Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hallo,
Ik start maar eens een draadje op over mijn/onze nieuwste aanwinst: een Fiat 242 met camper opbouw uit 1978.
Deze stond pas geleden hier op cifo op de markt geadverteerd. Afgelopen zaterdag zijn we met het gezin gaan kijken.
Papa kan die ouwe meuk nou wel leuk vinden, maar als de rest er helemaal niets in ziet dan moet je aan zo’n camper natuurlijk niet beginnen .
Gelukkig zagen we er allemaal wel wat in, zeker de kleine mannen waren er erg van onder de indruk!
Leuk ding om eens te gaan kijken of vakantie met een camper iets voor ons is. Ik denk/hoop een soortgelijke vakantiebeleving te hebben als “vroeger” toen we gingen kamperen met de motor. Gewoon lekker blijven waar het bevalt, of vertrekken waar het minder is. Geen strakomlijnd plan, meer een algemene richting en dan zien we wel verder.
Al vrij vlot nadat we weer thuis waren de verkoper gebeld dat we de camper wilden kopen. En gisteravond heb ik hem samen met MarcelKa onder de rook van de Rotterdam vandaan gehaald en naar het Brabantse land gebracht. Dat kon helaas niet verantwoord onder eigen stoom. De bus heeft een probleempje met de remmen: Ze doen het niet… .
Vervoer geregeld, de hele week plannen gemaakt en zenuwachtig geweest over hoe het gevaarte op de wagen te krijgen. Hij is namelijk best fors qua lengte en wielbasis en de bodemvrijheid is niet geweldig. Maar het ging, met behulp van een toevallig aanwezige kuil, bovenverwachting soepel. “Poepen zonder douwe” zoals de verkoper opmerkte.
Bus vastgezet op de oplegger en samen met de Niek naar het “postkantoor” om over te schrijven. Daarna rustig terug naar huis getokkeld.
Ook het afladen ging soepeltjes, de combinatie net achter een verkeersdrempel geparkeerd en door dat verschil in hoogte kon de camper er gewoon afgereden worden zonder dat er ergens iets klemliep.
Vanmorgen stond het er zo bij:
We zijn er erg blij mee! Binnenkort maar eens gaan kijken naar de remmen. Ik heb al wat documentatie gevonden en ervaring met hydraulische Citroëns dus dat komt vast goed!
Heel leuk ding Gerrie. Ik ben benieuwd naar het verloop van je verhaal.
Wel vind ik dat je ‘m moet Citroenificeren door bijvoorbeeld double chevrons op de grille te tekenen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Met Citroenificeren kun je zelfs nog verder gaan dan alleen een logo…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Haha…de double Chevrons heb ik…. wilde ik ooit op de grill zetten.. komet van de sloopbus waar blok/bak uitkomen.
Gaat bij mij aan de muur…er hangt al een Benz 280S grill van mijn overleden lees ernstig doorgerotte Benz en daar komt ie naast.
Leuke camper trouwens komt me bekend voor.
Groet, Niek
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoi Niek, leuk dat je hier ook nog even reageert! En het is inderdaad een leuk ding!
Ha Gerrie,
Blijft altijd leuk klooien met auto’s en motoren…ik hou het voorlopig maar bij het laatste.
Alhoewel een beetje opgeruigde eend volgens Sahara voorbeeld met 1 motor is ook leuk en impel simpel om aan te sleutelen.
Het was gisteravond afdeling gemengde gevoelens…aan de ene kant blij dat ie naar een echte liefhebber ging en aan de andere kant toch een soort van jammer.
Maar gewoon reëel blijven…..hij stond veel te veel stil.
Hoop dat jullie er veel lol van hebben….en de remmen? Met het andere ventiel zo uit de wereld denk ik.
Groet, Niek
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mooi weer vanmiddag om de camper eens wat beter te bekijken. Oudste zoon heeft de stofzuiger gehanteert (en zo en passant wat centjes voor zijn Vriendjes in Malawi verdient), vriendin is bezig geweest met het wassen van de kussenslopen en dat soort dingen. Ik heb me bezig gehouden met geleerd kijken naar de electrickery en ben begonnen met het maken van het remsysteem. LHM vaatje eruit gehaald en leeggekiepert in een bak. De LHM was behoorlijk zwart, en onderin zit een soort oranje snot. Kan dus wel een opfrisbeurtje gebruiken. Nico had al aangegeven dat de doseur (remventiel) misschien wel de oorzaak kon zijn van de remproblemen. De knop was niet in te duwen. Bij een reserve exemplaar kan dat wel en veert de knop ook weer terug. Ik heb de doseur inmiddels gedemonteerd en uit elkaar gepeuterd. Er zit veel vervuiling in en de plunjers zaten vast. Ik monteer morgen de reserve met nieuwe rubbertjes voor de leidingwartels. Ook nog even het LHM vat en filter schoonmaken. En dan eens kijken of we weer ergens rondpompende olie kunnen signaleren. Mocht dat het geval zijn dan zal ik vervolgens de boel goed moeten ontluchten en de remmen op de klauwen flink doorspoelen. Wordt vervolgd!
Die had ik ook te koop zien staan, lijkt me een heel goede koop, succes.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Thanks! Het is een leuk ding. Gisteren zijn we weer verder gegaan met de camper. Mijn vriendin heeft de binnenkant verder schoongemaakt hoewel het er allemaal eigenlijk al netjes uitzag.
Ik heb me verder vermaakt met het remsysteem en de rest van de techniek. Ik heb druk van de voorraadbol op de HD regelaar gecheckt. Deze had nog 50 van de 62 bar van een jaar of 5 geleden toen hij nieuw was. De doseur die uit de Fiat kwam zat muurvast, bij demontage kwam ik dit tegen:
De reserve doseur voelt goed aan, deze heb ik dus gemonteerd. LHM vat verwijderd en schoongemaakt. De filters waren erg vies, er zat een soort snot op/in. Onder in het vat en op/aan de witte plastic schijf zat ook een laagje van een halve cm oranje bruin snot.
Ook kwam ik erachter dat de draad van de dynamo naar het startrelais nog maar aan een paar vezels hing. Hij lijkt haast afgeknipt. Wellicht heeft deze ergens tussengezeten bij de motorwissel die de vorige eigenaar heeft gedaan:
Deze draad moet er volgens mij voor zorgen dat de accu tijdens het rijden opgeladen wordt door de dynamo (op dezelfde pin van het startrelais zit de dikke kabel die van de plus van de accu komt….)
Vandaag maar even een nieuwe daarvoor maken en die vanavond monteren.
Voordat ik deze kabel verwijderd had eerst gepoogd de camper te starten om te zien of ik nu wel remdruk zou hebben. Helaas was de accu inmiddels al weer redelijk leeg en wilde de startmotor niet laten draaien. Mijn startkabels zijn helaas van slechte kwaliteit en kunnen het gevraagde vermogen niet leveren. De rest van de dag heeft de boel dus aan de lader hangen. Hopelijk vanavond even starten….
Ik neem aan dat er op de drukvalindicator een stekkertje hoort te zitten? Zie in de rode cirkel hieronder:
Zoals te zien zit daar nu niets. Ik zie ook geen overduidelijke loshangende draden die in aanmerking komen.
Volgens de documentatie zou daar een massaschakeldraad voor het waarschuwingslampje in het dashboard op moeten toch?
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
hydropneumatiek op een Fiat?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ja! Leuk he? Daarom wordt deze bus hier ook gedoogd
Het is een samenwerkingsverband tussen Citroën en Fiat geweest. Het is nagenoeg een C35…
Bij ons zat er inderdaad een stekkertje op, wat zo te zien van onderaf komt.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
we gaan er nog wel een keer naar zoeken….
Ik heb inmiddels wel een vervangende kabel voor de verbinding van dynamo naar startrelais.
Eens kijken of we die kunnen monteren vanavond en zien of de opgeladen accu inmiddels genoeg puf heeft om de boel aan te slingeren…
Ik duim voor je….. ben heel benieuwd.
Wel lekker als je sleutelruimte voor een camper bij je huis hebt…..ben jaloers
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Garage De Oprit, de Fiat past niet in de garage. Zelfs niet als deze minder vol met zooi zou staan