Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Een beetje Volvo!
Deze maand een stukje van een cabrio kap gebruikt om de ondermat te repareren. Je moet wel eens wat als er een stuk van de mat mist. Het resultaat is flexibel, zwart en waterdicht.
Verder wat geaarzeld tussen vervangen van de draagarmen, of accepteren dat er een (klein) zwaar punt in zit. Uiteindelijk besloten om dat punt maar de accepteren. Graag hoor ik het als er andere meningen zijn.
Ook met de (beperkte) hydrauliek van de ID aan de gang gegaan. Hoogteregelaar, verdeelblok vering, rempotje. Voor het doorvoerrubber van het rempotje een “gouden tip” gekregen.
Tenslotte is er twijfel over de afwerking van de onderste dekplaat van het dashbord. Is deze glad gelakt, of zit er een structuur in? Van 2 ID’en weet ik dat deze plaat glad is. Maar als de structuur roest is, dan is die wel heel gelijkmatig verdeeld….
Meer details en foto’s op
Februari 2015
Mooie vorderingen. En zoals ik vaker zeg: de beste toepassingen van materialen zijn vaak die waarvoor ze oorspronkelijk niet zijn bedoeld.
Waten die draagarmstellen oorspronkelijk ook gekleurd (het alu)? Ik heb ze blank gelaten.
Suc6 verder!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ja, op de achterzijde en in de hoeken zat de zwarte verf nog. De helft van de verf was er vanaf gevallen of ging gemakkelijk los door onderliggende corrosie. Je hebt wel werk om alle pasvlakken en schroefdraad af te plakken. Ik was er een paar vergeten, en dan zit je een tijd te krabben om het weer blank te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
In plaats van af plakken kun je ook dik lager vet gebruiken.
Voor de rest weer mooi werk!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Goede tip vd lagervet ipv afplakken! Bij mijn beide breaks waren de draagarmstellen onbehandeld, zal wel bij latere types veranderd zijn. I.p. hoed je alu ook niet te behandelen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Om de hydraulische onderdelen van het rode systeem te kunnen testen, heb ik een testbank gebouwd. Het uitgangspunt was de plunjerpomp van de auto. Verder twee kogelkranen en een manometer. En de nodige slooponderdelen.
Het resultaat is een pomp die op handbediening tot 130 bar gaat. Jammer genoeg zit er wat inwendige lekkage in de pomp, waardoor in de praktijk tot 120 bar getest kan worden.
De hoogteregelaars, het verdeelblokje, de hoofdremcylinder (het hogedrukdeel), de scharnierende koppelingen en de remmen achter zijn inmiddels getest. Leuk om te zien dat het allemaal werkt en niet lekt!
Verder zijn alle hydraulische leidingen vervangen: in de oude leidingen zaten drie reparaties. En op geroeste plekken braken de leidingen na een keer buigen door. Een leuke klus, hergebruik van oude koppelstukken, nieuwe leidingen trompen en hardsolderen.
Meer details over de bouw, de testresultaten en foto’s staan op Maart 2015
Mooi gedaan, leuk om zo’n testopstelling te bouwen. Toevallig zag ik vandaag een vergelijkbaar ambachtelijk stukje werk bij DS specialist Jansen.
Succes verder!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi gedaan, leuk om zo’n testopstelling te bouwen. Toevallig zag ik vandaag een vergelijkbaar ambachtelijk stukje werk bij DS specialist Jansen.
Succes verder!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi stuk huisvlijt zeg!
Is het ook eventueel voor LHM onderdelen te gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Tja, alles kan, (maar heeft consequenties….)
Ik heb er geen ervaring mee, maar vanuit de theorie moet het kunnen als alle rode rubbers vervangen worden en het reservoir, pomp en leidingen goed gespoeld worden. Blijft er wat rode olie achter, dan is de kans aanwezig dat rode olie bij te testen onderdelen met rubber onderdelen voor LHM (hoogteregelaars, membranen veerbollen) terecht komt. En dan ben je verder van huis.
De pomp zelf heeft, voorzover ik kan zien, geen rubber onderdelen.
Al met al zou ik de testbank niet voor rood en groen door elkaar gebruiken. Teveel werk om goed schoon te maken etc. Dan liever een tweede versie voor het groene systeem (en die heb ik al).
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Eind maart waren de bedieningshandels van het dashbord terug. G+R Chroming & Restoration heeft perfect werk geleverd. De autobekleder, die veel met grote amerikanen werkt, had me dit bedrijf geadviseerd. Meteen maar het pootje van de dashbordspiegel opgestuurd, dat was me in december ontgaan. Op Citromobile lukte het niet om een vervanger te vinden voor de ingescheurde achterkant. Dat wordt dus een dashbordspiegel met een lidteken.
De tellerunit is ook aangepakt: de cijfers op de glasplaat stonden, vermoedelijk door vochtinwerking, schots en scheef. En de wijzers van het klokje waren bruin. Alles gedemonteerd, en uit twee andere units de beste delen gehaald.
Het resultaat is, samen met de verchroomde delen, stralend!
Daarna alsnog de onderste draagarmen eruit gehaald, voorzien van nieuw vet en de lagers op spanning gebracht. Er zat veel verhard vet en vuil in, maar ook het vet dat ik er een maand geleden ingepompt had. De keerring was er kennelijk in het verleden al uitgeperst. Het resultaat rechts is goed. Links zijn er in het draaigebied geen zware punten, er buiten wel.
Meer plaatjes:
April 2015
Mooie beelden weer, Dick! Heb ook bewondering voor je geduld, 3 maanden wachten…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het is alweer even geleden sinds het laatste bericht. In de afgelopen maanden is rustig doorgewerkt, maar er waren eigenlijk geen bijzondere dingen te melden. Onderdelen stralen, lakken en monteren.
Deze maand is er een leuk resultaat: het reservoir voor de hydraulische olie is af. Dat klinkt redelijk eenvoudig. Maar om de tekst op het vat zoveel mogelijk origineel te houden, was een lange zoektocht nodig.
Ik wilde geen transparante folie waarop de tekst gedrukt is, maar de letters direct op het vat. Origineel is dat met zeefdruk gedaan. Citrotello in Zwitserland heeft laten namaken: perfect maar heel duur. Een (voor mij) acceptabel alternatief zijn dunne folieletters die vanaf een drager op het vat worden gekleefd. Eigenlijk zoals reclames op auto’s zijn aangebracht.
Het probleem voor de meeste leveranciers zijn de kleine letters die bij het weghalen van de overtollige folie (pellen) gemakkelijk meegaan of beschadigen. Of het minimale aantal stickers, waardoor de kosten erg hoog werden. Uiteindelijk is het gelukt om de tekst exact op ware grootte en met de juiste lettertypes op een sticker te krijgen.
Bijgaand het resultaat. Meer informatie en foto’s staan hier:
Augustus 2015.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Met veel plezier de update gelezen en de foto’s bekeken. Heb veel respect voor de grondigheid en de kwaliteit waarmee alles wordt aangepakt. Wat een geweldig project!
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het is één groot avontuur. Soms gaat het goed, en soms niet….