Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
De boel gemonteerd, maar de koppeling voor de hoogteverstelling geeft toch een probleem, het stuur kan een 10cm op en neer. Het geheel is niet stijf genoeg dus die koppeling moet ik vastlassen, geen groot probleem, is allemaal mooi dik ijzer.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisteren de hoogteverstelling vastgelast en nog een tijdje zitten etteren met de originele stuurbuisbevestiging. Het rubber daarin wou niet meewerken en kwam met de stalen ring die hem op zn plak houdt steeds los. Ik had deze al vaker weer terug op zn plek moeten zetten dus nu maar gelijk eens goed aangepakt. De ring vastgelast aan de ophangbeugel en na afkoelen het rubber erin geplaatst. Nu zit het goed en kan het geen kant meer op.
Daarna de ECUs opgehangen en alle bedrading aangelegd. Ik moest hiervoor mn dashboard openen, niet veel werk bij dit type maar ik moest wel de clignoteur verplaatsen, wat isolatie verwijderen , gaten boren etc.
In de bijgevoegde gebruiksaanwijzing staat alles direct op de accu aansluiten maar ik heb geen zin in vele meters extra draad dus ik pak de stroom voor de hoofd ECU van de Startmotor en de hele auto is min dus ik maak gewoon goede min aansluitingen. Stroom voor de kleine ECU pak ik van de remlicht schakleaar en staat dus over het contact. Ja vanaf de pluskant anders heb ik alleen stuurbekrachtiging als ik rem…
Op de hoofdstroom aansluiting moet een 50 amp zekering maar ik kon zo gauw niet zwaarder dan 40 amp vinden . ik zie wel hoe het gaat.
Helaas vergeten 9.5 mm stekkers te kopen dus ik kon de Grote ECU nog niet aansluiten. De boel dus nog niet kunnen uitproberen.
Wel gezien dat het hoekijzer wat ik gebruikt heb op het onderste deel van de stuurbuis voor het mooi te dicht op het rempedaal zit.Daar moet een strip van 3-4mm vanaf.Ik had daar beter een rond ijzer kunnen gebruiken.
Ook heb ik de bodemplaat aan moeten passen ivm het dikkere konische gedeelte van de onderste stuurbuis.
van de week even stekkers halen en dan proberen.
wordt vervolgd
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Vandaag 9,5mm stekkers gehaald , moest er wel 30km voor rijden maar goed rijden is geen straf hier. Vanavond de boel aangesloten. De plus voor de hoofdECU toch maar rechstreeks op de accu aangesloten. Op de startmotor heb ik alleen stroom tijdens starten. Bij een 2CV gaat dat wel, bij een HY niet. Toen kwam het moment om de boel te testen. Accu tot mijn verbazing bijna leeg ,dus niet starten. Hmm afijn slinger gepakt en een beetje startgas in het luchtfilter anders sta je een uur te slingeren. Wel slingeren zonder duim , hij kan zo lekker terugslaan met startgas. Vrij vlug had ik hem aan de gang maar sturen ging net zo zwaar als vanouds…
Hmmm niet blij. Iets fout gedaan? Alles nog maar eens nagelopen. Nee alles zit goed, overal stroom en goede minverbindingen. Dubbus 10 min laten lopen nog steeds niets. Hmmm wil ie niet kwam een maat vragen. Nee hij doet het niet, snap er niets van. Moet misschien maar eens een stuk gaan rijden de accu is erg leeg…... hee wat nu??? Opeens stuurt hij vederlicht, stilstaand met 1 hand plat op het stuur kunnen sturen, WOW! Plots een enorme brede grijns op mn gezicht. We hebben stuurbekrachtiging!!!
In de gebruiksaanwijzing stond al dat de boel het best werkt bij een volle accu. Dus blijkbaar niet op een lege accu.
Potmeter staat nu op vol, ik kan me voorstellen dat die bij 80 km/u misschien iets terug moet/kan. Tijd zal het leren maar dit maakt parkeren erg makkelijk en sturen bij lage snelheden is nu leuk ipv hard werken. Kan Linda er eindelijk ook in rijden. Ze heeft chronisch ontstoken schouders en zonder stuurbekrachtiging is voor haar haast niet te doen.
Wederom een leuk project tot een goed eind gebracht. Volgende uitdaging, een bed voor onze kleine man in de cabine maken.
tips daarover zijn wekom.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben ook nog benieuwd of je dynamo genoeg vermogen kan leveren om de accu vol te houden bij veelvuldig gebruik van de stuurbekrachtiging. Dat ding trekt echt wel wat stroom dus.
maare.. GOED WERK MAN!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
schitterend, is een genot he. met dat potmetertje zou ik niet teveel spelen. het is mij opgevallen dat als je hem uitzet op de grote weg, je jezelf doodschrikt als je dan wel een bocht om moet. ik heb hem eigenlijk altijd laten staan op gemiddeld. en veel stroomverbruik valt wel mee eigenlijk, hij gebruikt alleen bij bekrachtigen. maar top jonge, keep on the citroen work…. en dan in frans
foto?
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
hoe ziet het eruit in de auto? hier wat fotos:
potmetertje heb ik naast het contactslot gezet.
kleine ECU onder het dashboard en grote ECU op het schutboard.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
prachtig
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
vandaag in mn pauze ff buiten wezen spelen. moest gewoon de boel even uitproberen. Vanwege ontbreken achterspatbord en zijklep moest ik me beperken tot de parkeerplaats.
Accu nog steeds vrijwel leeg, ik zal hem volgende week opladen alhoewel ik vrees dat ik aan een nieuwe toe ben. Deze zit er al een paar jaar in.
Dus het duurde weer even 10 min voordat ik stuurbekrachtiging had. Voluit bekrachtigd hij veel te veel, maar op een kwart tot een half is het ok.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006
- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Tof hoor!
Nu ik ook een HY heb volg ik dit soort topics wat meer.
Dit is ook iets wat op mijn lijstje staat.
Mooi dat het ook gewoon zelf te doen is.
HY Pick-Up (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik heb de boel gekocht voor 275 euro op marktplaats. Die man demonteerd ze ,checkt ze en past de electronica aan zodat je het in een klassieker kunt in bouwen. Zijn gegevens staan een pagina terug.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisteren begonnen om het achterspatbord en zijklepdeksel in orde te maken. Het balkje aan de binnenkant van het achterspatbord waar ik de 2 bouten doorheen steek voor bevestiging aan de achterkant zit helemaal los. Die moet dus opnieuw vastgelast worden.
Van het zijklepje was 1 buis bij de bevestiginghendel gebroken. Na schoonborstelen bleek wel waarom. E.a. is een beetje krokant en ook daar moet het lasapparaat aan te pas komen. Gelukkig heb ik nog zon stuk buis liggen.
Ook mn accu maar eens onder de lader gezet. Ik herriner me dat ik afgelopen oktober na de laatste rit met de nieuwe banden de binnenverlichting een paar dagen had laten branden. Geen wonder dat de accu niet veel prut heeft. Nooit meer aan gedacht om hem op te laden.Gelukkig is mn garage vorstvrij.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
na verwijderen bovenste deel van het bevestiging plaatje van het openingmechaniek bleek het blik daaronder ook zeer krokant.
Vermoedde ik al, dus ook daar maar de slijptol in:
Vers en wat ouder ijzer (buisje van een 1964 deksel) erin gelast :
nu nog afkitten en verven
ook nog een foto van het gerestaureerde balkje aan de binnenkant achterkant achterspatbord. Is inmidedels grijs geverfd en wordt nog wel in de tectyl gezet voor montage
Beide delen moeten uiteraard nog opnieuw geel gemaakt worden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-12-2011
- 2CV Special
- 2CV AZU 250
- HY HY-kampeerauto
Tijdje weggeweest, maar weer even helemaal “bij-gelezen”. Knap staaltje vakmanschap ! Eerst die velgen, waarover (ook) op het “HY-Forum” de discussie (regelmatig) opnieuw “opbloeit”, daarnaast de stuurbekrachtiging die idem dito nogal eens door noeste “doe-het-zelvers” wordt aangepakt. Waarvoor respect !
Moet wel ff kwijt dat - voor een “gemiddelde amateur-sleutelaar” - de theoretische beschrijvingen (over die stuurbekrachtiging) soms nogal eens “kouw-werk” zijn om alles goed te begrijpen. Ongetwijfeld zal in de praktijk - al doende - het kwartje wel vallen ... Maar da’s “onder persoonlijke titel” hè ...
Succes met de gHYt !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
“Dikke Bertha”(B.M.W. R75-5/1972)“Otje”(HY/1981)“d’Eend”(2CV6 Special/1977)“Valérie”(AZU 250/1974)“Simplex”(herenfiets/1947)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik probeer e.a. zo duidelik mogelijk te maken maar maak geen handleiding voor de absolute leek. Je moet wel een goede sleutelaar zijn en begrijpen waar je mee bezig bent. Zo niet dan beter het uitbesteden.
☺☺☺☺
maar bedankt natuurlijk voor je reactie. Ik schrijf voor het plezier van anderen en dat mensen lezen en reageren is tof.
en vragen staat vrij natuurlijk ,mocht er iets niet duidelijk zijn
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
inderdaad weet wat je doet, een afgebroken stuurinrichting kan je raar de das om doen, alleen voor monteurs dit soort dingen