1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Dynamo repareren, vervangen of..?
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 05 maart 2015 08:44 PM

zie reactie hieronder van 15-4

Groeten,
Daan

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 05 maart 2015 08:58 PM
  [ # 1 ]

als de auto uit is en de accu vol, dan zou hij rond de 12 volt aan moeten geven op een multimeter, 13,8v met een draaiende motor.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 maart 2015 09:17 PM
  [ # 2 ]

Een goede accu meet onbelast ongeveer 12.6 volt. Met draaiende motor op pakweg 2000 toeren moet je meer meten tot maximaal 14.2 volt. Meet je minder dan 12. volt dan heb je geen laadstroom en dat kan een aantal oorzaken hebben. In jouw geval zou ik denken aan een draad die geen contact maakt, omdat je hebt gesleuteld.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 maart 2015 09:57 PM
  [ # 3 ]

Als je weerstand kunt meten met multi-meter kun je de accu-polen losmaken en de weerstand meten tussen de beide draden: je meet dan of er kortsluiting in de auto zit (ofwel de grootte van eventuele lekstroom); met een volle accu (langzaam laden over 48 uur) kun je verder aan de slag. Doormeten van de accu kan je laten doen bij accu-verkoper, die testen de spanning onder vastgestelde belasting. Zo weet je of de accu ok is.
Tenslotte kun je met de volle accu auto starten en kijken wat de spanning doet bij stationair toerental en oplopend toerental. Schakel ook zware verbruikers in (dimlichten, kachelventilator) en kijk of je verschil opmerkt.
Succes!

knuffel

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 15 april 2015 06:19 PM
  [ # 4 ]

Ik heb nu op aanraden van de garage de dynamo eruit gehaald. Accu was ok, maar de dynamo deed niks meer.

Wat raden jullie aan om te doen? Ik ben even met de dynamo langs een kleine Citroëngarage in Utrecht gereden, zij adviseerden om er een nieuwe in te zetten, mede omdat de lagers ook niet fantastisch meer voelden.

Wat denken jullie? Vervangen inderdaad de beste optie en, zo ja, kans dat de club ze heeft? Of valt er nog wat te repareren aan mijn oude?

Het is overigens een Valeo dynamo, uit een GSA 1130 van ‘81.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 april 2015 06:46 PM
  [ # 5 ]

Dynamo’s zijn zeker te reviseren. Er zijn bedrijven die daar hun brood mee verdienen.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 24 april 2015 09:55 PM
  [ # 6 ]

De reviseur had nog een paar gereviseerde exemplaren op de plank liggen. De wagen loopt weer, hopelijk blijft ie dat even doen.

Dit topic mag wat mij betreft worden opgeruimd.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 24 april 2015 10:57 PM
  [ # 7 ]

Wie is dat en wat moeten ze kosten?

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 25 april 2015 11:07 AM
  [ # 8 ]

AVAM in Groenekan. Hoeveel hij er nog had weet ik niet, maar ik had niet de laatste. Geloof dat ze voor €102 nogwat in z’n klapper stonden, maar om een of andere reden was de mijne iets goedkoper. Ik heb daar niet over geklaagd.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 25 april 2015 11:57 AM
  [ # 9 ]

Dank, hier kunnen GS-GSA liefhebbers hun voordeel mee doen.
Prijs lijkt mij alleszins redelijk.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 25 april 2015 12:03 PM
  [ # 10 ]

Inderdaad, stukken goedkoper en betrouwbaarder dan andere oplossingen. Uiteindelijk heb ik maar 75 betaald, wat het nog aantrekkelijker maakt. Waarom was me niet helemaal duidelijk maar ik vermoed dat hij z’n voorraad incourante dynamo’s wat ruim vond en mij de stoffigste heeft gegeven. Uiteraard heb ik hem wel helemaal schoongemaakt en getest met garantie meegekregen.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 25 april 2015 10:58 PM
  [ # 11 ]

Kak!
Een proefrit heeft hij het volgehouden, maar het is weer mis.

Ik rook iets geks, even gestopt, probleem verholpen, dacht ik (bougiekabel die met z’n rubbertje iets te dicht bij de hotspotpijp liep), maar een paar kilometer later dacht ik weer iets te ruiken, weer even gekeken, niks vreemds gevonden, maar hij bleek toch weer een lege accu te hebben.

Iemand suggesties?

- geen schade te zien aan bedrading rondom de dynamo
- dynamo heeft het wel gedaan, gisteren gestart met een duwstart, daarna startte hij zonder moeite.
- geen geluid van slippende v snaar oid, leek ook gewoon soepel mee te draaien
- dynamo zelf was wel loeiheet, voel het nog steeds aan m’n vinger. Is dat normaal?

Weer klussen dus :S

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 26 april 2015 12:07 PM
  [ # 12 ]

Dynamo loeiheet, dat lijkt me niet goed!!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 april 2015 01:50 PM
  [ # 13 ]

Dynamo loeiheet? Hoe is je accu! Gare accu kan er voor zorgen dat de dynamo over verhit raakt…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 april 2015 02:40 PM
  [ # 14 ]

Precies!
Ik heb zelfs een keer een Ami dynamo gehad die na een hulpstart in brand vloog.
Zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar ik had een iets zwaardere accu erin.
De bedrading was nog heel, maar de zekering die er in zat, zo’n printplaatje, moest ik uitblazen anders was er meer in brand gevlogen…
Ik kan me voorstellen dat je dynamo wel flink op de proef wordt gesteld door de laadstroom bij een behoorlijk lege (je moest hem tenslotte aanduwen) of gare accu.
Ik hoop dat je dynamo het heeft overleeft…
Als je een acculader hebt zou ik de accu daar eerst maar eens minimaal een dag aanhangen.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 27 april 2015 10:48 PM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de reacties, heren. Blijkbaar begin ik het sleutelen gaandeweg een beetje te leren, na een dag wat hulpeloos met een multimeter te hebben rondgeprikt onder de motorkap hebben wij ook een beetje die conclusie getrokken. Geen afwijkende dingen gemeten, de dynamo doet het in elk geval, de accu is nu de hoofdverdachte.

Op de koningsdagmarkt een acculader aangeschaft, ik ga weer eens aan de slag.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook