geen olie meer.
Bij mijn oude engelse motorfiets gaat dat precies zo, maar die heeft dry sump smering en een aparte olietank waarbij je de olie vlak bij de vuldop ziet terugkomen als hij loopt. En in het instructieboek staat dat je daar af en toe je vinger even een seconde of drie tegenaan moet drukken om zo de olie met veel druk naar de kop toe te dwingen, waarbij je de dunne olieleiding even flink doorspoelt.
Helaas kan dat met de DS niet, maar controleren of de kop gesmeerd wordt is verre van onverstandig.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, maar dat heeft dan nog weinig met het verversen van de olie te maken. Dat kan altijd optreden als die kanalen vervuild zijn.
Met verse schone olie en nieuw filter (minder weerstand?) is misschien wel de kans het minst groot dat het juist dan optreed.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist, Arjan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of er olie bovenin komt is te controleren door bij draaiende motor de olievuldop eraf te halen. Dan hoort er olie uit het gaatje bovenin de tuimelaar te komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Klein beetje verder off-topic, maar wanneer je niet alleen uitgaat van het lampje maar ook een drukmeter hebt ingebouwd, zou dan dergelijke verstopping opgemerkt kunnen worden door een te hoog oplopende oliedruk (warme motor +5 bar bijv)? Of vindt de olie altijd wel een weg, waardoor de druk niet op zal lopen door een dergelijke verstopping?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën